Raed Arafat: Nimeni nu vrea să saboteze serviciile de ambulanţă!

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat, a calificat drept cel puţin denigratoare afirmaţiile privind sabotarea de către DSU a serviciilor de ambulanţă, pe motiv că în ultimii trei ani nu s-ar fi livrat autospeciale.

„S-a zis că în ultimii trei ani nu s-a livrat nicio ambulanţă, asta spune Federaţia Sindicală Ambulanţa, nu este adevărat. Inclusiv în ultimii trei ani s-au livrat. Dar, dacă luăm cei patru ani, serviciile de ambulanţă au beneficiat de 821 de ambulanţe, din care 375 ambulanţe de urgenţă 4×2, 225 ambulanţe de urgenţă de tip B 4×4, 81 de ambulanţe de tip C şi 20 de ambulanţe de tip A care au fost livrate SABIF.

Pe lângă cele 821 de ambulanţe, Primăria Municipiului Bucureşti a mai achiziţionat pentru Ambulanţa Bucureşti 106 ambulanţe. Asta ar însemna că vorbim deja de peste 900 de ambulanţe livrate serviciilor de ambulanţă.  Să spunem că au fost serviciile de ambulanţă sabotate şi că nu au primit ambulanţe este cel puţin un lucru denigrator şi fals la adresa DSU. În aceeaşi perioadă, SMURD a primit un număr de 386 de ambulanţe. Deci, în niciun caz SMURD nu a primit mai multe ambulanţe.  Să înţelegem clar – nimeni nu vrea să saboteze serviciile de ambulanţă, nimeni nu vrea să le distrugă”, a afirmat Arafat, într-un mesaj video postat pe Facebook.

Potrivit acestuia, după preluarea de către IGSU a achiziţiilor de ambulanţe, numărul maşinilor livrate a crescut de 2,4 ori faţă de perioada când acordurile erau semnate de Ministerul Sănătăţii.

„Vedem că, după ce a preluat IGSU achiziţiile, numărul ambulanţelor livrate a crescut, este, de fapt, de 2,4 ori mai mare decât numărul ambulanţelor livrate de Ministerul Sănătăţii în perioada egală, adică 2010 – 2015. Vorbim de  2018 – 2022, vorbim de fapt de patru ani, iar IGSU a livrat cu 238% mai multe ambulanţe serviciilor de ambulanţe de cât s-a făcut pe durata în care acordurile-cadru erau semnate de Ministerul Sănătăţii şi finanţarea venea de la bugetul de stat comparativ cu perioada când a preluat IGSU şi finanţarea a venit din fonduri europene, adică fără să fie o povară de stat”, a explicat Raed Arafat.

El a catalogat drept false afirmaţiile potrivit cărora SMURD ar fi făcut achiziţii de ambulanţe din alte surse.

„Am auzit că SMURD a făcut achiziţii din alte surse decât cele pentru ambulanţă, adică surse suplimentare. Iarăşi fals pentru că achiziţiile au fost unitar achiziţionate de către IGSU şi au avut o singură sursă de finanţare – fonduri europene, unde Guvernul a plătit doar 15% din bugetul de stat, restul venind din surse externe. În următoarea perioadă avem în plan achiziţionarea a 1.200 de ambulanţe care majoritatea lor merg la serviciile de ambulanţă”, a transmis şeful DSU.

„Au fost invitate firmele, sunt mai multe firme care sunt implicate și asocieri între ele, în final acordul cadru care se termina în septembrie nu s-au putut semna ultimele contracte subsecvente din cadrul lui pentru că firmele au refuzat să semneze. Exista o posibilitate de creștere a prețului, conform unei formule aprobată prin lege, la propunerea Ministerului Fondurilor Europene, însă firmele ce ne-au explicat, că livrările vor dura foarte mult, că există problema semiconductorilor pe care o știți, și ca ei nu vor să-și asume riscul pe preț pentru că în final creșterea prețului se va stabili după o formulă stabilită prin lege doar la livrare, și exista riscul ca prețul să nu crească mult, cum solicită firmele, în unele situații ne-au solicitat o creștere de 30-40% din prețul inițial care a fost ofertat in 2018, așa că în scris ne-au trimis că nu vor semna contractele și că preferă să fie o licitație nouă.

