VIDEO: Timpul trece, fake news-ul rămâne!

Social media este modalitatea prin care din ce în ce mai multă lume caută să se distreze, dar să se și informeze. E un lucru extraordinar că tehnologia permite ca lumea să aibă acces mai rapid și mai simplu la informație, dar orice avantaj vine la pachet cu dezavantajul său: fake news.

Tinerii de astăzi sunt nativi digitali și, cu toate acestea, virusul informațiilor false i-a molipsit și pe ei. Generația Z a tranșat problema fake news-ului cu un specialist, Flavia Durach – conferențiar universitar doctor la Facultatea de Comunicare și Relații Publice și realizatoarea rubricii „Break the Fake” de la București FM.

Încă de la debutul discuției, Flavia a clarificat: „Nimeni nu este mai presus de a pica în plasă, asta pentru că nu avem cunoștințe despre toate subiectele.”

Chiar și așa, informațiile false nu rămân un inamic împotriva căruia nu putem câștiga. Este important să trecem informația prin filtrul gândirii și să ne asigurăm că social media nu este singura sursă de informare:

„Pauza de dinainte de share este cea mai bună pentru limitarea răspândirii știrilor false”. Fake news nu înseamnă doar o informație nesusținută de dovezi și surse, dezinformările se pot manifesta sub forma unei interpretări false, a unor fapte parțial prezentate sau sub forma unor încadrări subiective.

Dezinformarea, sub toate formele ei, a fost la fel de periculoasă dintotdeauna. Prezența rețelelor sociale nu reprezintă decât un suport în plus care susține, printre altele, o cantitate mare de informații false:

„Mijloacele se rafinează pe măsură ce se rafinează și capacitatea publicului de a discerne.” a concluzionat Flavia.

Ca orice alt lucru rău care se întâmplă în societate, și acest fenomen are motivația lui: bani, putere, îndepărtarea maselor de adevărul obiectiv. Un nou fenomen observat și de Flavia este tendința oamenilor de a se orienta tot mai mult către o versiune a informației care le satisface preferințele: Suntem într-o eră în care adevărul obiectiv a fost înlocuit cu ceva ce se numește adevărul personal”.

Spre finalul discuției, invitata a propus un bun exercițiu pentru toți consumatorii de media: „Să conștientizeze aceste motivații ale creatorilor de fake news.”

Explicațiile unui expert rămân mereu o necesitate, dar nevoia ne împinge să aflăm care sunt și părerile tinerilor despre fake news și clickbait. Răspunsurile acestora au fost o surpriză, pentru că Generația Z cunoaște diferențele dintre cele două și motivația din spatele inițiatorilor lor.

Mai multe detalii și informații găsești în episodul de vineri, postat și pe pagina de YouTube București FM. Generația Z revine în fiecare vineri, de la ora 21:00 cu noi subiecte numai bune de dezbătut. Rămâi prin preajmă!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.