VIDEO: Jurnalismul de tip „pink slime”: ce este și cum ne afectează?

Flavia Durach, conferențiar universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online, ne prezintă marca reportajelor de calitate: diversitatea surselor de informații! 

Ai auzit vreodată despre jurnalismul de tip „pink slime”? Acest termen, împrumutat din limba engleză, face referire la pseudo-jurnalism: site-uri de știri de foarte proastă calitate, gândite să atragă click-uri.

Termenul de „pink slime” se referă la pasta de culoare roz folosită în industria alimentară pentru a realiza mezeluri procesate de tipul parizerului, din resturile de carne rămase de la animalele sacrificate.

În industria media, jurnalismul „pink slime” constă, de cele mai multe ori, din rețele de site-uri care pretind că furnizează știri locale – umplând astfel un vid de informare la nivelul comunităților locale. Dacă aceste site-uri ar fi unele legitime, care respectă deontologia profesională, activitatea lor ar fi mai mult decât binevenită și necesară. Din nefericire, însă, site-urile „pink slime” au înlocuit în multe locuri organizațiile locale de știri, care nu au putut supraviețui declinului economic al presei. Site-urile pink slime sunt profitabile, pentru că sunt gândite ca fabrici de click-uri, având cheltuieli minimale de funcționale și sunt frecvent sponsorizate de grupuri de interese.

Aceste site-uri susțin că acoperă știri locale, dar sunt adesea produse prin automatizare și utilizarea de șabloane. Ele generează texte generice sau articole care furnizează informații fără context. Adesea, ele sunt finanțate de terțe părți, care au interese partizane și nu respectă standardele etice.

De ce sunt aceste site-uri înșelătoare? Pe de o parte, pentru că mimează doar aparența jurnalismului profesionist, cel pentru care primează interesul publicului, și valorile specifice profesiei – cum ar fi obiectivitatea, echidistanța, căutarea adevărului.  Pe de altă parte, acestea promovează interese politice, ideologice și comerciale în comunitățile locale de importanță strategică.

Cum recunoaștem jurnalismul de tip „pink slime”? Iată cum să îți dai seama dacă ceea ce citești provine de la un site de știri legitim sau de la un site de jurnalism impostor:

Mai întâi, investighează dacă site-ul este legitim sau nu. Află cine conduce publicația și verifică dacă are o poziționare politică evidentă. Un semn al jurnalismului de calitate este obiectivitatea, așa că dacă site-ul promovează o agendă politică, probabil nu este legitim.

Citește pagina „Despre noi” și încearcă să afli cine finanțează site-ul. Provine finanțarea de la o sursă care promovează un anumit punct de vedere? Pune întotdeauna la îndoială site-urile care sunt vagi în privința sursei lor de finanțare. O sursă de știri credibilă este întotdeauna transparentă în privința finanțării.

Verifică dacă vreun site de fact-checking sau alte surse de bună reputație au semnalat probleme legate de site-ul în cauză, cum ar fi publicarea de informații false sau înșelătoare sau legăturile cu anumite formațiuni politice.

Atât pentru azi. Până data viitoare, rămâi cu București FM, sursa sigură de informații!

Sursa: Facebook.com

Pentru că suntem bombardați de informații contradictorii, senzaționale, uneori plauzibile, pentru că fiecare dintre noi s-a întâlnit cu fenomenul fake news în social media, pentru că nu știm pe cine să credem, ne-am gândit să o credem pe Flavia Durach, sursa noastră de încredere în ceea ce privește fenomenul dezinformării.

Ascultă-i rubrica „Break the fake! Informare despre dezinformare” în fiecare miercuri pe 98,3 FM de la 09:15, 13:40 și 18:30! Dacă ai pierdut-o, mai ai o șansă, sâmbătă la 09:20 sau duminică la 16:20.

Flavia Durach este lector universitar doctor în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice și specialist în dezinformarea în mediul online.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.