AUDIO: Ești consumator? Îți cunoști drepturile? București FM îți spune cum îți poți proteja și apăra interesele
Articol de , 6 octombrie 2014, 11:37
De multe ori se intampla sa dam banii pe alimente sau diverse articole textile si incaltaminte care sunt de proasta calitate, ori, mai rau, ne pun sanatatea in pericol.
Cum putem sa ne aparam mai bine aceste drepturi si ce avem de facut atunci cand intampini probleme cu un produs sau un serviciu achizionat, aflam de la Sorin Mierlea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania:
Pentru sesizari si reclamatii puteti apela numarul de telefon 021 9551.
Mai mult, trei sferturi dintre consumatori cred ca sistemul judiciar din Romania nu este eficient in sanctionarea comerciantilor cu un comportament incorect fata de consumatori.
Dacă utilizarea imediată a unui produs nealimentar prezintă deficienţe de calitate, consumatorul are dreptul la remedierea, înlocuirea produsului sau returnarea banilor de către agentul economic, dacă deficienţa a apărut în termen de 30 de zile de la data vânzării produsului, în cazul în care produsul nu are un termen de garanţie.
Dacă produsele de folosinţă îndelungată prezintă deficienţe în perioada de garanţie, consumatorul are dreptul la returnarea banilor, repararea sau înlocuirea gratuită a produsului de către agentul economic, în anumite condiţii.
Perioada de garanţie este prelungită cu perioada în care produsul a fost neutilizabil, dar nu din vina consumatorului.
De exemplu: în perioada reducerilor de vară, un consumator a procurat încălţăminte de iarnă, al căror termen de garanţie constituie 2 luni.
Defectul la încălţăminte s-a produs peste 6 luni, în perioada sezonului de iarnă, termenul de garanţie fiind omis. Din cauza că produsul a fost neutilizabil, din motive întemeiate, perioada de garanţie a fost prelungită.
Dacă produsele de folosinţă îndelungată prezintă deficienţe după expirarea termenului de garanţie, consumatorul are dreptul de a i se remedia sau înlocui gratuit produsul, dacă acesta nu a putut fi utilizat ca urmare a unor deficienţe cauzate de vicii ascunse, dacă aceste vicii au apărut în cadrul duratei medii de utilizare şi au fost identificate de un expert tehnic autorizat.
Legea spune că bunurile oferite spre vânzare trebuie să fie calitative.
Dacă aceste cerinţe nu sunt îndeplinite, consumatorii au drepturile menţionate la capitolul IV, Care sunt prevederile specifice pentru întoarcerea produselor necorespunzătoare?
Dacă produsele nu sunt conforme cu prevederile contractuale stipulate, consumatorul are dreptul de a fi despăgubit în cazul neconformităţii produsului.
Despăgubirile pot fi materiale şi/sau morale, ce pot fi solicitate prin depunerea acţiunii în instanţa de judecată, cu anexarea probelor ce dovedesc cheltuielile materiale şi suferinţele fizice şi psihice.
Dacă produsele au fost identificate ca prezentând defecte, producătorul sau distribuitorul are obligaţia de a retrage de la vânzare aceste produse sau de a le înlocui, pentru a fi reparate, ori de a întoarce banii consumatorului.
Dacă produsele nu sunt conforme cu legile în vigoare, consumatorul poate solicita agentului economic returnarea banilor, repararea sau înlocuirea produsului fără altă plată suplimentară din partea consumatorului.
Orice reparaţie sau înlocuire a produsului trebuie făcută într-o perioadă de timp rezonabilă şi fără să dezavantajeze consumatorul.
IMPORTANT! Consumatorul NU are dreptul de satisfacerea cerinţelor sale:
• în cazul în care deficienţa putea fi sau a fost cunoscută de consumator la achiziţia produsului
• în cazul în care consumatorul a ales o mărime greşită pentru produs sau un produs neadecvat pentru trebuinţele sale
• dacă consumatorul a deteriorat sau a utilizat incorect produsul
(distrugerea în urma utilizării NU constituie un defect)
• în cazul în care consumatorul oferă agentului economic informaţii eronate despre cauza apariţiei defectelor la produs
Dacă achiziţionaţi online un produs, aveţi dreptul să-l returnaţi în 10 zile lucrătoare.
Acesta este numai unul din drepturile de care se bucură cetăţenii europeni şi de care beneficiază şi românii, începând cu 2007, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene (CE), remis redacţiei.
Din luna iunie a anului trecut, CE a demarat o campanie care urmăreşte să îi informeze pe români de drepturile pe care le au în calitate de consumatori europeni.
Astfel, dacă achiziţionaţi online un produs, aveţi dreptul să-l returnaţi în 10 zile lucrătoare.
De asemenea, aveţi dreptul să cereţi reparaţia gratuită sau înlocuirea unui produs recent cumpărat, dacă nu funcţionează aşa cum ar trebui, precum şi să solicitaţi compensaţii atunci când pachetul de vacanţă achiziţionat nu corespunde cu ceea ce aţi citit în broşură şi cu serviciile pe care le-aţi plătit.
Este bine să păstraţi bonul fiscal sau factura produsului/ serviciului achiziţionat, să verificaţi datele cuprinse în certificatul de garanţie al produsului (legea garantează doi ani de funcţionare perfectă a unui produs) şi ca persoana de la care îl achiziţionaţi să aibă o autorizaţie de comerciant.
Dacă produsul cumpărat nu funcţionează corect, puteţi face o plângere la departamentul de relaţii cu clienţii al comerciantului şi să menţionaţi ceea ce doriţi- înlocuirea/ repararea produsului sau restituirea contravalorii obiectului, precum şi un termen maxim pentru răspuns- 15 sau 30 de zile.
Ataşaţi plângerii orice documente relevante care să susţină cererea dvs.
În cazul în care nu primiţi un răspuns, sau răspunsul primit nu vă mulţumeşte, vă puteţi adresa unei asociaţii a consumatorilor sau, în cazul în care aţi cumpărat produsul dintr-o altă ţară membră a Uniunii Europene, Centrului European al Consumatorilor.
Autor: Andreea Erhan