VIDEO: Marian Staș – „În învățământul preuniversitar, diagnosticul meu este cel de mediocritate”

Ne aflăm în fața simulărilor pentru evaluarea națională și a celor pentru bacalaureat, iar rezultatele PISA au plasat România pe penultimul loc în UE, cu un număr foarte mare de analfabeți funcțional. Nici statisticile cu privire la educația online nu ne plasează mai sus de ultimul loc în Uniunea Europeană. Am discutat #InComunitate despre starea învățământului românesc cu Marian Staș, expert în educație.

În opinia mea, în momentul de față, atributul esențial al școlii ca sistem, majoritatea în învățământul preuniversitar, despre învățământul superior, putem discuta, dar în învățământul preuniversitar diagnosticul meu este cel de mediocritate, e un sistem profund mediocru în fibra sa. Cert este că, în momentul de față, școala ca sistem are o mulțime de constrângeri și avatare de astea comunistoide, sindicaliste și așa mai departe, care o țin în loc, din cauza cărora sau în virtutea cărora pedalează în gol.”

 Cheia de boltă a transformării

 Această cheie a transformării stă în capacitatea celor aflați la cârma școlilor de a înțelege că a impune elevilor vechile metode, care obligă la parcurgerea aceluiași set de informații, înseamnă să bați pasul pe loc. Evoluția sistemului de învățământ stă în aplicare metodei care îi permite elevului să aleagă ceea ce vrea să învețe. Există chiar și câteva modele de bună practică, care au deja rezultate remarcabile.

 „Cea mai trâmbițată transformare din actuala lege, eu o numesc onorantul plagiat, dar e  bine că e acolo, poartă numele de curriculum la decizia elevilor, din oferta școlii. Și asta schimbă, recadrează mentalitatea păguboasă anterioară de curriculum la decizia școlii în curriculum la decizia elevilor, din oferta școlii. Una dintre primele trei competențe necesare pentru secolul 21 și anume, aceea de a alege , de a opta. În momentul în care am un echilibru sănătos, deștept, între ceea ce înseamnă ce toată lumea are a învăța, de pildă, educația fizică, minte sănătoasă în corp sănătos și ceea ce tu vrei și eu vreau, pentru că nu e obligatoriu să vrem același lucru sau orice altceva, acest echilibru are, de fapt, ca rezultat esențial două rezultate important.  În primul și în primul rând obișnuiește copilul să vadă că nici în haos nu pot exista, nu fac numai ce-mi trăsnește mie prin cap , dar nici în condiții de constrângere sută la sută nu e sănătos să funcționez.  În al doilea rând, mă învață ca acolo, când vine vorba de decizia elevilor, din oferta școlii , să văd ce vreau care îmi sunt interesele, care sunt preferințele, care sunt pasiunile și să încep ușor, ușor, să învăț să aleg pentru mine.”-  Marian Staș, expert în educație.

Avem modele de bune practici

În ultimii ani, au apărut semne ale transformării.  Conducerile  câtorva licee împreună cu profesorii pasionați și-au asumat trecerea la școli pilot. Elevii acestor licee beneficiază acum de o înțelegere autentică, și au posibilitatea să își aleagă materiile pe care vor să le studieze. Aceste licee sunt acum privite ca modele, de cele care nu au îndrăznit, încă, să facă pasul în viitor.

 „ Vestea bună, însă, să zic așa, și aici incurabilul optimist din mine  vorbește, este că dacă vrem putem, adică sunt extrem de fericit să fi marcat un punct astral în tot ce a însemnat marasmul ăsta de zeci de ani de zile, adică de transformare autentică, nu de pospai și anume, anii 2020, 2021, 2022, pornirea, pe bune, a școlilor pilot care pilotează nu forme ci fond. Adică modele curriculare noi, adică planuri cadru noi, cheia de boltă a oricărui model educațional. Toate liceele, vor ca la  Lazăr, pentru că echipa Colegiului Național Gheorghe Lazăr a avut curaj să reinventeze clasa a XII-a într-un fel deștept pentru profesori și pentru copii. Toată lumea vrea ca la Curcani, unde Victor Dorobanțu, la Călărași, a avut curajul să rescrie, să regândească planurile cadru pentru gimnaziu și așa mai departe. Prin urmare, vestea foarte, foarte bună este că „n” e diferit de zero. Unde este n este numărul profesorilor și directorilor curajoși, deschiși, care își asumă transformațional proiectele autentice de schimbare și, repet, cheia de boltă. Orice altceva este lovit de nulitate sau are randament sub 10 %.  Cheia de boltă a transformării este curajul transformării curriculare a planurilor cadru.”- Marian Staș, expert în educație

De la mediocritate la un sistem de învățământ performant

 Pentru a pătrunde în lumea performanței este nevoie de schimbare. Renunțarea la vechile metode reprezintă primul pas spre un sistem de învățământ cu care să ne mândrim.

 „Acum e un moment excepțional, în care singura modalitate de a rupe blestemul mediocrității este de a croi o școală nemediocră, iar pasul 0 este borna arhitecturilor curriculare necomuniste.” – Marian Staș, expert în educație

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.