Șapte luni de război informațional în Ucraina!

Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!

Astăzi mi-am propus să îți prezint câteva informații despre cele șapte luni de război informațional în Ucraina.

În newsletterul Antifake.ro din 25 februarie 2022, se arată că războiul din Ucraina nu este caracterizat doar de utilizarea tacticilor militare, ci și a unor arme mai puțin convenționale, care țin de zona războiului hibrid: „folosirea tehnologiilor digitale și a rețelelor sociale pentru subminarea adversarului, lansarea de atacuri cibernetice, angajarea într-un război informațional, cultivarea ambiguității, a incertitudinii și a haosului informațional.”

Războiul informațional este o operațiune desfășurată în planul comunicării, cu scopul de a proteja și controla propriul spațiu informațional, și de a crea vulnerabilități în spațiul informațional al adversarului, prin perturbarea și inundarea acestuia cu narațiuni înșelătoare.

La începutul războiului, specialiștii în studiul dezinformării de la Observatorul European pentru Media Digitale (EDMO) au remarcat că, în mai multe țări europene, sursele online (website-uri, conturi și pagini pe rețelele sociale) care au publicat în mod susținut narațiuni înșelătoare despre pandemie, s-au reorientat către publicarea de informații false despre războiul din Ucraina, migrând pur și simplu temele și limbajul de la un subiect la altul.

Treptat, analizele de specialitate au descoperit că un număr limitat de narațiuni înșelătoare sunt folosite în încercarea de a legitimiza poziția Rusiei în conflict. Acestea sunt formulate strategic pentru a „servi” viziuni prefabricate despre lume și pentru a le face ușor de înțeles (și, în esență, ușor de adoptat) de către public. Iată câteva dintre ele: opoziția elită-popor (sau teza elitei malefice), teza decăderii morale a Occidentului, anihilarea suveranității naționale a Ucrainei, care controlată din umbră de grupuri de interese/alte puteri, colapsul iminent  al UE/ SUA/ NATO și propaganda prin ridiculizare.

Pornind de la experiența ultimelor șapte luni, un raport recent concluzionează că „operațiunile de propagandă ale Ucrainei au avut o acoperire extraordinară în Europa și în Statele Unite și continuă să ajute la obținerea sprijinului internațional.”

Se poate spune că Ucraina a reușit să domine spațiul informațional în ceea ce privește câștigarea simpatiei internaționale. Pe de altă parte, propaganda rusă s-a concentrat pe doi vectori distincți – primul orientat spre publicul domestic, cu scopul de a susține sprijinul pentru război, și al doilea orientat în exterior, pentru a alimenta diviziunile „Occident vs. Restul lumii”.

Raportul atrage atenția asupra scenariului cel mai probabil pentru viitor, cel în care operațiunile de propagandă vor deveni mai sofisticate, cel mai probabil axându-se pe profilarea de înaltă precizie a publicului țintă – microtargetarea care face posibilă transmiterea de mesaje hiper-personalizate și, implicit, mai convingătoare.

Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Sursa: Facebook.com

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.