Cât de mari sunt datoriile și penalitățile Primăriei Sectorului 1 către Romprest?

Foto: Primaria Sectorului 1 / Facebook

O nouă ședință extraordinară a Consiliului Local din Banu Manta, cea de-a patra convocată, începând de joia trecută, de către primarul Clotilde Armand, a luat sfârșit fără ca rectificarea bugetului Sectorului 1 și majorarea tarifelor de salubritate să fie dezbătute de către consilierii locali.

Deși cvorumul de ședință a fost îndeplinit, cele două proiecte nu au fost luate în dezbatere deoarece nu erau însoțite de avizele Comisiilor de specialitate – Juridică și de Buget – ale Consiliului Local, așa cum a recunoscut chiar secretarul general al Primăriei Sectorului 1, Miruna Mureșan.

„Din punctul de vedere al cvorumului de ședință, este o ședință legal constituită. Din punct de vedere al prezentării avizelor către secretarul general până la momentul aprobării ordinii de zi, am și specificat că nu sunt respectate aceste prevederi legale”, a declarat Miruna Mureșan în plenul ședinței Consiliului Local al Sectorului 1.

În context, trebuie precizat faptul că, potrivit Codului administrativ, pentru ca un proiect de hotărâre să poată fi dezbătut de către consilierii locali, județeni sau generali ai Capitalei, acesta trebuie, în mod obligatoriu, să fie însoțit de avizele Comisiilor de specialitate ale deliberativului local. Avizele pot fi pozitive sau negative și sunt consultative, dar trebuie să existe înainte de adoptarea ordinii de zi.

Consilierii locali spun că nu au putut dezbate în comisiile de specialitate proiectul de hotărâre privind majorarea cu peste 30%, adică 36 de milioane de lei, anual, a tarifelor de salubritate fiindcă nu au primit informațiile solicitate Executivului, condus de către edilul Armand.

„După cum știți, în Codul Administrativ, sunt prevederile legale care spun că proiectele se dezbat în cadrul comisiilor de specialitate, iar, în urma dezbaterilor, se emit avizele, favorabile sau nefavorabile, după caz. Încă de la prima convocare pentru aceste două proiecte, din data de 27 iulie, membrii comisiilor de specialitate, atât cea Juridică, cât și cea pentru Buget, au solicitat mai multe clarificări. Nu ni s-a răspuns la toate solicitările de clarificări înaintate de consilierii locali către aparatul de specialitate și către primarul Sectorului 1”, a explicat, pentru București FM, președintele de ședință al Consiliului Local din Banu Manta, Daniela Popa.

Consilierii ar vrea să știe care sunt datoriile primăriei către operatorul de salubritate și ce penalități au generat, până acum, aceste datorii. De asemenea, ei studiază noile tarife pentru deșeurile voluminoase și cele din construcții, care vor fi plătite de către cetățeni.

„Nu știm care este cuantumul datoriilor și penalităților, în schimb majorăm cu 31,22% tarifele pe prestările de servicii cu firma de salubritate. Locuitorii Sectorului 1 vor plăti mai mult pentru colectarea deșeurilor voluminoase, pentru deșeurile generate în urma construcțiilor”, spune Daniela Popa.

București FM a solicitat informații cu privire la cuantumul datoriilor Primăriei Sectorului 1 către operatorul de salubritate, atât Executivului din Banu Manta nr. 9, cât și Companiei Romprest, însă nu am primit niciun răspuns, până acum.

Surse din cadrul Primăriei Sectorului 1 au declarat, sub protecția anonimatului, pentru București FM, că datoria primăriei către operatorul de salubritate ar fi ajuns la 90 de milioane de lei, iar penalitățile ar fi de 10 mii de euro pe zi de întârziere.

Pe de altă parte, consilierii locali mai spun că, atât rectificarea bugetară, cât și majorarea tarifelor de salubritate sunt acte cu caracter normativ și, prin urmare, ar fi trebuit să parcurgă procedura de transparență publică, adică să fie afișate pe site-ul Primăriei Sectorului 1, pentru ca cetățenii să știe de aceste proiecte de hotărâre.

„Din punctul nostru de vedere, cele două proiecte sunt două proiecte de acte administrative normative, care ar trebui să parcurgă procesul de transparență decizională și să fie puse pe site-ul Primăriei, astfel încât să fie consultate de către toți cetățenii.

Dacă vorbim, punctual, de rectificare, chiar în Legea Finanțelor publice, respectiv articolul 19, este menționat foarte clar că rectificarea trebuie să parcurgă aceleași etape ca și proiectul inițial de buget. Proiectul inițial de buget, așa cum știm foarte bine, se pune în transparență.

În ceea ce privește cel de-al doilea proiect, cu indexarea tarifelor, cu siguranță, și aici discutăm despre un proiect care este un act normativ”, a susținut, în plenul Consiliului Local, viceprimarul liberal al Sectorului 1, Ramona Porumb.

Președintele de ședință al Consiliului Local din Banu Manta susține că ambele proiecte, aflate pe ordinea de zi a ședinței de astăzi, ar fi trebuit să parcurgă, mai întâi, etapa transparenței decizionale.

„Membrii Comisiei de Buget, președintele Comisiei de Buget a înaintat o adresă, la care așteptăm răspuns în scris de la secretarul general al Sectorului 1, cu privire la cele două proiecte, rectificarea bugetară și indexarea tarifelor companiei de salubritate, să ni se transmită dacă aceste acte administrative, cu caracter normativ, trebuie să parcurgă prevederile Legii 52 privind transparența decizională în administrația publică, să fie puse în transparență publică pe site-ul instituției, înainte de a fi introduse pe circuitul deliberativ și aprobarea lor în Consiliul Local”, a declarat Daniela Popa pentru București FM.

În context, trebuie amintit faptul că, solicitarea de majorare a tarifelor operatorului delegat al serviciului de salubritate, Compania Romprest, datează încă de acum patru luni, de la finele lui aprilie, fiind transmisă către autoritatea contractantă – Primăria Sectorului 1, prin adresa nr. 1196/31.03.2023.

Ca atare, ar fi existat timpul necesar pentru ca proiectul de hotărâre să parcurgă toate fazele procedurale și să fie dezbătut și adoptat de către consilierii locali, înainte de data de 1 august, când operatorul de salubritate și-a redus prestația.

Proiectul a fost, însă, promovat pe ordinea de zi a unei ședințe extraordinare de îndată a Consiliului Local abia pe data de 27 iulie, fără a fi parcurs etapa obligatorie a transparenței decizionale.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.