VIDEO: Dan Chiriac – „Orice om, care e capabil să învețe să meargă pe bicicletă, poate învăța să piloteze și o aeronavă”!

Dan Chiriac, pilot la Aeroclubul României, specialist în baloane cu aer cald, a fost invitatul lui Răzvan Petre, astăzi, în emisiunea De10xRomânia.

„Este o pasiune costisitoare, e adevărat. Din fericire, în România există încă posibilitatea ca tinerii să învețe gratuit. Noi, Aeroclubul României facem asta în fiecare an.(…) nu trebuie să fii un supraom ca să devii pilot. În principiu, orice om, care e capabil să învețe să meargă pe o bicicletă, poate învăța să piloteze și o aeronavă. Sigur, e nevoie de o stare de sănătate bună, dar nu de una extraordinară. (…) e nevoie de dedicație, de muncă. Depinde de lucruri de felul ăsta, mai degrabă decât de niște calități venite de pe altă lume.”

În această dimineață am vorbit aici, pe frecvențele regionale Radio România, cu domnul Dan Chiriac, pilot la Aeroclubul României, specialist în baloane cu aer. Este Comandantul Detașamentului Aeronave Ultraușoare Motorizate și aerostate.

Răzvan Petre:  Ce pilotați mai exact?

Dan Chiriac: Specialitatea mea sunt baloanele cu aer cald. În afară de baloane cu aer cald, în decursul timpului, am mai obținut o licență de pilot de planor și una de avion ultra-ușor, dar nu practic disciplinele respective.

Răzvan Petre: Eu sunt genul de om greu de dat jos din avion. Să știți, adică odată ce m-am urcat în avion sunt în stare să petrec acolo vreo 12-15 ore până se termină combustibilul, după care să schimb avionul. Asta este o pasiune până la urmă, și pentru cei care călătoresc și pentru cei care lucrează în aviație, pentru cei care pilotează sau pentru știu eu, cei care fac asistență de zbor și așa mai departe.

Dumneavoastră pilotați și avioane ultraușoare, cum spuneați un pic mai devreme. Dar explicați-mi cum e cu baloanele cu aer cald. La câți metri deasupra solului se ridică balonul cu aer cald.

Dan Chiriac: Depinde. Recordul național de înălțime este un pic peste 12.000 de metri.

Răzvan Petre: Adică te poți duce la aceeași altitudine ca și altitudinea de croaziere a unui avion comercial special.

Dan Chiriac: Chiar un picușor deasupra. Bine asta se întâmplă în niște condiții mai speciale, cu niște pregătiri special. Sigur, și în cadrul unor tentative record, dar în cadrul unor zboruri normale se zboară la câteva sute dă metri deasupra solului. Eu știu… 1000 – 2000 de metri dacă vrem să mai lansăm parașutiști, că putem să facem și chestia asta.

Răzvan Petre: Sunt oameni care au în continuare frică de avion, adică n-au călătorit niciodată la Roma, la Paris sau la Amsterdam, spre exemplu, tocmai pentru că au această fobie de zbor. Zborurile e clar, s-a dovedit și statistic, dar și în fapt, că sunt cel mai sigur mijloc de transport în acest moment în lume. Da, când e vorba despre balonul cu aer cald în care stai într-o nacelă deschisă, lucrurile se schimbă. Adică până și eu am așa o oarecare reținere. Cât de sigură este povestea asta?

Dan Chiriac: Foarte sigură. Este poate cea mai sigură categorie de aeronave pentru că este o aeronavă foarte simplă și fiind foarte simplă, sunt foarte puține lucruri care se pot strica.

Răzvan Petre: Deci cu cât lucrurile sunt mai simple cu atât sunt mai sigure să înțeleg. Adică chiar și un avion din ăla cu elice care îi deranjează pe foarte mulți până la urmă, e și foarte zgomotos și toată lumea consideră că e nesigur, e mult mai sigur decât un avion cu reacție, ca să zic așa.

Dan Chiriac: În principiu da. Acum sigur depinde puțintel și de cine se află. În general, statistic, în cazul accidentelor de aviație undeva la 70% din cazuri sunt produse de o eroare de pilotaj.

