Mai sunt câteva zile până la cea de-a XIII-a ediție a Festivalului de Film Evreiesc
Articol de bucurestifm, 10 noiembrie 2023, 13:20
Doar câteva zile ne mai despart de cea de-a XIII-a ediție a Festivalului de Film Evreiesc. Acesta are loc în București între 12 și 16 noiembrie, cu o selecție deosebită de filme, dezbateri și concerte.
Capitala României va găzdui cea de a-XIII-a ediție a Festivalului de Film Evreiesc, începând cu 12 noiembrie, la sala ARCUB, de la ora 18:00. Festivalul este una dintre cele mai importante manifestări din România dedicată filmului și culturii evreiești.
Ca în fiecare an, festivalul reprezintă încununarea unor eforturi susținute de un an de zile. Aceste eforturi sunt dedicate publicului fidel, dar și celor care se vor adăuga lor. Și anul acesta, Festivalul de Film Evreiesc continuă să fie în afară de un festival de film, și un festival de cultură.
În deschiderea BJFF, organizatorii vă propun un film de tip docudrama – The Klezmer Project (Proiectul Klezmer) – premiat la Festivalul de la Berlin din acest an, care vorbește despre o limbă (idis), o cultură (klezmer) și un mod de viață (shtetl) pe care cel de-al doilea război mondial le-a șters definitiv de pe harta Europei.
Autorii argentinieni ai Proiectului Klezmer urmăresc ascensiunea și declinul tradiției muzicale a evreilor est europeni printr-o călătorie romantică, dublată de o poveste din folclorul idiș, în cursul căreia veți recunoaște și imagini de la noi, din România, alături de peisaje din Ucraina si Moldova, acolo unde stilul klezmer s-a născut la intersecția dintre cultura evreiască și cea locală, prin influențe reciproce. Construit pe mai multe paliere, filmul subliniază nu doar relevanța diversității culturale, ci și importanța politică și emoțională a salvării și păstrării tradițiilor.
The Boy (Baiatul) a fost scris, produs și regizat de Yahav Winner, cineastul ucis de Hamas la 7 octombrie 2023, în timp ce își apăra soția și fiica, ambele supraviețuind datorită lui. Filmul spune o poveste de familie care reflectă viața de zi cu zi din Kfar Aza, kibbutzul copilăriei lui Winner, aceeași cu viața în numeroase alte sate israeliene de la granița cu Gaza. Tensiunea permanentă și modul cum îi fac față personajele constituie o premoniție a ceea ce avea să se întâmple cu propria lui familie în cursul atacului terorist.
O altă producție care va putea fi vizionată în cadrul festivalului – You will not play Wagner – prezintă o dilemă care, deși nu este nouă, este de actualitate: Se poate trece peste poziția politică cu efecte devastatoare a unui autor atunci când este evaluată opera lui artistica? În ce măsură interpretarea unei compoziții wagneriene impietează asupra memoriei victimelor sau supraviețuitorilor Holocaustului? Cum în Israel este o cutumă să nu se cânte Wagner, alegerea unui dirijor de a prezenta o piesă a compozitorului german trebuie văzută ca o trădare, sau ca un triumf? La toate acestea, și la alte întrebări la fel de sensibile, încearcă să răspundă filmul american „You will not play Wagner” (Nu vei cânta Wagner).
Un oaspete din străinătate, din Anglia, Elli Stern, autoare a romanului Sunetul Roșu, va ține o conferință despre muzicieni evrei, supraviețuitori ai lagărelor de concentrare naziste, care au modelat atât identitatea descendenților lor, cât și pe cea a moștenitorilor muzicali ai acestora.
Filmul artistic, „Terezin”, ne relevă un răspuns la procesul de dezumanizare urmărit de naziști în lagărele de concentrare, care a fost păstrarea umanității prin artă. Poate părea greu de crezut, dar în condițiile criminale din detenție, oamenii au reușit să “evadeze”, virtual, prin cultură.
Pornind de la povestea de dragoste dintre un clarinetist italian și o violonistă cehoslovacă, începută la Praga și continuată la Terezin, unde ambii au terminat prin a fi deportați și unde istoria lor se întretaie cu cele ale multor altor artiști și intelectuali evrei din Europa Centrală, filmul demonstrează cum capacitatea lor incredibilă de a organiza activități culturale într-un astfel de loc i-a ajutat să supraviețuiască și cum muzica poate deveni un adevărat instrument al salvării.
