VIDEO: Nicușor Dan – „Sunt moderat optimist pentru viitorul pe care orașul ăsta îl are”
Articol de Monica Liche, 13 iunie 2024, 17:19
Bucureștenii și-a ales edilul pentru următorul mandat. Care sunt planurile pentru București, care sunt primii pași pe care îi va face și cum își propune să rezolve problemele urgente ale Capitalei am aflat de la Nicușor Dan, primarul Bucureștiului, invitatul Ioanei Brușten #InComunitate.
Referendum pentru București
În seara alegerilor, după aflarea rezultatelor parțiale, edilul Nicușor Dan a transmis bucureștenilor că intenționează să organizeze două referendumuri, prin care vrea să reglementeze problemele legate de finanțare și de dezvoltare urbană. Primarul Capitalei ne-a explicat care sunt aceste probleme:
„Există două probleme structurale, care țin de relația noastră cu Autoritățile Naționale, Guvernul și Parlamentul, și am considerat că e onest pentru mine, în seara aceea, să le expun. Una este împărțirea banilor care vin din impozitele și taxele bucureștenilor, între primăria capitalei și primăriile de sector. (…) Împărțirea asta este extrem de defectuoasă.
(…)Bucureștiul are un deficit de dezvoltare, tocmai pentru că nu a avut bani să facă investiții mari, și dacă continuăm așa, o să continuăm să gândim mic, adică din bugetul ăsta o să consolidăm niște pasaje. E obligatoriu să-l facem pe cel de la Obor, pe cel de la Lujerului, Podul Basarab și nu o să facem acele mari investiții pe care o capitală europeană trebuie să le facă. Ăsta ar fi primul referendum. Al doilea referendum e mai simplu, e legat de competența de emitere a autorizațiilor de construire. În momentul de față, primarul general emite numai pe zonele istorice, cam 7 % din teritoriul orașului, primarii de sector emit pe restul teritoriului și, din păcate, în unele sectoare, și e o chestiune care pe care bucureștenii o văd, nu se respectă niciun fel de reglementare și nu există nici o instituție de control, care să facă controlul pe ce emit primarii de sector mici în acest sector și ăsta este principalul factor care generează traficul din București. Atunci, dacă Primarul General este responsabil de trafic, opinia mea este că ar trebui să fie responsabil de dezvoltarea urbană în ansamblul ei.”
Semaforizarea inteligentă
Unul dintre proiectele la care se lucrează deja, și care este foarte important pentru fluidizarea traficului bucureștean, este cel al semaforizării inteligente. După câteva probleme întâmpinate, în luna aprilie a acestui an, acest proiect a fost demarat.
„Pentru semaforizarea inteligentă, un lucru pe care nu l-am știut este că n-am avut o evidență și am pierdut un an ca să facem această evidență, din cele 500 de intersecții pe care le avem, după care s-a desfășurat o procedură de achiziție publică. Aici a fost o ambiguitate în documentație, deci e vina noastră, deci procedura asta a durat. În 2021 a fost evidența, în 2022 a fost procedura cu tot cu atribuirea și din cauza acestei ambiguități au fost mai multe contestații între ofertanți, care nu s-au sfârșit decât la final de 2023. În 2023 am avut Ordonanța austerității, după care nu am avut
buget și abia acum, în aprilie, după ce am avut buget, am putut să semnăm contractul pentru studiul de fezabilitate. Studiu de fezabilitate este pe patru etape. Mai întâi o linie verde pe niște mari bulevarde, asta înseamnă 4 luni, după care 6 luni, o evaluare a sistemului central, după care 12 luni, intersecțiile care sunt deja și după aceea 18 luni. 4 luni pentru linia verde o să avem studiu de fezabilitate dar, după aceea, va trebui să facem achiziția pentru aparatele propriu-zise, deci estimez că într-un an și jumătate, de acum, o să avem acea linie verde, după care, pentru a avea în final 550 de intersecții conectate cu tehnologia modernă la sistem, asta este cam 3 ani, 3 ani și jumătate.”
Sistemul de termoficare
Bucureștenii s-au confruntat în ultimii ani cu mari probleme la sistemul de termoficare. Apa caldă a lipsit, avariile s-au succedat, iar pierderile de apă s-au regăsit pe facturile cetățenilor. Încă o rană deschisă a Bucureștiului, termoficarea se află în topul priorităților lui Nicușor Dan, care speră ca la finalul acestui mandat să poată anunța că sistemul de termoficare nu mai reprezintă o problemă.
„Acum avem vreo 15 șantiere mari deschise și eu estimez că o să facem 70 de km în 2024. Suntem cu plățile la zi, așa cum am spus, șantierele sunt deschise, nu sunt mari probleme pe ele. Problema noastră este sistemul, vorbim de transport, este sistemul central, adică sistemul de magistrale, principal se numește, care are 1000 de kilometri. În momentul de față, suntem abia la 220 înlocuiți din 1000, dacă avem un ritm de 70 km pe an, o să ajungem în 4 ani să avem 500 din 1000. Și, dat fiind faptul că ne ocupăm de cei care sunt cei mai afectați, înseamnă că o să reducem 70-80 % din avarii și din pierderi, deci nu o să mai fie o problemă sistemul de termoficare.”
Transportul public, alternativa pentru fluidizarea traficului bucureștean
Traficul de pe străzile Bucureștiului a reprezentat, mai mereu, o problemă care a crescut odată cu numărul de mașini achiziționate de cetățenii Capitalei și cu cel al mașinilor care tranzitează orașul. Printre soluțiile care au început deja să fie puse în practică se numără și transportul în comun.
„Ca să fim foarte onești, în 2024 nu am nu avem o îmbunătățire de trafic față de 2020. Dar, dacă nu exista acest așa numit blocaj pe dezvoltare urbană, putea să fie mai rău, pentru că în momentul în care tu faci niște ansambluri de locuințe fără infrastructura necesară, fără școli, oamenii se își iau copiii să-i ducă la școală la 2 km-5 km, vei produce trafic și va fi foarte scump după aceea să rezolvi. Aceasta este prima componentă. După aceea, e experiența orașelor occidentale că acest trafic nu se poate rezolva decât cu un transport în comun corespunzător. Din fericire, bucureștenii au înțeles asta, am contribuit și noi prin aducerea tramvaielor noi, a autobuzelor electrice, a troleibuzelor, prin faptul că avem bilet comun cu metroul, că avem abonamente avantajoase, că suntem conectați cu Google Maps și putem să vedem în timp real. În fine, au fost niște îmbunătățiri în transportul public și vreau să mulțumesc bucureștenilor, sunt cu 40 % mai mulți cei care călătoresc azi cu transportul în comun, decât o făceau acum 3 ani, în 2021.”
Află care sunt și celelalte soluții propuse pentru fluidizarea traficului în București, precum și despre ce alte proiecte ne-a mai vorbit edilul Capitalei, Nicușor Dan, aici.