Răzvan Petre: În general, fie că vorbim despre baloane cu aer cald, fie că vorbim despre avioane ușoare și ultra-ușoare, fie că vorbim despre avioane militare sau despre avioane comerciale, orice aparat de zbor este foarte sigur. Asta ca să lămurim pentru oamenii care mai au așa o reținere.

Dan Chiriac: Temerea este cumva firească, zborul nefiind o activitate firească pentru om, că dacă era firească, ne nășteam cu aripi, e firesc să avem cumva o reținere vizavi de fenomen.

Răzvan Petre  Deci sunt oameni care au rețineri să se suie în avion, să se plimbe de colo-colo sau să se suie în balonul cu aer cald și așa mai departe, dar sunt și oameni care abia așteaptă să facă lucrul ăsta, și implicit să se pună la manșă. Asta este o adevărată pasiune. Cum se procedează, ce aptitudini trebuie să ai ca să ajungi pilot de avion ușor, ultra-ușor, de avion comercial sau poate, uite, chiar de avioane de-astea de poveste?

Dan Chiriac: Acum să știți că, în ciuda a ceea ce crede publicul în general, nu trebuie să fii un supraom ca să devii pilot. În principiu, orice om, care e capabil să învețe să meargă pe o bicicletă, poate învăța să piloteze și o aeronavă. Sigur, e nevoie de o stare de sănătate bună, dar nu de una extraordinară. Deci o stare de sănătate bună și, mă rog, e nevoie de dedicație, de muncă. Depind de lucruri de felul ăsta, mai degrabă decât de niște calități venite de pe altă lume.

Răzvan Petre: Dar, bănuiesc că e și o pasiune destul de costisitoare, atunci când vrei să faci din asta o meserie.

Dan Chiriac: Este o pasiune costisitoare, e adevărat. Din fericire, în România există încă posibilitatea ca tinerii să învețe gratuit, corect, categorii de aeronave. Noi, Aeroclubul României facem asta în fiecare an.

Răzvan Petre: Adică, dacă eu aș vrea să învăț, uite să pilotez o aeronavă ultra-ușoară, așa cum faceți dumneavoastră.

Dan Chirac: Acum, dacă mă uit așa la firele albe, de păr în barbă, probabil că vă mai încadrați în zona asta. Cursurile astea subvenționate să adresează tinerilor între 16 – 23 de ani.

Răzvan Petre: Păi și eu, câți am?

Dan Chiriac: Cred că peste.

Răzvan Petre: Nici măcar dacă pun cifrele invers nu îmi iese vârsta corectă. Deci e pentru tineri între 16 și 23 de ani.

Dan Chiriac: În fiecare an, în luna ianuarie, organizăm înscrieri. În ultimii ani am avut, încă am, 2500 – 3000 de cursanți înscriși la cursuri.

Răzvan Petre: Domnule Chiriac, eu am prieteni care s-au apucat de pilotaj la 30-35 de ani.

Dan Chiriac: Foarte bine! La orice vârstă te poți apuca.

Răzvan Petre: Revin asupra întrebării cât de costisitoare e povestea asta?

Dan Chiriac:  Depinde și în ce zonă vrei să te duci. Acum, închirierea unei aeronave, de exemplu, este undeva între 130 – 150 – 170 de euro pe oră.

Răzvan Petre: Și cursurile?

Dan Chiriac: Pentru avion în jur de 7000 de euro, pentru avionul ultra-ușor în jur de 5000…

Răzvan Petre: Pentru autorizări că vreau să vin și la subiectul zilei … și piloții care și-au luat toate autorizațiile de zbor și care sunt apți de zbor și care au făcut toate instructajele, au nenumărate ore de zbor, comerciali sau militari și așa mai departe.

Dan Chiriac: Sunt numărate foarte precis. Fiecare ține evidența.

Răzvan Petre: Și ei mai au niște cheltuieli în plus. Cum spuneam, e o pasiune costisitoare, de la pregătire până la, hai să zic așa, reautorizare.

Dan Chiriac: Aia deja nu mai e așa de complicat. Da, câteva sute de euro pentru obținerea licenței pe lângă costul inițial al cursului.

