Daniel Tudorache și Marian Vanghelie, urmăriți penal de DNA!
Articol de bucurestifm, 21 octombrie 2022, 16:48
Procurorii anticorupție au dispus efectuarea urmăririi penale față de 56 de suspecți, persoane fizice și juridice, pentru săvârșirea unor infracțiuni în legătură cu achiziții nelegale, supraevaluate, făcute în pandemie.
Potrivit unui comunicat al DNA, este vorba de achiziții făcute de instituții publice/societăți comerciale din subordinea consiliilor locale ale Sectoarelor 1 și 5, unele coordonate de primar, respectiv Administrația Unităților de Învățământ Preuniversitar și Unităților Sanitare Publice (A.U.I.P.U.S.P.) Sector 1, Compania de Investiții și Dezvoltare în Sănătate și Domenii de Interes Public-Privat (C.I.D.S.D.I.P.P.) Sector 1 și SC ECONOMAT Sector 5.
Achizițiile supraevaluate ar fi vizat tablete pentru elevi (75.500 bucăți), dar și produse necesare în perioada pandemiei de COVID-19, respectiv nebulizatoare de biodecontaminare (1200 bucăți) și termoscannere (200 bucăți).
Dintre persoanele față de care s-a dispus efectuarea urmăririi penale sunt menționați:
- Daniel Tudorache, deputat în Parlamentul României, la data faptelor primar al Sectorului 1 București, pentru complicitate la abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, cu consecințe deosebit de grave;
- Marian Daniel Vanghelie, la data faptelor consilier în cadrul Consiliului Local Sector 5 București, pentru constituire de grup infracțional organizat, instigare la abuz în serviciu, la delapidare cu consecințe deosebit de grave, la fals material în înscrisuri oficiale și la fals în înscrisuri sub semnătură privată, precum și complicitate la fals în înscrisuri sub semnătură privată;
- Romeo Aurelian Clinciu, la data faptelor director al Administrația Unităților de Învățământ Preuniversitar și Unităților Sanitare Publice Sector 1, pentru mai multe fapte dintre care constituire de grup infracțional organizat, în modalitatea sprijinirii, abuz în serviciu, fals intelectual, uz de fals;
- Marian Leornard Petre, la data faptelor director general al S.C. Economat Sector 5 S.R.L;
- Anca Mihaela Moise, la data faptelor director al Companiei de Investiții și Dezvoltare în Sănătate și Domenii de Interes Public-Privat Sector 1;
- Maria Magdalena Eftimie, la data faptelor director executiv al Direcției Management Economic din cadrul Primăriei Sectorului 1 București și reprezentant al acționarului Sectorul 1 București în Adunarea Generală a Acționarilor C.I.D.S.D.I.P.P. Sector 1 SA;
- Răzvan Rotaru, la data faptelor director al Direcției Administrative din cadrul C.I.D.S.D.I.P.P. Sector 1 SA;
- Ionuț Tiberiu Carcote, la data faptelor reprezentant al acționarului A.D.P. Sector 1;
- Dragoș Florescu, la data faptelor președinte al Consiliului de Administrație al C.I.D.S.D.I.P.P. Sector 1 SA, toți pentru fapte similare.
Ca urmare a infracțiunilor săvârșite s-ar fi obținut foloase necuvenite pentru membrii grupului în valoare totală de 67.811.280 lei. În cauză se efectuează acte de urmărire penală și față de alte persoane.
În ordonanța procurorilor se arată că, începând cu luna august 2019, Marian Daniel Vanghelie , împreună cu alte 6 persoane fizice și 5 persoane juridice ar fi constituit un grup infracțional organizat care a acționat pe parcursul anului 2020, pe trei paliere și ierarhizat, cu scopul de a influența derularea achizițiilor efectuate de instituțiile publice aflate în subordinea consiliilor locale Sector 1 si 5.
Pe parcursul anului 2020, activitatea acestui grup ar fi fost sprijinită și de alte persoane, printre care funcționarii publici menționați mai sus și un expert în achiziții publice, angajat al unei societăți care furniza servicii de consultanță Administrației Unităților de Învățământ Preuniversitar și Unităților Sanitare Publice Sector 1, Companiei de Investiții și Dezvoltare în Sănătate și Domenii de Interes Public-Privat Sector 1 și S.C. Economat Sector 5 S.R.L.
În baza unui `program” exact, elaborat, și implementat, membrii grupării infracționale ar fi urmărit devalizarea fondurilor publice ale entităților publice menționate, urmând ca sumele de bani necuvenite, rezultat al prejudicierii bugetelor entităților publice prin achiziții făcute la prețuri supradimensionate, să fie însușite de membrii grupului.
Membrii grupului ar fi acționat în scopul de a pregăti, organiza și sprijini săvârșirea mai multor infracțiuni de fals, vizând crearea unor circuite comerciale fictive, având ca obiect livrări fictive, în cascadă, ale produselor care urmau a fi vândute în final entităților publice, la prețuri supraevaluate și de abuz în serviciu cu obținerea de foloase necuvenite (în orice formă posibilă a participației penale), inclusiv cu consecințe deosebit de grave, în legătură cu derularea procedurilor de achiziție desfășurate de entitățile publice.
Profitând de alocările bugetare pentru achiziționarea de bunuri și servicii și de programele aprobate de Consiliile locale ale sectoarelor 1 și 5 ale Municipiului București, pentru achiziții necesare în perioada pandemiei de COVID-19, grupul infracțional organizat, coordonat de Vanghelie, ar fi acționat în maniera descrisă anterior în scopul fraudării fondurilor publice:
- destinate achiziției de termoscannere și tablete, alocate pentru A.U.I.P.U.S.P. Sector 1,
- alocate cu titlul de capital social/majorare capital social pentru C.I.D.S.D.I.P.P. Sector 1 SA și folosite la achiziția de nebulizatoare pentru biodecontaminare,
- ale societății ECONOMAT Sector 5 și folosite la achiziția de tablete.
Ca exemplu, pentru un nebulizator s-ar fi plătit un preț de 3,5 ori mai mare decât cel practicat de furnizorul inițial.
În ceea ce privește contractele de atribuire a tabletelor, pentru a acorda o aparență de legalitate, funcționarii publici din cadrul AUIPUSP Sector 1 și al ECONOMAT Sector 5 București, cu sprijinul expertului în achiziții publice, consultant al celor două autorități contractante, ar fi întocmit documentații false de licitație deschisă și ar fi simulat derularea unor proceduri de licitație deschisă pentru atribuirea contractelor respective, manipulând Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
În realitate, atribuirea acestor tablete s-ar fi făcut anterior simulării procedurilor de licitație, prin proceduri nelegale de negociere fără publicarea prealabilă.
Aspectele menționate mai sus nu ar fi fost realizabile dacă suspecții, funcționari publici, nu ar fi comis mai multe infracțiuni de fals și nu și-ar fi încălcat atribuțiile de serviciu, prevăzute de legislația primară, în legătură cu organizarea licitațiilor pentru atribuirea contractelor respective.
Autor: Bogdan Verman