Să ne înțelegem clar, nimeni nu vrea să saboteze Serviciile de Ambulanță, nimeni nu vrea să le distrugă. De când am ajuns, ca persoană, la Ministerul Sănătății, atunci am început cu dotările reale a Serviciilor de Ambulanță. Când am ajuns acolo erau încă cu daciile break care umblau cu ele la urgență, deci din 2007 s-a început, folosind taxa pe viciu, achiziția ambulanțelor, de atunci am încercat să creăm un program de achiziții permanent care să permită înlocuirea treptată a ambulanțelor ca să nu ajungem niciodată la situația în care toate ambulanțele să fie învechite de-odată.

Am avut mari probleme la Ministerul Sănătății și acest lucru l-am explicat de mai multe ori, cu diferite direcții din cadrul ministerului, nu s-au semnat contractele subsecvente cum trebuia și s-au luat mult mai puține ambulanțe decât trebuia să se ia în acordurile cadru, inclusiv ultimul contract subsecvent care trebuia semnat în 2015 și care ar fi adus o gură de oxigen serioasă Serviciilor de Ambulanță, până în ultima zi a acordului cadru am insistat să se semneze contractul subsecvent, chiar dacă aveam un punct de vedere din partea Agenției de Achiziții că livrarea se face în afara acordului cadru și doar contractul subsecvent se semnează în interiorul acordului cadru.

La Ministerul Sănătății atunci s-a refuzat semnarea și am pierdut un număr mare de ambulanțe, și am pierdut aproape de 200.000.000 de lei nefolosiți din bugetul de stat pe parcursul a 4 ani, care trebuiau să fie alocate Serviciilor de Ambulanță și o mică parte Serviciilor Mobile de Urgență Reanimare și Descarcerare.

Venind la Ministerul Afacerilor Interne, au fost multe discuții despre ambulanțe în 2017, când s-a decis pe baza legii și s-a emis o ordonanță de urgență ca achiziția să se facă integrat de către Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Am început să facem aceste achiziții și am reușit totuși să livrăm un număr mult mai mare decât s-a livrat de către Ministerul Sănătății în ultimele acorduri cadru între 2010 și 2015.
La acest moment, dacă luăm cifrele, pentru că s-a auzit foarte mult că există ambulanțe care circulă și au peste 1.000.000 km, că există ambulanțe care circulă și au sute de mii de kilometri, Da, există ambulanțe care au atins 1.000.000 km și multe dintre ele care au avut schimbare de motor, deci nu cu un singur motor au ajuns la 1.000.000 km.

Dar vă dau aici procentul, cine comentează a uitat că la nivelul DSU, urmărim fiecare ambulanță în fiecare lună câți km face, la câți km a ajuns, la câte intervenții a mers și vedem ambulanțele care stau în garaje nefolosite și ambulanțele care se folosesc, asta lunar se raportează.

Doar 1,3% din ambulanțele de tip C au într-adevăr cifră de 1.000.000 km sau peste, 4% din ambulanțele de tip B și 0,81% din ambulanțele de tip A. Asta poate să însemne că aceste ambulanțe trebuiau să fie casate și nu au fost casate și sunt menținute. Asta nu înseamnă că tot parcul auto a ajuns la 1.000.000 km. Însă, sub 300.000 km, și avem sub 300.000 km, care este un rulaj acceptabil pentru ambulanțe și multe ambulanțe ajung la 400.000 km , 400.000 și ceva de mii de km, nu numai la noi, ci și în alte țări, asta depinde de durata în care se fac kilometri și de condițiile de exploatare, oricum sub 300.000 km avem 51,5% din parcul circulant de ambulanțe de tip C de urgență cu medic, 42,5% din ambulanțele de tip B și peste 44% din ambulanțele de tip A sunt sub 300.000 km, unele fiind la 200.000, altele la 150.000 sau 120.000 km.

Asta arată că modul în care a fost expusă problema populației a fost denaturat, incorect și am vrut să explic acest lucru, înainte să înceapă acest protest, care va fi mâine, cum este el anunțat, să înțeleagă populația că situația nu este așa cum o prezintă, cel puțin liderul Federației Sindicale Ambulanța.

Mai mult decât atât, mai mulți colegi de la ambulanță mi-au trimis o înregistrare trimisă de liderul de sindicat, care explică ca la protest să se vină cu 3 mașini, care să fie cele mai proaste sau cele mai vechi, care arată cel mai rău și au cei mai mulți km. Adică, cu alte cuvinte, să scoatem 3 ambulanțe pe care să le arătăm populației și să spunem că așa arată tot parcul de ambulanțe din România.

