Cât de sigure sunt tramvaiele și troleibuzele din București?
Articol de Mircea Apostolescu, 7 decembrie 2022, 17:14
În luna august 2017, un tramvai al Societății de Transport București (STB SA) a lua foc pe Bulevardul Timișoara. Potrivit ISUBIF, incendiul s-ar fi produs la contactorii de sub vagoanele de tramvai.
În iunie 2020, un troleibuz era cuprins de flăcări, din cauza unui scurtcircuit, conform conducerii de atunci a STB.
Edilul de atunci al Capitalei, Gabriela Firea, dădea vina pe cei care ar fi blocat vreme de doi ani licitația pentru achiziția a 100 de troleibuze noi.
De altfel, cele 100 de troleibuze nu au fost achiziționate nici până în prezent.
În august 2021, un tramvai al liniei 32, plin cu călători, lua foc în apropierea Pieței Rahova.
Atunci, STB transmitea pe Twiter că ar fi fost o problemă la rețeaua de contact.
Cu trei săptămâni în urmă, pe 16 noiembrie, la ora 14:55, un tramvai lua foc pe Șoseaua Olteniței, în stația Ilie Opriș, pe sensul de mers către Piața Sudului.
STB transmitea că se va constitui o comisie de cercetare, în cadrul societății, pentru a descoperi cauzele incendiului.
Toate aceste incidente – care, din fericire nu s-au soldat cu rănirea călătorilor, ridică mai multe semne de întrebare. Care sunt cauzele producerii acestor incendii? Ce măsuri a luat STB pentru ca aceste incidente să nu se mai repete? Cât de sigure sunt mijloacele de transport electric ale STB – tramvaiele și troleibuzele?
Cauzele incendiilor: tramvaie și troleibuze vechi, lipsa pieselor de schimb?
Liderul Sindicatului Transportatorilor din București, din cadrul STB SA, Vasile Petrariu spune că aceste incendii au fost cauzate de vechimea parcului de troleibuze și tramvaie și de lipsa bazei materiale, a pieselor de schimb pentru aceste mijloace de transport.
„La baza acestor evenimente, stau o serie de motive, cum ar fi lipsa bazei materiale, în momentul de față. Ne confruntăm cu o lipsă acută a bazei materiale, mai ales în zona asta, a transportului electric cu tramvaiele.
Pentru că o mare problemă pe care noi o avem, în momentul de față, este vechimea parcului.
(…) Avem tramvaiele Tatra, care au peste 47 de ani vechime. Celelalte tramvaie nici ele nu sunt prea noi. Tramvaiele astea, V3A, cum le spunem noi, au trecut printr-un proces de modernizare în ’93. Au trecut, deja, 29 de ani și nu s-a mai insistat foarte mult în ceea ce privește modernizarea lor.
Cele care sunt la Depoul Dudești, sunt vreo 13 tramvaie, dar circulă, în momentul de față vreo 5-6, care sunt mai noi. Au în jur de 10-15 ani. Restul sunt tramvaie vechi și nu există niciun orizont de așteptare, prin care să fie modernizate, să se creeze, totuși, niște condiții acceptabile și pentru cetățeni.
Am văzut că au venit cei de la ANPC (… Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor n.r.), pentru a nu știu câta oară, și au atras atenția cu privire la starea tehnică dar și estetică a acestor vehicule. Nu văd să se miște ceva concret”, consideră Vasile Petrariu.
Se pune batista pe țambal?
El crede că, în prezent, s-ar încerca mușamalizarea incidentelor, ceea ce nu este în regulă. Pentru că, necunoscând cauzele producerii lor, nu poate fi prevenită repetarea unor astfel de situații.
„Din păcate, au fost o serie de evenimente neplăcute care s-au soldat cu începuturi de incendiu sau chiar incendiu, cum a fost ultimul caz.
Nu este în regulă că, până în momentul de față, nu știm exact care sunt cauzele. Impresia este că se pune batista pe țambal, cum se spune, dacă facem comparație cu ce se întâmpla acum câțiva ani de zile. Acuma, practic, toate aceste lucruri sunt cumva ascunse.
Nu este în regulă, din punctul meu de vedere, pentru că ar trebui să vedem exact care sunt cauzele, să putem preveni.
Deocamdată, e bine că nu am avut cetățeni care să fie accidentați sau, doamne ferește, chiar să avem decese. Dar, această senzație de nesiguranță nu este în regulă. Mă gândesc la cetățeni”, a declarat Vasile Petrariu pentru București FM.
Chiar și cu cele 100 de tramvaie noi, STB tot trebuie să le modernizeze pe cele vechi!
Vasile Petrariu mai spune că actuala administrație ar fi trebuit să vină cu un plan de modernizare a flotei de tramvaie și troleibuze.
STB are un parc de 250 de tramvaie. Chiar și după intrarea în circulație a celor 100 de tramvaie noi, tot mai este nevoie de cel puțin 200 dintre cele vechi, pentru a menține parcul circulant la același nivel, în condițiile în care se preconizează modernizarea liniilor de tramvai existente și chiar extinderea rețelei de tramvai, explică liderul sindicaliștilor de la STB.
„Avem în jur de 250 de tramvaie, să spunem, în circulație. Sperăm că cele 100 vor veni, până la urmă, vor fi date în circulație, nu știu, în următorii 2-3 ani, dar tot mai avem nevoie de cel puțin 200 de tramvaie, că să putem să menținem parcul ăsta activ.
Am insistat noi, de la sindicat, dar, din păcate, noua administrație nu a venit cu un proiect de modernizare a parcului de tramvaie. Să vedem ce se va întâmpla, în următorii ani, cu restul de tramvaie, care sunt vechi”, spune Petrariu.
Așteptăm, în continuare, punctul de vedere al STB SA cu privire la situația parcului de transport electric.