Lobby masiv din partea industriei petroliere, la summitul COP27!

Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!

Reuniunea ONU privind schimbările climatice este în plină desfășurare, în Egipt.

Lideri din întreaga lume s-au adunat pentru a discuta soluții la schimbările climatice și încălzirea globală. Conferința a debutat cu un avertisment că planeta noastră „trimite un semnal de alarmă”, după cum a interpretat secretarul general Antonio Guterres cel mai recent raport ONU, care arată că ultimii opt ani sunt pe cale să devină cei mai călduroși din istorie.

La o săptămână de la debutul summitului climatic, frustrările au început să se acumuleze. Negociatorii sunt îngrijorați de nenumăratele detalii ce trebuie rezolvate la timp pentru un acord până vineri, când se încheie summitul. Conform Reuters, delegații țărilor participante au declarat duminica trecută că au fost făcute puține progrese în ceea ce privește detaliile tehnice de îndeplinire a angajamentelor asumate în anii precedenți.

În acest context, am reținut câteva informații interesante despre implicarea giganților petrolieri pe tema eforturilor de combatere a schimbărilor climatice. Rădăcinile sunt adânci. De exemplu, Chevron sponsorizează newsletterul pe subiecte climatice editat de o nouă organizație media din SUA – Semafor. Acest anunț a fost primit cu dezamăgire și scepticism, ținând cont de implicarea anterioară a companiei Chevron în campanii de negare a schimbărilor climatice.  Purtătorul de cuvânt al Semafor a negat influența sponsorilor asupra politicii editoriale.

În contextul curent al summit-ului privind schimbările climatice, este de asemenea demn de reținut că marile companii petroliere au trimis o armată de lobby-iști la fața locului. Marile companii de petrol și gaze au 636 de reprezentanți la conferința din Egipt – o creștere cu peste 25% față de anul precedent. Acum, lobbyiștii depășesc ca număr aproape fiecare delegație națională prezentă la summit. Conform unui reportaj CNBC, creșterea bruscă a numărului de delegați asociați cu unii dintre cei mai mari poluatori  din lume reflectă creșterea influenței industriei combustibililor fosili în modelarea dezbaterii despre schimbările climatice.

Mai mult decât atât, firma de relații publice contractată pentru a gestiona comunicarea publică în contextul summitului din Egipt, Hill+Knowlton Strategies, este aceeași care a lucrat pentru marile companii petroliere – ExxonMobil, Shell, Chevron and Saudi Aramco. Firma are un istoric de a răspândi informații înșelătoare în beneficiul clienților săi corporate, mai întâi în industria tutunului, apoi în industria petrolieră.

Recomandarea mea este să conștientizezi rețeaua complexă de forțe politice și interese divergente asociate comunicării pe marginea schimbărilor climatice. Un gest de igienă informațională este să verifici imparțialitatea surselor care vorbesc despre acest subiect. Poți porni de la investigațiile jurnalistice în domeniu și de la activitatea organizațiilor de fact checking. În România, poți citi newsletter-ul Green Anti-Fake.

Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Sursa: Facebook.com

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.