Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații!
Un articol publicat de MIT Technology Review ne oferă o incursiune fascinantă în lumea influencerilor chinezi cu program non-stop. Nu este deloc o raritate să găsești, la cele mai mici ore ale dimineții, mai mulți influenceri care transmit live pe cea mai populară platformă de comerț online din China, Taobao.
Dacă ți se pare o realizare supraumană să stai pe stream la 4 dimineața, află că fix așa este, pentru că vorbim despre influenceri digitali. Acești streameri nu sunt reali, ci clone realizate cu ajutorul inteligenței artificiale ale unor influenceri cunoscuți. Ei sunt rodul progresului tehnologic, care permite crearea unor avatare realiste, cu voci și mișcări care aproape că ne păcălesc complet.
Este una dintre cele mai recente utilizări ale tehnologiei deepfake, de data aceasta pentru scopuri de marketing. Pentru companiile mari, nu este o problemă să aloce bugete semnificative pentru a lucra cu influencerii chinezi cei mai populari, însă pentru brandurile mai mici rentează mult mai tare să apeleze la avataruri, dezvoltându-se astfel o întreagă industrie în acest sens. Iar costurile, conform MIT Technology Review, se învârt în jurul a 1000 de dolari. Mai mult, până și textul care este transformat apoi în voce a început să fie creat cu ajutorul inteligenței artificiale, pe baza informațiilor primite de către comerciant.
Ideea influencerilor virtuali datează de câțiva ani, ba mai mult, își are originile în relativ îndepărtatul an 1996, de când datează starul pop virtual Kyoto Date.
Avantajele acestora sunt legate de faptul că nu îmbătrânesc, nu au nevoie de odihnă, nu intră în scandaluri și pot fi programați pentru diverse spații culturale și contexte. În plus, sunt mai ieftini. În prezent, influencerul virtual cel mai popular este Lu Do Magalu, din Brazilia, cu peste 14 milioane de urmăritori pe Facebook, 6 milioane pe Instagram, 2,6 milioane pe YouTube și peste 1 milion pe Twitter și TikTok.
Există câteva implicații etice serioase ale utilizării influencerilor virtuali:
Transparența – publicul trebuie să fie averizat că interacționează cu un influencer virtual, care produce conținut sponsorizat.
Utilizarea imaginii unor persoane reale, cu sau fără consimțământ – celebritățile au început să includă „drepturi de simulare” în contractele lor, astfel încât imaginea lor poate fi folosită în viitor de către inteligența artificială, însă există riscul ca alte persoane să fie exploatate sau manipulate în acest sens.
Te asigur că niciun influencer virtual nu a fost implicat în realizarea rubricii de azi!
Până data viitoare, rămâi cu BucureștiFM, sursa sigură de informații!
Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.
Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.