“Viața mea dublă” o carte scrisă cu sinceritate de Sarah Bernhardt

Dacă viețile marilor personalități vă trezesc curiozitate și vă inspiră atunci cartea ”Viața mea dublă” scrisă de Sarah Bernhardt înseși și apărută la editura Centrul Cultural Lumina, este lectura potrivită pentru tine în acest week-end.

Steaua celebrei artiste pariziene a strălucit în a doua jumătate a secolului 19 si primii ani ai secolului 20.
Este actrita pentru care scriitorul Jean Cocteau a inventat expresia ”Monstru sacru”. Memoriile ei, scrise cu o mare sinceritate descriu de fapt două vieți: ceea de pe scenă si din teatru dar si cea personală de cele mai multe ori necunoscută marelui public ci numai celor foarte apropiati din cercul ei de prieteni și din familie.

Personalitate de o libertate de neimaginat în epocă, fire incandescentă și excentrică, Sarah Bernhardt trage ea însăși cortina și lasă la vedere o întreagă lume. Explicându-se pe sine, pune în lumină și fascinanta perioadă Belle Epoque, nu doar cu teatrul ei, ci și cu societatea în care a trait, cu ideile, cu aventurile și, mai ales, cu oamenii ei.

Sarah Bernhardt, a fost una dintre cele mai importante artiste din Europa și din întreaga lume, figura ei ei fiind indisolubil legată de evoluția teatrului modern și a artei actorului.

Născută la Paris, oraș în care a creat și a cunoscut succesul, bucurându-se de admirație generală și de o popularitate ieșită din comun, Sarah Bernhardt a fost admisă la Conservatorul de Artă Dramatică din capitala Franței la o vârstă fragedă. În ciuda vicisitudinilor pe care a trebuit să le depășească, unele cauzate de un context socio-politic nefavorabil și de o viață personală neocolită de greutăți, destinul său artistic a purtat-o spre cele mai importante scene ale lumii, Comedia Franceză și Teatrul Odéon numărându-se printre ele.

În decursul anilor, actrița a parcurs mai multe etape, fiind asociată cu personalități decisive ale epocii, printre care scriitorii Victor Hugo și Oscar Wilde. Tragediană renumită – mai mult, considerată „cea mai mare tragediană din toate timpurile” -, a abordat o gamă variată de roluri, inclusiv roluri masculine, printre care celebrul Hamlet. A consacrat prin talentul ei piese precum „Ruy Blas” de Victor Hugo, „Tosca” de Victorien Sardou sau „Dama cu camelii” de Alexandre Dumas-fiul. „Divina”, „împărăteasa teatrului”, cum i se spunea adesea, a rămas în istorie ca prima „stea” internațională și ca prima actriță care a repurtat un triumf fără egal în turnee inițiate pe mai multe continente.

În 1899, a preluat conducerea cunoscutului Théâtre des Nations din Orașul Luminilor, care a devenit Théâtre Sarah Bernhardt, și a creat o trupă nouă. Peste decenii, în 1941, din cauza originii evreiești a artistei, instituția este redenumită Théâtre de la Cité, pentru ca după război să-și recapete denumirea, iar apoi să-și consolideze statutului ca Théâtre de la Ville, și astăzi important spațiu cultural.

Iubitoare de pictură și de sculptură, figură cu o cunoscută dimensiune excentrică într-o epocă a multor îndrăzneli, Sarah Bernhardt, prin personalitatea și stilul său, a fost sursă de inspirație și pentru artiștii apropiați de mișcarea Art Nouveau. De exemplu, pictorul ceh Alfons Mucha a realizat afișe inspirate de figura sa, colaborarea dintre cei doi fiind de notorietate.

Sarah Bernhardt a facut cel putin patru turnee în țara noastră. Primul a fost la Bucuresti si la Iași în anul 1888 iar ultimul in anul 1908.

Se pot spune multe despre cartea scrisă cu atâta sinceritate de marea actriță dar eu nu vă mai spun decât că nu o veți lăsa din mână până când nu veți întoarce ți ultima pagină.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.