Se fac planuri pentru achiziția a încă 250 de tramvaie în București, în valoare de 800 de milioane de euro!
Articol de Mircea Apostolescu, 13 februarie 2024, 12:50
Primarul general al Capitalei Nicușor Dan spune că Bucureștiul ar urma să cumpere încă 250 de tramvaie noi, în afară de cele 100 de ASTRA Imperio deja achiziționate!
Noile tramvaie ar urma să coste circa 800 de milioane de euro, bani de care Primăria Capitalei nu dispune, însă, după cum recunoaște chiar edilul șef.
„Și, foarte important, n-o să cheltuim niciun ban, anul ăsta, și vom face achiziția pentru 250 de noi tramvaie, o achiziție foarte, foarte importantă, de ordinul a 800 de milioane de euro, pentru care vom depune o aplicație, în Programul Operațional Regional, pentru care, vom ieși să ne împrumutăm. După cum știți, Banca Europeană de Investiții ne-a acordat, de principiu, un împrumut de 300 de milioane de euro, inclusiv pentru această investiție”, a declarat Nicușor Dan.
Însă va mai trece multă vreme până când bucureștenii vor putea beneficia de aceste noi tramvaie. Care va fi calendarul achiziției a explicat tot edilul șef al Capitalei.
„Din păcate, calendarul de finanțare nu este foarte optimist. Ne așteptăm ca abia în luna aprilie să apară ghidul Programul Operațional Regional pe București – Ilfov.
Noi avem proiectul deja scris, ca să îl depunem. Dar, și așa, evaluarea probabil că se va duce până spre sfârșitul anului 2024. Și abia din momentul acela, conform legii, suntem exceptați de la legea plafoanelor și putem să aplicăm la finanțatorii internaționali. Mai durează și acolo de ordinul 6 – 8 luni, până la aprobare.
Din momentul ăsta, când noi avem garanția că avem banii, este cam un an și jumătate în fața noastră”, recunoștea Nicușor Dan, în decembrie anul trecut.
În schimb, Primăria Capitalei va termina de plătit autobuzele Otokar și tramvaiele ASTRA Imperio.
„Avem bani în buget pe care o să-i decontăm din fonduri europene, pentru a termina achiziția celor 100 de tramvaie – la sfârșitul anului, am terminat cu 72, pentru cele 100 de troleibuze, care au început să vină, plus alte 22, pentru care avem bani prin PNRR.
Am pus bani și pentru plata ratelor la Otokar. Mai avem vreo 15 rate din autobuzele care au fost cumpărate de administrația precedentă și neplătite”, a declarat Nicușor Dan.
În context, este interesant de menționat faptul că primele troleibuze Solaris ar fi trebuit să intre în exploatare, potrivit directorului general al STB, Daniel Istrate, pe 3 februarie. Însă, intrarea lor pe traseu a fost amânată sine die.
Edilul șef susține că problemele care întârzie intrarea în exploatare a noilor troleibuze ar fi minore și privesc alimentarea motorului cu energie electrică și sistemul de încălzire.
„Probleme minore. Vă aduc aminte că, pentru recepția la tramvaie, am avut același timp de întrebări vreo patru luni de zile. Și ele s-au dovedit că sunt absolut fiabile. Au milioane de kilometri, înțeleg că primul a făcut 100 de mii de kilometri.
Deci sunt probleme minore. A fost o problemă cu privire la o setare la nivelul energiei pe care îl primesc, al energiei electrice. S-a refăcut setarea, nu mai e o problemă.
Mai este o problemă pentru că sistemul de încălzire are și o pompă de căldură și un boiler și trebuie să dovedească dacă pompa dă căldură fără boiler. Chestiuni foarte tehnice și care sunt minore față de funcționarea acestor troleibuze care circulă în multe locuri din Europa”, a declarat Nicușor Dan.