Accidentele tragice din ultima perioadă schimbă, din nou, regulile în cazul șoferilor

Sursa foto: Monica Liche

O inițiativă legislativă propune pedepse mai aspre pentru șoferii care nu dețin un permis de conducere și pentru cei care le încredințează autovehiculul.

Noul proiect depus la Senat de senatorii Robert Cazanciuc (PSD) și Daniel Fenechiu (PNL) schimbă din nou regulile în cazul șoferilor.

Inițiativa propune introducerea unui alineat nou care prevede pedeapsa cu închisoarea de la 5 la 10 ani în cazul în care șoferul fără permis de conducere a produs un accident care a dus la moartea unei sau mai multe persoane.

Noul alineat arată că, „dacă, urmare a faptei prevazute în alin. (1), s-a produs un accident de circulație care a avut ca urmare pagube materiale sau vătămarea integrității corporale sau a sănătății uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este închisoarea de la 4 la 8 ani, iar dacă s-a produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 10 ani”.

Totodată, este propusă și modificarea alineatului 1 al articolului 335, astfel că pedeapsa doar pentru că te-ai urcat la volan fără permis se majorează de la 1 la 5 ani la un interval de la 3 la 7 ani.

Aceleași pedepse sunt prevăzute și în cazul persoanelor care încredințează autovehiculele.

Inițiativa vine în urma accidentului produs în parcarea unui parc, care a dus la moartea unui băiat în vârstă de 9 ani și a lăsat-o infirmă pe sora sa mai mică, în vârstă de 7 ani.

Cel care s-ar fi aflat la volan, în vârstă de 17 ani, a fugit de la locul accidentului. El ar fi fost lăsat să conducă de un prieten care ar fi trebuit să îi ducă mașina unchiului său.

Unul dintre evenimentele care au afectat cel mai mult opinia publică și a produs o schimbare majoră în cazul șoferilor,a fost accidentul care a dus la moartea unei fetițe în vârstă de doar 4 ani din județul Iași. Inițial, șoferița a primit o pedeapsă cu suspendare, fiind ulterior acuzată de ucidere din culpă, potrivit Adevărul.

Legea Anastasia a fost promulgată de președintele României pe 7 iulie 2023 și prevede că șoferii care se urcă la volan sub influența alcoolului sau a drogurilor, dar și în cazul în care nu dețin permis de conducere și provoacă accidente mortale, ajung în spatele gratiilor.

Un alt eveniment tragic care a produs schimbări în lanț este accidentul din localitatea 2 Mai, care a dus la moartea a doi tineri, după ce șoferul, care s-a urcat la volan sub influența drogurilor, ar fi putut fi oprit de două ori, potrivit raportului întocmit de Corpul de Control al MAI.

Accidentul produs anul trecut nu doar că a schimbat legea, dar a adus schimbări, printre care și demiterea celor care l-au lăsat pe Vlad Pascu să plece. Șeful MAI, Cătălin Predoiu, a anunțat atunci un amplu proces de reorganizare a Inspectoratului Județean Constanța.

O altă lege promulgată de șeful statului pe 20 martie 2024 prevede că persoanele găsite vinovate pentru trafic de droguri de mare risc nu mai pot primi închisoare cu suspendare.

În cazul șoferului care a produs accidentul din localitatea 2 Mai, procesul a captat atenția publică încă de la început și a produs chiar proteste.

Vlad Pascu a cerut din nou arestul la domiciliu, după ce inițial i-a fost refuzat. Ultima ședință de miercuri, 14 august, a adus amânarea deciziei, pentru așteptarea unor expertize de la Institutul Național de Medicină Legală (INML), potrivit Agerpres.

Rezultatul ar putea schimba încadrarea juridică din vătămare corporală în vătămare corporală cu circumstanțe agravante.

O altă modificare importantă este cea privind suspendarea permisului șoferilor care refuză testarea de către polițiști cu etilotestul sau drugtestul. Inițiativa a fost criticată, însă Poliția Română a venit cu clarificări, subliniind că acest lucru este valabil doar în cazul unor situații specifice.

Ordonanța stabilește un termen decal mult 72 de ore pentru realizarea analizelor în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge și comunicarea acestora de către instituțiile de medicină legală către structurile Poliției Române. În caz contrar, permisul de conducere este restituit.

Potrivit statisticilor Poliției Române, anul trecut au fost 4526 de accidente rutiere, 1545 victime decedate și 3536 răniți în urma accidentelor. În 2022, au fost 4715 accidente rutiere, fiind 1633 de victime decedate și 3695 răniți.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.