În plină vară Sectorul 1 riscă să rămână din nou cu gunoiul pe stradă!
Articol de Mircea Apostolescu, 3 august 2023, 16:48
Această situație prin care Sectorul din nordul Capitalei a mai trecut deja se repetă deoarece operatorul de salubritate, Compania Romprest, si-a diminuat de alaltaieri, 1 august, prestația. Astfel, operatorul de salubritate nu mai asigură decât ridicarea gunoiului de la populație, agenții economici și instituțiile care au contracte de salubritate.
Noua criză a gunoiului de pe străzile Sectorului 1 survine din cauză că Romprest a solicitat, încă de la finele lunii martie, majorarea tarifelor. Ultima majorare avusese loc în primăvara lui 2019.
La cererea operatorului delegat al serviciului public de salubritate – Compania Romprest, Primăria Sectorului 1 vrea să majoreze cu peste 30% tarifele de salubritate, inclusiv pe cele plătite de către cetățeni pentru ridicarea deșeurilor voluminoase și din construcții.
În cazul în care tarifele nu ar fi majorate, operatorul avea să își reducă prestația, de alaltăieri, 1 august, preciza adresa nr. 1196 trimisă Primăriei Sectorului 1 pe data de 31.03. 2023.
„…începând cu data de 1 august 2023, ne vedem nevoiți să diminuăm prestația activităților serviciului public, pentru a reduce nivelul cheltuielilor care nu se regăsesc în tarifele în plată fundamentate la nivelul valorii elementelor de cost din luna mai 2019, astfel încât începând din data de 1 august 2023 vom presta EXCLUSIV programele de colectare separată și transport separat a deșeurilor municipale pentru o perioadă nedeterminată, până la data la care autoritatea contractantă se va achita de obligațiile legale și va promova și adopta prin Hotărâre de Consiliu Local al Sectorului 1 cererea operatorului delegat de actualizare a tarifelor de prestații”, se spune în adresa Romprest din martie.
Edilul Clotilde Armand a promovat abia săptămâna trecută un proiect de hotărâre, în acest sens, convocând – de joia trecută, mai multe ședințe de îndată ale Consiliului Local din Banu Manta.
Inițiativa primarului Armand este neașteptată, deoarece vine pe fondul războiului juridic inițiat de către edilul din Banu Manta împotriva Romprest. În cadrul acestuia, Consiliul Local din Banu Manta a mandatat-o chiar, în 2021, la inițiativa acesteia, pe Clotilde Armand să ceară în instanță rezilierea contractului de gestiune a serviciului public de salubritate JO77/S/30.06.2008 cu Romprest.
„După ce a creat un scandal de proporții pe tema serviciilor de salubrizare, obligând locuitorii Sectorului 1 să suporte o mizerie de nedescris și să coabiteze cu șobolanii, fără nicio explicație coerentă, Clotilde Armand a convocat mai multe ședințe extraordinare de îndată pentru majorarea tarifelor Romprest cu 31,22%.
Dumneaei recunoaște că a lucrat la acest proiect aproape șase luni de zile, însă presează Consiliul Local să-l aprobe într-o ședință de îndată, pe repede înainte, consilierii locali neavând destul timp la dispoziție să parcurgă și să verifice toate anexele și documentele atașate la proiect”, a explicat pentru București FM Daniela Popa, președintele de ședință al Consiliului Local din Banu Manta.
Consilierii locali vor, însă, mai multe informații despre relația contractuală și procesele cu Romprest – ce datorii are Primaria Sectorului 1 față de operatorul de salubritate, ce penalități genereaza aceste datorii si care este stadiul proceselor cu aceastăcompanie, inainte de a vota .
„În cadrul Comisiilor de specialitate (…ale Consiliului Local n.r.) am solicitat mai multe clarificări: transmiterea situației la zi cu toate dosarele aflate pe rolul instanțelor de judecată în contradictoriu cu Compania Romprest.
