„La Piață. Revuluția”, „La Traviata”, „Don Quijote” și „Faust”, primele titluri pe scena ONB în luna octombrie
Articol de , 2 octombrie 2023, 14:38
Noua stagiune a Operei Naționale București aduce în atenția publicului titluri consacrate din repertoriul românesc și universal. Prima săptămână a lunii octombrie are în program: dipticul format din baletul „La Piață” de Mihail Jora și opera „Revuluția” de Adrian Iorgulescu, opera „La Traviata” de Giuseppe Verdi, baletul „Don Quijote” de Ludwig Minkus și opera „Faust” de Charles Gounod.
Miercuri, 4 octombrie, ora 18:30, are loc dipticul „La Piață” de Mihail Jora și „Revuluția” de Adrian Iorgulescu, în regia lui Alexandru Nagy, sub bagheta dirijorului Cristian Mandeal, coregrafia Sandrei Mavhima și scenografia Andreea Koch.
„La Piață. Revuluția” este primul spectacol de operă și balet realizat exclusiv din materiale reciclate si reciclabile. În viziunea regizorului Operei Naționale București, Alexandru Nagy, publicul este invitat să descopere două universuri integrate în același concept al Revoluției Române din Decembrie 1989: „La Piață”, care reprezintă primul balet românesc compus de Mihail Jora, și „Revuluția” de Adrian Iorgulescu, care nu este altceva decât piesa lui Caragiale, „Conu` Leonida față cu reacțiunea”, transpusă în operă.
Vineri, 6 octombrie, ora 18:30, publicul este așteptat la spectacolul de operă „La Traviata” de Giuseppe Verdi, regia Paul Curran, conducerea muzicală Tiberiu Soare. Acesta readuce în atenția publicului povestea emoționantă a unei curtezane care a trăit în Parisul primei jumătăți a secolului XIX-lea sub numele de Marie Duplessis și care a marcat existența unor artiști precum compozitorul Franz Liszt și scriitorul Alexandre Dumas-fiul. Acesta din urmă, în semn de omagiu postum, a ales-o drept muză pentru celebrul său roman „Dama cu camelii”, care i-a servit lui Giuseppe Verdi drept sursă de inspirație pentru opera sa, „La Traviata”, a cărei primă reprezentație la București a avut loc în anul 1856, la câțiva ani de la premiera mondială de la Teatrul La Fenice din Veneția.
Sâmbătă, 6 octombrie, ora 18:30, are loc baletul „Don Quijote” de Ludwig Minkus, regie și adaptare coregrafică Jaroslav Slavický, poveste inspirată de romanul lui Miguel de Cervantes, „Don Quijote de la Mancha”. Intriga spectacolului urmărește aventurile lui Don Quijote, un cavaler idealist, și ale prietenului său, Sancho Panza, în căutarea onoarei și iubirii, într-un cadru spaniol vibrant, în care dansurile pasionale și dramatice se împletesc cu momente comice și romantice. Don Quijote se îndrăgostește de o frumoasă dansatoare de flamenco numită Kitri, iar povestea lor de dragoste complicată se desfășoară în timp ce ei navighează prin diverse aventuri și provocări. Baletul „Don Quijote” se remarcă prin dansurile sale virtuoase, inclusiv celebrele „pas de deux” ale protagoniștilor, și prin muzica vibrantă a lui Minkus. Costumele colorate și decorurile impresionante creează o atmosferă autentică spaniolă, o experiență vizuală și artistică uimitoare. Această producție a devenit una dintre cele mai iubite și interpretabile opere de balet din repertoriul clasic, continuând să fascineze și să inspire atât dansatorii, cât și publicul din întreaga lume.
Duminică, 7 octombrie, ora 18:00 – opera „Faust” de Charles Gounod, una dintre cele mai cunoscute și iubite opere franceze din repertoriul clasic. Bazată pe legenda lui Faust, o poveste tradițională despre un muritor care face un pact cu diavolul pentru a obține cunoștințe și plăcere în schimbul sufletului său, această operă oferă o privire captivantă asupra luptei dintre bine și rău, dorință și consecințe. Astfel, intriga operei cu același nume urmărește povestea lui Faust, un bătrân savant și deziluzionat, care este gata să-și vândă sufletul pentru a-și retrăi tinerețea. Mefisto, diavolul, îi oferă lui Faust această a doua șansă prin intermediul tinerei vrăjitoare Margareta. Însă povestea se întunecă pe măsură ce intriga se dezvoltă, iar consecințele pactului cu diavolul devin tot mai evidente. Titlul este cunoscut pentru ariile și duetele sale memorabile, precum „Salut, demeure chaste et pure” și „Avant de quitter ces lieux”, care reflectă stările complexe ale personajelor și dezvoltarea lor pe parcursul operei. Muzica lui Gounod este melodică și emoțională, aducând în prim-plan dramatismul și pasiunea poveștii.