Riveranii ar putea contesta parcările albastre de pe străzile secundare?
Articol de Mircea Apostolescu, 25 octombrie 2024, 11:58
Anul acesta, pe multe străzi secundare din centrul si nordul Capitalei au apărut de acum vestitele dungi albastre și panourile care anunță șoferii că acele locuri de parcare sunt ale Municipalității, taxa fiind de 5 lei pe oră.
Astfel de parcări administrate de catre Compania Municipală Parking București S.A. au apărut pe străzi secundare din Sectorul 1, cum sunt cele cu nume de capitale – Roma, Paris, Tokio etc. sau străzi secundare adiacente Bulevardului Ion Mihalache, dar și pe străzile secundare cu nume de doctori, din Cotroceni – Grigore Romniceanu, Nicolae Paulescu, Robert Kokh, Ștefan Capșa, Victor Babeș, Clunet, Ana și Carol Davilla etc.
Riveranii s-au trezit că, în locul parcărilor de reședință, în fața casei sau a blocului în care locuiesc, a apărut o parcare cu dungi albastre, unde nu mai pot beneficia de un anumit loc de parcare, ci au numai dreptul de a parca acolo unde găsesc un loc liber, dacă plătesc taxa către Compania Parking.
Desigur, unii au luat taurul de coarne și au început să blocheze locul de parcare din fața casei cu tot felul de dispozitive improvizate și chiar să amplaseze, pe gard, tăblițe prin care le cer altor șoferi să nu parcheze chiar în fața porții lor.
Trecând peste aceste mici stratageme, însă, cei interesați, riveranii de pe străzile respective, ar putea, oare, contesta, poate chiar în instanță, parcările albastre? Ar putea ei cere revenirea la parcările de reședință?
Conform unui răspuns al Compzniei Municipale Parking București S.A. la o solicitare a București FM, temeiul juridic al trasării și exploatării parcărilor municipale l-ar constitui mai multe Hotărâri ale Consiliului General al Municipiului București: HCGMB 124/2008, HCGMB 95/2008 și HCGMB 494/2109 de delegare a serviciului publicdeparcare catre compania municipală înființată de Gabriela Firea.
HCGMB 124/2008 privind Strategia de Parcare și Regulamentul Spațiilor de parcare la nivelul Municipiului București stabilește, într-adevăr, cum se spune în răspunsul Companiei Parking, categoriile de parcaje din București, împărțindu-le în parcaje de reședință administrate de către sectoarele Municipiului Bucureşti, parcaje publice de utilitate generală cu plată, administrate de către Consiliul General al Municipiului București și parcaje publice de instituții.
Numai că ceea ce uită, probabil, să menționeze cei de la Parking este faptul că în conformitate cu Hotărârea Consiliului General al Municipiului București (HCGMB) nr. 254/29.05.2008 Privind administrarea rețelei stradale și a lucrărilor de artă din minicipiul București și abrogarea HCGMB 235/2005, străzile secundare se află în administrarea consiliilor locale de sector și orice fel de amenajări pe aceste artere secundare sunt în competența primăriilor celor șase sectoare.
Astfel, Art. 2 din HCGMB 254/2008 spune foarte clar: „Administrația Străzilor va administra rețeaua principală de străzi, piețele publice și lucrările de artă ale municipiului București, cuprinse în Anexele 1 și 2”.
Iar Art.4 din acelasi act normativ local stipulează la fel de clar că: „Celelalte artere, piețe și lucrări de artă se administrează de către Consiliile locale ale sectoarelor 1-6 în aria cărora se află”.
Coroborate cu Art.7 din aceeasi HCGMB 254/2008 care prevede că: „Realizarea in zona strazilor (trotuare, spații verzi, parte carosabila, rigole, șanțuri, acostamente, piste pentru bicicliști, suprafețe adiacente pentru parcaje, staționare, opriri, suprafețe de teren necesare amplasării acestor anexe) a oricăror construcții, instalații, in orice scop, se face cu respectarea legislației in vigoare privind amplasarea și autorizarea construcțiilor și numai cu acordul prealabil al Administraţiei Strazilor, pentru locațiile din anexele 1 și 2, sau al Consiliilor locale ale sectoarelor 1 – 6, pentru celelalte artere, și numai cu avizul Comisiei Tehnice de Circulație a municipiului Bucureşti”, articolele 2 și 4 fac nefondată susținerea din răspunsul Companie Parking conform căruia încadrarea unor parcări în categoria de reședință sau în cea de utilitate publică ar putea fi făcută printr–un simplu aviz al Comisiei Tehnice de Circulație de la Primăria Capitalei.
Cum HCGMB 254/2008 nu a fost niciodată abrogată și parcările albastre au fost înființate doar pe baza avizelor Comisiei Tehnice de Circulație de la Primăria Capitalei, riveranii de pe străzile secundare ar putea contesta, inclusiv în instanță, statutul de parcare municipală de utilitate generală și ar putea cere revenirea la cel de parcare de reședință, administrată de către Primăria de sector respectivă.
Această situație ridică semne de întrebare și cu privire la legalitatea încasării taxelor pentru locurile de parcare municipale amenajate pe străzile secundare.