VIDEO: De Ziua Europei, ICR dă startul festivalului cu cele mai bune filme europene!
Articol de Monica Liche, 9 mai 2023, 17:19
Festivalul Filmului European, organizat de Institutul Cultural Român, cu sprijinul Reprezentanței Comisiei Europene în România și EUNIC România, își face debutul pe 9 mai, de Ziua Europei, în Timișoara. Am aflat detalii legate de acest proiect, precum și despre alte proiecte ICR, desfășurate cu această ocazie, de la Irena Isbășescu, consilier ICR și Cătălin Olaru, director artistic al FFE, invitații lui Răzvan Ursuleanu #InComunitate.
„Venim cu foarte multe filme, venim cu filme în premieră națională. Venim cu un film în premieră mondială. Ultimul, cel mai recent documentar al Ilincăi Călugăreanu „A Cautionary Tale”. Ilinca a regizat documentarul de mare succes „Chuck Norris vs Communism”, iar acum avem filmul ei în premieră mondială, la cinema Elvire Popesco pe 18 mai.”, a precizat Irena Isbășescu, consilier ICR
Institutul Cultural Român a atins pragul a 20 de ani de activitate. Sub patronajul ICR, în acești ani, s-au desfășurat evenimente prin care s-a urmărit atât promovarea culturii, cât și încurajarea creației românești, implicit a creatorilor români de conținut cultural. Cu ocazia împlinirii a 20 de ani de activitate, ICR a venit cu o surpriză pentru creatorii autohtoni.
„20 de ani de activitate pentru ICR, iar anul acesta este foarte important de menționat relansarea „Programului de Finanțare Nerambursabilă Cantemir”, iar eu mă bucur foarte mult că s-a reluat acest proiect dedicat operatorilor culturali din România, ce pot să organizeze proiecte în străinătate, care a fost oprit timp de un deceniu și s-a reluat anul acesta, în contextul 20 de ani ICR. Am avut 94 de aplicații și, ieri, înainte de Ziua Europei, s-au publicat și rezultatele și o să fie foarte fain.”, a spus Irena Isbășescu, consilier ICR
Festivalul Filmului European este un festival al celor mai bune filme europene, iar selecția a fost făcută pentru a satisface atât preferințele connoisseur-ilor de film de artă, cât și pe cele ale iubitorilor de film nu atât de nișat, dar aflat totuși, în sfera filmului comercial de bun gust. În acest an, 4 filme propuse la Oscar, pentru cel mai bun film străin, și-au găsit locul în cadrul FFE.
„Festivalul Filmului European este probabil un festival care vorbește mai degrabă cinefililor. Cumva, recurența pentru care consumul de film, de artă sau nu, e o activitate recurentă și nu doar prin intermediul serviciilor de streaming. Sigur că în ceea ce privește selecția, contează foarte mult opțiunea personală, în cazul de față, a mea, dar, dincolo de preferințele mele, am avut în vedere, întotdeauna, și faptul că festivalul există pentru public, drept urmare, am inclus și titluri care se situează undeva la media aritmetică, să zicem, între filmul de artă care, nu știu, plutește, așa, foarte înalt, într-o stratosferă a gusturilor foarte rafinate și a opțiunilor nișate, atunci când vine vorba de film, și filmul comercial, unde, când zic film comercial, nu zic comercial în sens peiorativ. În acest sens, anul acesta vom avea 4 filme care au fost propuneri, ale fiecărei țări în parte, la premiul Oscar pentru cel mai bun film străin.” , a spus Cătălin Olaru, director artistic al FFE.
Unele dintre creațiile prezente în cadrul FFE se înscriu în rândul celor care își găsesc mesajul în contextul actual și tratează subiecte care artă trendurile urmate de societate. Filmele, ca orice altă formă de artă, răspund vitezei cu care lucrurile se schimbă și atrag atenția asupra acestora.
„Dacă festivalul e foarte divers și reflectă majoritatea zonelor din societate și a tendințelor actuale din cinematograful european, asta e pentru că am pus calitatea artistică pe primul loc și se întâmplă pur și simplu, ca foarte mulți regizori, cum am mai spus, să țină cont de schimbările astea prin care, vrând nevrând, trecem, iar când zic vrând nevrând, mă refer la dezastrele care au avut loc în ultima vreme. Unul din dezastre, de exemplu, este desigur, pandemia, iar pandemia e foarte vizibilă în filmul spaniol „Teneis que venir a verla” – „Trebuie să veniți s- o vedeți”. Filmul, la fel ca orice altă formă de creație, nu are cum să nu țină seama de contextul în care în care el există. Cred că diferența specifică între arta care se produce acum și arta din perioada renașterii, să zicem, e aceea că, pur și simplu, societatea trece prin mult mai multe lucruri acum decât altădată. Viteza cu care trecem de la o paradigmă la alta e una fără precedent probabil, drept urmare, e normal ca tendințele astea să apară în filme cu o viteză similară.”, a mai spus Cătălin Olaru, director artistic al FFE.
Ziua Europei este aniversată de ICR și în afara granițelor țării, prin evenimente de anvergură, așa cum se întâmplă la Bruxelles și Paris sau prin participări la alte festivaluri de film european. Festivalul Filmului European a fost inaugurat, în acest an, la Timișoara, dar va vizita mai multe zone din țară.
„În contextul acesta, al zilei de 9 mai, și institutele din străinătate participă la evenimente din cadrul clusterelor EUNIC, de acolo, organizează expoziții, proiecții de filme, concerte și, cumva, e important că se întâmplă lucruri și că Ziua Europei e de sărbătorită peste tot și că e un reper în activitatea culturală. Concert de gală la Bruxelles „From Europe to Romania and back”, expoziția „Remember Europe”, la ICR Paris și cele două participări în cadrul Festivalurilor Filmului European de la Chișinău și Madrid, sunt câteva repere culturale dedicate acestei zile.”, a spus Irena Isbășescu, consilier ICR, care a mai adăugat:
„În mod tradițional, Festivalul Filmului European începe la București, dar anul acesta, în contextul Timișoara Capitală Culturală Europeană, îl inaugurăm acolo, iar alegerea celorlalte orașe a vizat criteriul accesibilității la cultură. Sunt orașe în care nu există un festival de film, sunt orașe în care, din păcate, nu există nici cinematograf, vorbim aici de Oravița, Curtea de Argeș și Gura Humorului și, cumva, încercăm să aducem Filmul European și acolo.”
Află aici tot ce trebuie să știi despre Festivalul Filmului European.