Care este stadiul procesului intentat, ca urmare a Hotărârii (…Consiliului Local al Sectorului 1) privind mandatarea primarului Sectorului 1 în vederea promovării unei acțiuni în instanță, având ca obiect rezilierea contractului de delegare a gestiunii (…cu Romprest n.r.)?
Transmiterea situației la zi privind cuantumul datoriilor și penalităților din contractul de delegare a serviciilor de salubrizare.
Transmiterea situației la zi cu plățile efectuate cu firmele sau casele de avocatură care instrumentează procesele în contradictoriu cu Compania Romprest.
Transmiterea tuturor adreselor și comunicărilor oficiale, a minutelor încheiate până în prezent cu Compania de salubritate pentru întocmirea acestui proiect.
Și transmiterea situației privind intervențiile de salubritate pe străzile din Sectorul 1, după indexare. Adică, comparativ cu necesarul agreat prin contractul de delegare”, a declarat Daniela Popa.
Consilierii nu au reușit să afle, până acum, decât că pe rolul instanțelor se află aproape 50 de litigii între Primăria Sectorului 1 și operatorul de salubritate, majoritatea pierdute de catre autoritatea contractantă.
Cât despre cuantumul datoriilor și al penalităților, această informație ar fi irelevantă…
„Am primit răspuns de la Direcția Economică și de la Direcția Juridică (…ale Primăriei Sectorului 1 n.r.) că sunt aproape 50 de litigii în instanță, în contradictoriu cu firma de salubritate, dar aproape 90% din dosare sunt acțiuni (…ale Primăriei Sectorului 1 n.r.) respinse și pierdute.
Cu privire la solicitările de clarificări privind cuantumul penalităților și datoriilor către firma de salubritate, doamna Armand a transmis, în scris, că nu sunt informații relevante.
Așadar, noi, locuitorii Sectorului 1, am suportat trei ani de zile mizeria de pe străzi, din cauza dumneaei, vom plăti penalități usturătoare, iar acum vine cu proiectul de majorare a tarifelor cu 31,22%.
Impactul economic bugetar, calculat de aparatul de specialitate (…al primarului Sectorului 1 n.r.), ar fi de 15 milioane de lei, până la finalul anului. Dar, trebuie să fim conștienți de faptul că, pe lângă această sumă, se vor adăuga și toate penalitățile, despre care noi, în acest moment, nu avem cunoștință, ce valoare, ce sumă este”, avertizează președintele de ședință al Consiliului Local din Banu Manta.
Concluzia, derutantă pentru orice cetățean al Sectorului 1, este că, de la „facturile umflate” reclamate în instanță și rezilierea contractului, cerută de către primarul Sectorului 1, ajungem la o majorare cu peste 30% a acelorași tarife, ale aceluiași operator, pe motiv că nu au mai fost actualizate din 2019. Ce să mai înțelegi, în afară de faptul că avem, din nou, prestația diminuată și gunoi pe străzi?
„Eu mă bazez, în 2021, pe un venit de 1 miliard. Aici, vorbim despre o treime care s-ar duce spre Romprest. E enorm o treime din buget. Taxele și impozitele locale din anul 2020, la fel. Toate taxele noastre și toate impozitele noastre locale , tot bugetul nostru propriu ar merge spre Compania de salubrizare, dacă menținem facturile la cotele actuale. Toate impozitele locale s-ar duce spre Romprest, dacă menținem facturile la cotele actuale”, susținea, în 2021 edilul Clotilde Armand.
Anul trecut, edilul susținea că tarifele Romprest ar fi fost de cinci – șase ori mai mari decât în alte sectoare sau în alte orașe.
„Vom face această analiză, pentru a identifica elementele de cost și de ce ajungem la un cost, de ce ajungem la niște tarife de cinci ori – șase ori mai mari decât în alte sectoare sau în alte orașe”, declara primarul Armand.