Parcările din București, între dorință și putință!
Articol de Mircea Apostolescu, 15 iunie 2023, 13:58
Parcarea este o problemă în București, iar acest lucru constituie, deja, un truism pentru cei care conduc zilnic în oraș.
De asemenea, faptul că nu se respectă niciun fel de reguli în ceea ce privește parcarea, că mulți șoferi parchează exact unde au ei treabă, fără a ține cont de prevederile legale, este tot un truism.
Mașinile parcate pe colțul intersecției, care împiedică vizibilitatea șoferilor care nu se pot asigura, cele parcate pe trecerile de pietoni, în stațiile mijloacelor de transport în comun, pe trotuare, astfel încât pietonii nu mai au pe unde trece, pe benzile unice pentru autobuze, pe linia de tramvai sau sub rețeaua de contact a troleibuzelor, au devenit o imagine obișnuită, în București.
În acest context trebuie pusă preocuparea administrației publice locale, a primăriilor – atât a unora dintre cele de sector, cât și a Primăriei Generale, de a crea locuri de parcare, dar mai ales de a ridica și amenda mașinile parcate neregulamentar. S-a constatat însă că în România numărul mașinilor crește de 4 ori mai repede decât cel al locurilor de parcare.
În sectorul 3 se ridică , în medie, 20 de mașini pe zi.
„E o temă foarte impopulară chestiunea asta. Nu ești iubit de către oameni, atunci când ridici mașini. Noi suntem primii care am început să ridicăm mașini, în București – în ultimii ani, că a mai fost o hinghereală, acum mai bine de zece ani. Dar, acum, noi am început treaba asta și o continuăm, chiar dacă suntem conștienți de faptul că nu e o temă populară. Nu există un oraș civilizat, fără reguli pe care să le impui.
În consecință, astăzi, când discutăm, noi ridicăm undeva, media, peste 20 de mașini pe zi, din mașini parcate neregulamentar. Pentru că este un disconfort major pentru cetățenii care au locuri de parcare, dar nu pot parca, pentru că alții le ocupă locul de parcare.
Repet, este în sarcina noastră, fix a Primăriei, să facem ordine în zona pe care o administrăm”, spune Robert Negoiță.
În Sectorul 3 există și locuri de parcare cu plata orară. Taxa este de 5 lei pe oră, ca și în cazul parcărilor municipale.
„Cei care au locuri de parcare nominale le mențin, atâta cât au dreptul să aibă loc de parcare, cât au grijă să respecte regulile. Cele care se eliberează se transformă, în mod automat, în nenominal. Și sunt ocupate conform Regulamentului de la Sectorul 3. Și, da, poți parca, în Sectorul 3, pe un loc nenominal, dacă plătești taxa de 5 lei pe oră. Adică fix taxa pe care o are și Municipalitatea.
Pentru că, unu, e normal să ai unde să parchezi și doi, noi nu folosim taxa asta pentru că vrem să încasăm bani. Nu ne fac rău, dar pe noi ne interesează să-i descurajăm să parcheze. Adică, doar dacă ai absolută urgență, doar dacă ai absolută nevoie să parchezi acolo. Altfel, sunt locurile destinate pentru cei care locuiesc în Sectorul 3″, explică Robert Negoiță.
În Sectorul 4, au fost realizate din 2020 până în prezent, odată cu lărgirea unor artere importante, circa 8300 de noi locuri de parcare, dintre care 4500 de reședință și 2800 cu plata orară.
Astfel, în Sectorul 4 există, în total, 51 de mii de locuri de parcare de reședință și peste 6000 de locuri de parcare publice.
Anul acesta au fost sancționați contravențional pentru parcare neregulamentară 11161 de șoferi și au fost ridicate 4404 vehicule.
În Sectorul 5, regenerarea urbană înseamnă și crearea de noi locuri de parcare dar și eliberarea trotuarelor de mașini după cum explică administratorul public Rareș Hopincă.
Din cele 7000 de noi locuri de parcare, pe care Primăria Sectorului 5 și-a propus să le amenajeze, anul acesta, au fost realizate până acum 2500.
„Pentru că regândim cu totul spațiul public, astfel încât, de la normativele de proiectare din anii ’70, să ajungem, în limita în care ne permite spațiul existent, la un echilibru mult mai bun între nevoile pietonilor și nevoile conducătorilor auto.
Să vă dau un exemplu, doar în Cartierul Rahova, în zona Dumbrava Nouă, în total, avem peste 1200 de locuri de parcare nou create. Ele vor avea regim de parcări rezidențiale și vor fi închiriate celor care locuiesc în zonă.
Cel târziu la 1 august va fi gata întregul proiect, pentru că ne-am extins pe o zonă foarte mare și, atunci, nevoia de lucrări este mult mai consistentă.
Anul acesta, în toate zonele din sector, ne-am propus o țintă de 7000 de noi locuri de parcare. Până în acest moment, suntem undeva la 2500 și, pe măsură ce avansează șantierele, sper să ajungem la această cifră”, a declarat Rareș Hopincă.
Rareș Hopincă spune ca vor fi amenajate locuri de parcare fără plată, pentru a deservi zonele cu activitate economică intensă.
„Ne gândim, le vom face, în principiu pe bulevardele mari. Nu le vom tarifa, pentru un an – doi, ca test, program pilot. Pentru că avem zone comerciale, avem servicii publice care trebuie deservite de locuri de parcare. Le pilotăm, timp de un an – doi și vedem, după aceea, abia, dacă institui taxe sau nu”, anunță Rareș Hopincă, care vorbește și despre amenzi.
„Avem serviciu de ridicare. Amendăm zi de zi mașinile care parchează nelegal. În principiu, cei ce parchează pe trotuare sunt amendați și avem, cred, între cinci și zece amenzi, în fiecare zi”, spune Hopincă.
De asemenea, și în Sectorul 6 a început eliberarea trotuarelor și au fost aplicate 784 de amenzi pentru parcarea neregulamentară.
Municipalitatea plănuiește și ea crearea de parcări suplimentare în zona centrală și de nord a orașului.
„În 2024, ne propunem să ajungem la 60 de mii de locuri de parcare. Și, de acolo, crește.
Aceste locuri de parcare sunt avizate, amenajate de către Municipalitate și vor fi date spre cetățeni, spre utilizare”, explică viceprimarul liberal al Capitalei, Stelian Bujduveanu.
Stelian Bujduveanu insistă că toată lumea trebuie să plătească pentru parcare, iar locul mașinilor este în parcări, nu pe trotuare sau pe spațiile verzi.
„Dorim să facem ordine, pe străzile din București. Marea problemă a Bucureștiului, în zona centrală este că, având în vedere că nu există nici acest enforcement, această ordine pe care Poliția Locală s-o implementeze și Brigada Rutieră împreună cu Poliția Locală, ca mașinile să nu mai parcheze pe spațiul verde, să nu mai parcheze pe trotuare.
Lumea s-a învățat să parcheze peste tot, fără să achite taxe. Avem parcări publice care sunt goale și, lângă, trotuare care sunt pline cu mașini.
Și, dacă vrem să avem o calitate a vieții ridicată, în orașul București și, în sfârșit, să avem o Capitală modernă, trebuie să luăm exemple din alte părți și inclusiv din București.
La Sectorul 6, asta se întâmplă. La Sectorul 6, nu se mai permite accesul pe spațiul verde, pe domeniul public, acolo nu este loc de parcare public sau de reședință, cu autoturismul”, explica Bujduveanu.