Eu mă bucur că am ajuns în posesia acestei înregistrări pentru că asta clarifică foarte multe, încă înainte să înceapă protestul pe care ei l-au promis”, spune Arafat.

ÎNREGISTRARE Gheorghe Chis, presedinte FNASR 
,,Vă salut, colegilor!
Scuze că dau o înregistrare, întrucât sunt la volan.
Cei 3 colegi care și-au exprimat dorința ca să ne ajute cu o ambulanță care să participe la miting, pentru a arăta starea tehnică a ambulanței. Vreau să vorbiți voi între voi și care e cea mai, cu cel mai mare număr de kilometri și care arată mai rău, ca să… Vreau ca să vorbiți voi între voi.
Oricum eu apreciez și noi apreciem dorința voastră de a arăta și acest, această formă de protest. Da? Vorbiți între voi. Cea care are mai mulți km la bord și care arată mai rău, vorbiți între voi.
Și multumesc. Aștept de la voi un răspuns.
Mersi. O zi bună!’’

„Deci, ,,cea care arată cel mai rău și are cei mai mulți kilometri’’. În primul rând nu te duci la protest folosind ambulanțele publice alte statului, nici măcar să le folosești ca recuzită în cadrul protestului, pentru că acest lucru nu se permite.

Și asta dacă managerii de la ambulanță vor da drumul la aceste mașini, normal că este posibil să fie întrebați cu ce drept au dat drumul la ambulanțe pentru un protest sindical. Incusiv transportul celor care vin la protest trebuie să fie făcut pe cheltuiala sindicatului și nu folosind ambulanțe sau autospeciale ale serviciilor de ambulanță. Și sper că colegii noștri știu această regulă foarte bine.

Da, de 1 an deja numai probleme, discuții. Încercăm să apărăm un sistem care a funcționat, care s-a dovedit că e funcțional și una din unelte de luptă pentru a dezmembra sistemul este Federația Sindicală Ambulanța și mai ales unele persoane din ea, fără să generalizăm bineînțeles. (…)

Cât despre achiziția de ambulanțe, IGSU (Inspectoratul General pentru Situații de Urgență) o să înceapă o nouă rundă de achiziții, o să încercăm să le facem în cel mai scurt timp, o să fie o consultare și cu experți din cadrul serviciilor de ambulanță și sunt experți și din cadru IGSU, să vedem  care sunt ultimele tehnologii pe care să le introducem, dacă tot facem o nouă achiziție, să putem să introducem inclusiv cele mai moderne tehnologii posibile pe noile ambulanțe care urmează să vină în următorii 2 ani”, spune Arafat.

Un miting de amploare va fi organizat marţi, în Capitală, de către Blocul Naţional Sindical (BNS) şi Federaţia Naţională Sindicală „Ambulanţa” din România (FNSAR), care reprezintă toate Serviciile Publice de Ambulanţă. Potrivit BNS, la miting sunt aşteptaţi peste 1.000 de protestatari.

„Federația Națională Sindicală ”Ambulanța” din România (FNSAR), care reprezintă toate
Serviciile Publice de Ambulanță, va organiza în data de 22 Noiembrie 2022 următoarele acțiuni sindicale, cu participare a peste 1000 de protestatari, după cum urmează:
1. De la ora 10,00 – 12,00 în Piața Revoluției prin pichetarea Ministerului Afacerilor
Interne / Departamentul pentru Situații de Urgență.
2. De la ora 12,00 – 12,30 va avea loc marșul sindical, din locația Piața Revoluției în
Piața Victoriei
3. De la ora 12,30 – 14,00 pichetarea Guvernului României din Piața Victoriei.
În cazul în care Premierul României convoacă conducerea Blocului Național Sindical și
FNSAR la discuții, iar în final având un răspuns pozitiv la revendicările protestatarilor se va renunța la marsul sindical și pichetarea Guvernului.
Menționăm că protestatarii care vor participa la protest sunt din timpul liber, iar
prezența lor la București nu afectează negativ capacitatea de intervenție a Serviciilor Publice de Ambulanță.
Începând cu 22 Noiembrie 2022, ora 10,00 pe termen nelimitat toate ambulanțele
operative din Serviciile Publice de Ambulanță vor afișa vizibil mesajul ”PROTEST
NAȚIONAL”. Federatia Ambulanta

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.