Guvernul discuta construirea unei linii ferate de mare viteza Bucuresti-Iasi-Chisinau
Articol de , 9 octombrie 2014, 16:14
Autorităţile de resort au în discuţie realizarea unei linii de mare viteză între Bucureşti, Iaşi şi Chişinău, a declarat, joi, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, la dezbaterea publică pe marginea Master Planului General de Transport (MPGT).
Şeful de la Transporturi a susţinut, în cadrul discuţiilor, că trenurile cu o viteză de 160 km/h, prevăzute în MPGT, vor rezolva problemele cu care România se confruntă azi.
“’La ceea ce avem astăzi de rezolvat consider că 160 de km/oră ne rezolvă problemele pe care le avem. De asemenea, în interiorul alocărilor pe care le avem azi, kilometrul de cale ferată costa aproape cât kilometrul de autostradă; sunt sume echivalente. Noi, pe (perioada – n.r.) 2014 – 2020, avem nişte bănuţi de la Comisia Europeană, deci ce finanţare vine prin diversele formule de finanţare europene, şi o să avem nişte alocări bugetare. Pe lângă cofinanţarea care vine automat, vor fi nişte eforturi bugetare, sper, în bugetele din 2015 – 2016. Nu o să avem la dispoziţie decât aceste sume şi o să încercăm ca în interiorul acestor sume să rezolvăm problemele în varianta cea mai potrivită cu putinţă” a explicat Rus.
În altă ordine de idei, oficialul MT a subliniat că România nu are infrastructura necesară pentru trenurile de mare viteză, subliniind că viteza nu o dictează trenul, ci infrastructura.
“Acum încercăm să punem în practică tot ceea ce am vorbit de-a lungul vremii. Noi avem varianta să vorbim în continuare frumos, despre 300 de km/oră (trenurile de mare viteză – n.r.). De la Paris la Bruxelles nu mai există avion, s-a desfiinţat. Trenul a omorât avionul, sigur la 300 km/oră. Vedeţi ce alte elemente de infrastructură are o ţară înainte de a avea un tren cu 300 la oră. Au rezolvat multe alte probleme. Şi noi trebuie să le punem într-o ordine a priorităţilor şi să nu sărim direct pe 300 la oră, să ne învăţăm întâi cu 160 km/oră. Şi eu mi-aş dori ca de mâine dimineaţă să fie numai autostrăzi sau numai trenuri rapide, este un vis al fiecăruia dintre noi, dar propunerea mea este să fim raţionali, să ne corelăm şi să armonizăm dorinţele noastre cu posibilităţile şi să eşalonăm lucrurile de aşa natură încât chiar să începem să rezolvăm problemele”, a subliniat ministrul.
Potrivit unei analize a nevoilor de finantare versus resurse disponibile, sectorul feroviar romaneasc are surse de finanţare pentru perioada 2014 – 2030 de 15,393 miliarde de euro, în timp ce nevoile totale de finanţare sunt de 19,574 miliarde de euro.
Asta inseamna ca 78,64% din necesarul de cheltuieli are, in acest moment, asigurata finantarea, restul banilor urmand sa fie gasiti ulterior.