Nu se face nimic pentru îmbunătățirea calității aerului în București!

foto: Adriana Baciu

Deși bucureștenii suferă din cauza poluării aerului, iar Capitala se află în procedură de infringement pentru calitatea aerului, declanșată de catre Comisia Europeană, pentru depășirea valorilor maxime admise la poluarea cu pulberi în suspensie (PM10), autoritățile nu par să facă nimic în acest sens.

Nu doar că Planul Integrat privind Calitatea Aerului (PICA) 2018-2022 a expirat, dar măsurile asumate prin acesta nu au fost realizate, iar un nou plan nu a fost elaborat de către Municipalitate și aprobat de către Consiliul General al Municipiului București (CGMB).

Ca urmare a nerealizării obiectivelor PICA, Primăria Municipiului București (PMB) a fost sancţionată, conform Legii nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător, cu câte o amendă în valoare de 7.500 de lei în anii 2020, 2021, 2022, 2023.
Adică NIMIC!

Prefectul Capitalei, Rareş Hopincă, a dispus verificări la nivelul municipalităţii privind întârzierile în elaborarea unui nou PICA, deoarece PICA 2018-2022 şi-a încetat valabilitatea, iar potrivit ultimelor date în Bucureşti s-au înregistrat depăşiri ale gradului de poluare impus de Comisia Europeană.

Reporter: Domnule prefect, Bucureștiul este un oraș poluat, asta știm foarte bine cu toții. Planul de Calitatea Aerului (PICA) din 2020 a expirat. Ce se întâmplă, acum, la ora actuală? Ce fac autoritățile locale?

Într-adevăr, problema calității aerului, în Municipiul București, este una extrem de importantă, este stringentă. Motiv pentru care și Instituția Prefectului se preocupă  de această problemă.
În cadrul Colegiului Prefectural de la sfârșitul lunii septembrie,  am analizat această problemă. Constatările nu sunt foarte optimiste. În sensul că  Primăria Municipiului Bucureşti este într-o  mare întârziere. Nu a reușit să finalizeze, încă, Planul de Calitatea Aerului.
Și, mai mult decât atât, nici investițiile care au fost prevăzute în Planul precedent ( …PICA 2018-2022 n.r.) nu au fost realizate, din cauze care trebuie analizate la nivelul Primăriei Municipiului București.
Era vorba de Planul Integrat de Management al Deșeurilor.  Achizițiile sunt în urmă și de autobuze electrice și așa mai departe, a declarat pentru București FM prefectul Rareș Hopincă.

Comisarii Gărzii Naţionale de Mediu au efectuat, la începutul acestui an, o serie de controale la Primăria Capitalei pentru verificarea stadiului realizării măsurilor asumate prin PICA 2018-2022 şi au constatat că planul şi-a încheiat valabilitatea la finalul lui 2022, iar municipalitatea de abia elabora studiul ce ar urma să stea la baza viitorului document.

De asemenea, ei au constatat că măsuri importante din PICA 2018-2022 nu au fost duse la îndeplinire. Astfel, nu au fost, încă achiziţionate şi puse în circulaţie cele 100 de troleibuze și cele 100 de autobuze electrice noi, iar până în februarie  fuseseră puse în circulaţie doar 19 dintre cele 100 de tramvaie noi Imperio contractate.

Alte măsuri asumate de catre PMB prin PICA 2018-2022 care nu au fost realizate privesc marile lucrări de infrastructură,  care ar fi urmat să ducă la scăderea poluării aerului prin descongestionarea traficului. Astfel, lucrările de infrastructură mare precum  Penetraţia Prelungirea Ghencea – Domneşti, Penetraţia Splaiul Independenţei – Autostrada Bucureşti Piteşti, Supralărgire Bucureşti – Măgurele, Supralărgire şi Penetraţie strada Avionului, asumate prin PICA 2018-2022, nu au fost realizate.

Alte proiecte de mare infrastructură care nu au fost realizate sunt parcarea de tip park&ride la terminalul Prelungirea Ghencea Domneşti, modernizarea centralelor termice de cvartal şi dotarea acestora cu cazane cu arzătoare cu emisii reduse de poluanţi. Din unsprezece asemenea centrale, la data controlului Gărzii Naţionale de Mediu fuseseră modernizate doar trei, iar o alta se afla în modernizare.

Tot în cadrul măsurilor privind reducerea poluării prin gestionarea traficului, nu au fost luate măsurile asumate pentru restricţionarea accesului auto, în zona centrală a Bucureștiului.
Deasemenea nu au fost modernizate în totalitate liniile de tramvai şi nu au fost realizate toate pistele de biciclete.

Prefectul Rareș Hopincă spune că va trimite mai des Garda de Mediu la Primăria Capitalei, nu pentru a aplica amenzi, ci pentru a impulsiona elaborarea și adoptarea unui nou PICA.

„În ceea ce privește noi, ca Instituție a Prefectului, am decis să avem o monitorizare permanentă asupra procesului de elaborare a PICA. Asta înseamnă că, prin intermediul Gărzii de Mediu, vom face controale foarte des, la Primăria Capitalei. Și ne vom implica, efectiv, în procesul de control.
Nu ne interesează să dăm amenzi, să sancționăm, cât ne interesează să urgentăm aprobarea unui Plan Integrat de Calitatea Aerului, în Municipiul București”, mai spune prefectul Capitalei.

În context, trebuie amintit faptul că, încă de acum un an de zile, din octombrie 2022, Ministrul Mediului Tanczos Barna critica PMB și primăriile de sector pentru că nu au luat măsuri în privința  poluării. El spunea, de atunci, că Ministerul Mediului și Comisia Europeană încă așteaptau de la Primăria Capitalei noul PICA, dar că Bucureștiul se mișcă foarte greu și solicită mai multă implicare.

„În ceea ce privește infringementul (… pe calitatea aerului n.r.), trebuie să știm faptul că, pe PM10, Bucureștiul este deja condamnat. Și, aici, Comisia Europeană și ministerul așteaptă măsurile concrete din partea autorității publice locale, prin Planul de Îmbunătățire a Calității Aerului (PICA). Acest PICA provizoriu nu a apărut nici până în ziua de astăzi. Din câte am înțeles, există  un contract pentru servicii de elaborare a PICA, pe termen lung, în cazul Bucureștiului, dar nu am primit, nici până în ziua de astăzi, acest plan de Îmbunătățire a calității aerului.
Autoritatea publică locală trebuie să ia măsurile de reducere a poluării și pentru îmbunătățirea calității aerului.
Am avut multe întâlniri, la nivelul Bucureștiului, cu Primăriile de sector și cu Primăria Generală, pe două teme – gestionarea deșeurilor, una dintre cele mai grave probleme, la nivelul Capitalei, și tema calității aerului. Am avut întâlniri și cu celelalte municipii.
În urma acestor întâlniri, majoritatea dintre aceste orașe s-au mișcat. Bucureștiul se mișcă foarte greu, acesta este adevărul,  pe partea de calitatea a aerului. Este nevoie de mai multă  implicare și de mai multe rezultate, la nivelul Capitalei”, cerea, în urmă cu un an de zile, Ministrul Mediului, Tanczos Barna.

Ei bine, un an de zile mai târziu, Municipiul București tot nu are un Plan de calitatea aerului iar NOI RESPIRĂM AER POLUAT, în continuare!

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.