Răzvan Petre: Știu că e foarte complicat să-ți cumperi o aeronavă până la urmă, dar un avion ultra-ușor, un aeroplat, cam ce preț ar avea?

Dan Chiriac: Nu e complicat. De la câteva zeci de mii până la mai multe zeci mii și spre suta mii de euro pentru un avion foarte bine echipat de la un fabricant bine-cunoscut și așa mai departe. Există și piața second-hand unde poți să cumperi o aeronavă, de la 20 la 30.000 de euro.

Răzvan Petre: Dacă cineva ar fi mai strâns la buzunar o perioadă de timp și-ar permite să își cumpere o aeronavă ușoară sau ultra-ușoară.

Dan Chiriac: Până la urmă, da.

Răzvan Petre: Am tot văzut tot felul de evenimente, de incidente în ultima perioadă în România, destul de nefericite.

Dan Chiriac: Din păcate, din când în când se întâmplă și lucruri de genul ăsta. (…) După cum spuneam de cele mai multe ori…acum nu o să mă refer la incidentele acestea pentru că n-am cum să fac lucrul ăsta (…) statistic vorbind, ele sunt foarte rare, față de numărul de ore de zbor și numărul de zboruri care se efectuează, incidentele sunt foarte rare și iarăși, statistic, de cele mai multe ori cauzele țin de greșeli de pilotaj,

Răzvan Petre: Care uneori sunt inerente, înțeleg, oricât de bine ar fi pregătit pilotul. Adică se poate întâmpla ca ceva să te inducă în eroare. … oboseala, condițiile meteo.

Dan Chiriac: Și aia ține tot de tine. Dacă ești obosit nu te duci să zbori.

Răzvan Petre: Am observat, cel puțin vara asta la mare, lumea a început să prefere foarte mult agrementul ăsta aviatic. Am văzut că la mare se procedează plimbări cu avionul ultra-ușor. De pe aerodromul de la Tuzla se mai face un tur al litoralului cu elicopterul, ba și al Deltei Dunării. În zona asta de țară, hai să spunem în inima țării, putem practica un astfel de turism. În turism aviatic, ca să zic așa?

Dan Chiriac: Sigur. Și la noi la Aeroclubul Românie, zborul introductive le spunem. La Aerodrom la Clinceni, la Ploiești. Mai există și aerodromuri private.

Răzvan Petre: Cât de costisitor este?

Dan Chiriac: Păi, după cum vă spuneam, ora este cam 130-150 de euro. Noi avem niște pachete de 20 de minute, 30 de minute. Se pot achiziționa niște vouchere de pe site-ul nostru.

Răzvan Petre: Asta voiam să spun. Există un site în care ne putem arunca așa un ochi?

Dan Chiriac: www.aeroclubulromaniei.ro.

Răzvan Petre: Începe BIAS 2022, ediția cu numărul 12 începe mâine.

Dan Chiriac: Ea începe mâine, doar că din pricina condițiilor meteo au apărut niște modificări.

Răzvan Petre: Asta e o știre de ultimă oră, deci mare atenție, este o știre care a venit în urmă cu câteva minute pe telefoanele noastre.

Dan Chiriac: E sigur deja. Evenimentul se va desfășura duminică, programul se menține, accesul publicului de la ora 8:00, zborurile începând cu ora 10:00 și programul se menține. Mâine va fi deschisă expoziția statică, care e și ea una generoasă, mai generoasă decât anii trecuți și zic eu că merită vizitată și în măsura în care vremea va permite, se vor efectua zboruri de antrenament. Deci s-ar putea ca cei care vin mâine la expoziția statică, în special după ora prânzului, să vadă și niște evoluții, hai să spunem așa în avanpremieră.

Răzvan Petre: Oamenii pot vizita niște tipuri de aeronavă. Dar se pot și plimba cu ele?

Dan Chiriac: În cadru BIAS, nu.

Răzvan Petre: Aveți și doamne la BIAS?

Dan Chiriac: Da, o să avem chiar și o formație de doamne.

Răzvan Petre: Invitații ediției 2022: Forțele Aeriene Române, TAROM, Aeroclubul României, Forțele Aeriene Slovene, italiene, germane, aștia-s partenerii noștri din NATO, Jurgis Kairys, șoimii României, formația de acrobație aeriană a Aeroclubului României.

