De ce s-ar putea să se retragă Twitter din Europa?

Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!

Bine te-am regăsit!

Twitter, rețeaua socială care se bazează pe microblogging – redactarea de postări scurte, care pot fi însoțite sau nu de imagini și video – ar putea părăsi Uniunea Europeană. 

Platforma creată în 2006 a reușit să strângă, până în prezent, 368 de milioane de utilizatori la nivel global și este un jucător important în articularea dezbaterilor sociale și politice din anumite țări. Chiar dacă în România acest rol este preluat mai degrabă de Facebook, Twitter se numără printre platformele importante în Uniunea Europeană.

Conform Euractiv, reprezentanții companiei au comunicat neoficial Comisiei Europene că iau în calcul la modul cel mai serios retragerea din „Codul de bune practici privind dezinformarea”, o mișcare care ar putea obliga Twitter să se retragă cu totul de pe această piață. 

De ce s-ar putea întâmpla acest lucru? 

Codul de bune practici privind dezinformarea este un angajament luat de platformele digitale, în mod voluntar, pentru a reduce riscurile legate de amplificarea dezinformării. Prevederile codului includ măsuri pe care semnatarii le implementează (sau nu) de bună voie, precum:

  • reducerea stimulentelor financiare pentru furnizorii de dezinformare
  • transparența publicității politice
  • reducerea comportamentului manipulator utilizat pentru răspândirea dezinformării (de exemplu, conturi false, utilizarea boților, deep fakes)
  • instrumente care să permită utilizatorilor să recunoască și să semnaleze dezinformarea  
  • un cadru de monitorizare solid a aplicării codului.

Anunțul Twitter nu vine neapărat ca o surpriză, ținând cont de schimbările declanșate de Elon Musk după achiziția platformei. Noul proprietar a tăiat departamente întregi, inclusiv cele responsabile cu moderarea conținutului, pentru a reduce costurile. Comisia Europeană s-a declarat și în trecut nemulțumită de modul în care Twitter a implementat deficitar măsurile asumate în Cod.

Problema este că prevederile care acum sunt voluntare în Codul de bune practici vor deveni obligatorii pentru platformele digitale foarte mari începând cu anul 2024, când noile reglementări privind serviciile digitale vor intra în vigoare la nivelul UE. Dacă Twitter refuză să își asume acest tip de angajamente pentru reducerea riscurilor pentru societate (cum ar fi dezinformarea), cel mai probabil va fi nevoit să se retragă cu totul de pe piața europeană, una care de altfel este de importanță secundară pentru companie.

Până data viitoare, rămâi cu BucureștiFM, sursa sigură de informații!

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

 

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.