Cât plătesc bucureștenii pentru parcare?

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Dintotdeauna am considerat că parcarea trebuie plătită, indiferent de locul în care îți lași mașina, pentru că aceasta ocupă domeniul public, care aparține tuturor cetățenilor.  Deci, trebuie să plătești o taxă de ocupare a domeniului public, adică de parcare.

În niciun oraș civilizat nu există parcare gratuită, pe banda întâi, pe trotuar, pe bordură etc. La Paris, spre exemplu, parcarea gratuită a dispărut din 1990.

Cât trebuie să plătească un utilizator pentru un loc de parcare într-o parcare municipală?

Conform unei hotărâri adoptate de către Consiliul General al Municipiului București (CGMB), de la 1 martie, anul acesta, tariful de parcare în parcările administrate de către Primăria Municipiului București (PMB) s-a uniformizatt, la 5 lei/oră.  Parcarea se plătește de luni până duminică, între orele 08:00 – 20:00. Taxa se poate achita online sau prin SMS, deci foarte civilizat.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

De aici începe problema. Pentru că utilizatorii nu plătesc, în mod real, 5 lei/oră, așa cum prevede hotărârea CGMB.

De ce? Pentru că intervin comisioanele și chiar cursul valutar.

PMB și-a dezvoltat propria aplicație pentru plata parcării, Parking București.

Pe panourile care semnalizează parcările municipale, ești anunțat, cu litere mici și roșii, cât să nu bagi de seamă,  că, prin Parking București, comisionul este 0 (zero).

Deci, ar trebui să deduci, sau nu, că pentru restul ar fi ceva comisioane? Dar nu știi cât anume reprezintă acestea sau cât vei plăti, în mod real, iar șoferii știu prea bine că, atunci când ești grăbit să parchezi, nu te mai gândești la asta, nu stai să cauți comisioane și să faci socoteli.

De ce nu sunt anunțați șoferii, prin intermediul panourilor respective, cu privire la comisioanele pentru plata online sau prin SMS?

Mai mult decât atât, sunt utilizatori care au încercat să descarce aplicația Municipalității și surpriză. Au fost anunțați că aplicația nu este disponibilă pentru telefonul lor pentru că, ce să vezi, au un telefon prea deștept!

Pe Ghișeul.ro, unde Municipalitatea anunța că se va putea plăti parcarea, lucrurile nu stau chiar așa.  Chiar utilizatori care au un cont în această aplicație nu au putut plăti parcarea.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Oricum, Ghișeul.ro nu este o soluție viabilă, deoarece, pe lângă faptul că trebuie să ai internet la telefon, să ai cont în aplicație, trebuie să  intri pe site-ul Ghiseul.ro , să te autentifici , să alegi opțiunea de timp cât dorești  să parchezi , să introduci datele de pe card și apoi validezi plata. Asta în condițiile în care ești în mașină, te loghezi prin intermediul telefonului, ești în grabă etc.

Este o soluție mult prea complicată pentru a plăti o amărâtă de oră de parcare! Aproape că ți-ar lua mai mult timp să plătești acea oră decât  stai, efectiv, în parcare.

Dacă alegi „alte aplicații”, cum zice panoul, te alegi și cu comisioanele. Astfel, de exemplu, dacă alegi aplicația „Am parcat”,  apare un comision. Acesta crește odată cu suma plătită pentru parcare. Dacă pentru o oră, comisionul este de 95 de bani, pentru 2 ore, acesta crește, deși ar trebui să fie constant, adică să rămână la aceeași valoare.

Cu cât plătești mai mult, cu atât plătești și un comision mai mare , Astfel, pentru 2 ore de parcare plătești un comision de 1,90 lei ! Așadar, ora de parcare nu mai este 5 lei, ci aproape 6 lei. Nici la plata prin SMS, nu plătești 5 lei/oră, așa cum spune hotărârea CGMB.

Pe lângă comisionul rețelei de telefonie mobilă mai apare o surpriză. Astfel, utilizatorul plătește în euro.  Deci, la comision se mai adaugă și fluctuația cursului leu-euro.

Astfel, în mesajul în care sunt evidențiate costurile, pe care utilizatorul îl primește, acesta e anunțat, spre exemplu, că a fost taxat  cu 1,31 euro TVA inclus.

Sursa foto: Mircea Apostolescu

Dacă facem calculele, la un curs de 4,9627 lei pentru 1 euro, în loc de 5 lei, plătești 6,50 lei pentru o oră de parcare. Deci, în vreme ce hotărârea CGMB spune că tariful este de 5 lei/oră, utilizatorii plătesc mai mult.

Desigur, atât aplicațiile online, cât și rețelele de telefonie mobilă încasează, pe bună dreptate, un comision pentru că prestează un serviciu.

Problema care se pune este dacă comisionul sau taxa pentru acest serviciu este normal să fie achitate de către șoferul care plătește parcarea sau de către Primăria Municipiului București, care încasează bani din parcare? Adică, cei 5 lei din hotărârea CGMB ar trebui să includă sau nu și comisioanele?

Asta mai ales ținând cont de faptul că nu este vorba despre de mult promisesele parcări subterane, care nu s-au mai construit niciodată, ci despre parcări la nivelul solului. Deci Municipalitatea nu a cheltuit prea mult cu amenajarea acestora. A trasat doar niște linii pe asfalt și a instalat niște panouri.

În cazul în care CGMB a dorit ca utilizatorii să plătească comisioanele, nu ar trebui menționat, în hotărâre, acest lucru – 5 lei pe oră plus comisioanele aferente?

În încercarea de a găsi un răspuns la aceste întrebări, ar trebui să nu uităm că nu este vorba despre o activitate economică oarecare, ci despre un serviciu public, iar Municipalitatea, chiar dacă îl prestează prin intermediul unei companii, ar trebui să pună la dispoziția utilizatorilor un sistem de plată fără costuri suplimentare.

Indiferent, însă, de răspunsul la această întrebare, comisioanele ar trebui anunțate vizibil. Adică, pe panourile parcărilor, ar trebui să apară sumele pe care șoferii le plătesc, de fapt, pentru că aceștia să decidă în cunoștință de cauză dacă mai parchează sau nu.

În context, ar mai trebui menționat faptul că plata de comisioane către aplicațiile pentru plata parcărilor publice se întâlnește în toate orașele din țară, de la București,  la Mangalia, de la Alba Iulia până Sighetul Marmației.

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.