Dan Chiriac: Avem șoimi noi da, avem și șoimi tineri (…) sunt șoimi mai proaspeți ca să spun așa, pentru că tot timpul creștem, există această preocupare să creștem, să aducem valuri noi din spate. Și avem membri noi față de anii trecuți.

Răzvan Petre: Vor fi expuse și niște avioane pe care trebuie să le vedem.

Dan Chiriac: Da, cum ziceam, expoziția statică de anul ăsta e mai generoasă decât în anii trecuți și sunt multe tipuri de aeronave care pot fi văzute. Standul nostru al Aeroclubului României e mult mai generos decât era anii trecuți și avem și niște filmulețe pe ecran, prezentând niște aeronave, unele în premieră.

Răzvan Petre: Concret, ce fel de de aeronave sunt în plus față de celelalte ediții, că, uite, am făcut o pauză de doi ani și e firesc să avem și în plus.

Dan Chiriac: În zona statică o să fie un IAR 823, o aeronavă pe care n-a mai văzut-o nimeni de câteva zeci de ani pentru că ele au fost scoase din uz cu niște zeci de ani în urmă  și pe care am reușit să o restaurăm în Aeroclubul României.

Răzvan Petre: Ele au stat undeva în tot acest timp. Faceți și mentenanță sau mă rog, îngrijiri pentru aeronavă?

Dan Chiriac: Da, pe partea asta, Aeroclubul României s-a dezvoltat foarte tare, cumva am fost și nevoiți să facem lucrul ăsta pentru că a dispărut IAR Brașov. În condițiile alea, aeronavele fabricate de IAR Brașov riscau să dispară din uz. Da, am reușit să preluăm noi certificatele de tip, să dezvoltăm baze de întreținere și de reparații, să ne facem organizație de proiectare și de întreținere nave și uite așa nu numai că reușim să le facem reparații capitale și să le menținem în starea de zbor, dar uite că reușim să mai aducem zbor niște aeronave vechi.

Răzvan Petre: Dar care vor zbura numai cu astfel de ocazii. Adică ele nu vor fi incluse în programe de zbor comerciale. Sunt oameni care pot vedea astfel de aeronave expuse și cu alte ocazii? Adică BIAS-ul este singura ocazie cu care pasionații de aeronave și de zbor în general pot vedea astfel de aeronave în România?

Dan Chiriac: Să știți că noi suntem primitori. Oricine poate veni în aerocluburile noastre teritoriale și în general oamenii sunt bine primiți. Avem 14 unități teritoriale: Arad, Baia Mare, care are și o secție la Satu Mare, Brașov, Caransebeș, Craiova, Deva, Iași, Suceava. Nu avem la mare. Acum iar e o informație, mă rog, e o știre, e proaspătă ca să zic așa. Suntem în curs de preluare a fostei baze militare de la Ianca. La un moment dat o să ne mai dezvoltăm și din zona de est.

Răzvan Petre: La dumneavoastră, spre exemplu, pentru cei care dețin, că eu am văzut că sunt oameni care dețin avioane ușoare, ultra-ușoare, chiar și elicoptere care se plimbă de colo-colo cu ele, la dumneavoastră, la Aeroclubul României sau în alte în alte locuri în cele 14 sedii din țară oferiți găzduire și reparații?

Dan Chiriac: Da, facem și astfel de lucrări în măsura în care respectivul tip de aeronavă este în portofoliul nostru, pentru că sunt niște procese de autorizare aici și o organizație este autorizată pentru anumite tipuri de aeronave, măsura în care este unul dintre tipurile pe care le avem portofoliu, dar putem oferi și lucrări de reparații și întreținere.

Răzvan Petre: Deci avem tot felul de pasionați de zbor cu tot felul de aparate, avem, spuneați și mai devreme, piloți de viitor, adică șoimii României, dar avem și doamnele și domnițele României.

Dan Chiriac: Avem multe colege tinere (…) Eu sunt în organizația asta de prin anul 2000 și cu siguranță pot spune că numărul de doamne și domnițe care pilotează acum e mai mare decât cel de dinainte (…)

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.