Filmul propus de GOETHE Institut – When Hitler stole the pink rabbit (Când Hitler a furat iepurasul roz) readuce în actualitate romanul clasic, semi-autobiografic, al scriitoarei Judith Kerr, axat pe povestea unei familii evreiești din Germania care reușește să se salveze fugind chiar înainte de instalarea regimului nazist, în 1933. Aventurile prin care trec membrii familiei, întâlnirea cu prejudecățile, exilul, adaptarea la locuri, vecini și obiceiuri noi, sunt redate cu emoție, dar si cu puțin umor, pentru că totul este văzut prin ochii copiilor, ceea ce conferă experienței valoare universală.
Dezbaterea cu titlul „Viata e frumoasa? Psihologia copilului în Holocaust” este modalitatea aleasă de Keren Rosner și Ovidiu Raetchi pentru a dialoga despre modul în care copiii fac (sau nu) față provocărilor aduse de război.
Pornind de la Holocaust ca model paradigmatic și de la povestea din filmul „Când Hitler a furat iepurașul roz” ca exemplu particular al unei astfel de situații, discuția urmărește ce s-a întâmplat, pe plan istoric și pe plan psihologic, cu copiii evrei în timpul celui de-al doilea război mondial și cât de relevanță a rămas experiența lor pentru zilele noastre, când asistăm, din nou, la tipuri similare de agresiune și violență și la valuri de refugiați fugind din calea lor.
Egypt a Love Song (Egipt, un cântec de dragoste) este un film care pune problema identității și a exilului, exterior și interior, prin experiența pe care o traversează personajul principal pe măsură ce relațiile dintre evrei și arabi se transforma sub influenta istoriei.
Construit sub forma unei călătorii documentare în care fiul și nepoata cântăreței și actriței evreice egiptene Souad Zaki, celebră în anii 40 în toată lumea arabă, îi urmăresc istoria, de la epoca de glorie la fugă în Israel și la viata pe care a dus-o acolo.
Utilizând materiale arhivistice inedite, filmul se constituie într-o frescă a unei lumi uitate, în care culturi și religii se întretaie și se despart.
Printre activități se numără și minunatul concert „IN MEMORIAM Dan Michael Schlanger”, care va avea loc la Catedrala Romano-Catolică Sfântul Iosif din București, concert care prezintă muzica evreiască în diverse forme de manifestare ale acesteia.
Parafrazând titlul romanului lui Eric Knight, This above all, filmul, „Life above all” (Viata mai presus de orice) care pornește de la cartea lui Allan Stratton, Chanda’s Secrets, vorbește despre stigma socială, despre climatul otrăvitor al bârfei și zvonurilor și despre modul în care două fete sunt nevoite să facă față, prea devreme, provocărilor vieții, într-o parabolă cu discrete trimiteri biblice.
Pornind de la situația reală din Africa de Sud, unde SIDA a fost tratată ani de-a rândul în cele mai nocive moduri – inclusiv prin negarea naturii sale medicale și atribuirea ei vrăjitoriei sau blestemelor – Life above all tratează, într-o cheie universală, drama umană în formele ei cele mai pure, dar și puterea comunității în sprijinul individului.
Pornind de la filmul „Life above all”, participanții la dezbaterea „De la Izvorul femeilor la Secretul Chandei. Africa în ochii cineaștilor evrei”, Felicia Waldman și Mihai Fulger, propun un dialog despre imaginea Africii în arta cinematografică a doi producători evrei: Dan Michael Schlanger și Radu Mihăileanu.
Urmărind ceea ce îi deosebește, dar mai ales ceea ce îi apropie pe cei doi cineaști, discuția încearcă să identifice o posibilă explicație a interesului lor pentru acest continent și pentru poveștile pe care le ascunde, ținând cont de faptul că, în anumite privințe, ambii au avut o contribuție de pionierat.
Timp de cinci zile, pasionații de cultură din București se vor bucura atât de producții cinematografice ale anului 2023, cât și de producții din ani anteriori, cu o amprentă puternic emoțională atât din punct de vedere tematic, cât și al producției, de muzică evreiască și dezbateri inedite.
Festivalul de Film Evreiesc (Bucharest Jewish Film Festival) se înscrie într-o reţea care include evenimente organizate în întreaga lume sub brand-ul Jewish Film Festival.
Ediția de anul acesta a Festivalului este organizată de Asociația SEMPER CULTURALIA, Departamentul pentru Relații Interetnice, și este susținută de Ambasada Israelului la București, Ambasada Germaniei la București, Ambasada Canadei la București, Federația Comunităților Evreiești din România, cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii, Primăriei Municipiului București, prin ARCUB și Centrului Național al Cinematografiei.
Toate filmele și manifestările menționate, se regăsesc în pagina web a BJFF, atât locația fiecărui eveniment, cât și ora începerii acestuia.