Ar trebui ca fiecare primar să-și aducă propria echipă de directori?
Articol de Mircea Apostolescu, 6 noiembrie 2024, 10:55
În viitor, primarii ar trebui să își poată aduce propriul arhitect șef al Capitalei, propria echipă de directori, în aparatul de lucru și la instituțiile subordonate, precum Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement București (ALPAB), Administrația Străzilor.
Ar fi mai onest și mai eficient, susține primarul general al Capitalei Nicușor Dan.
Reporter: „Funcțiile de directori pe subordonate se vor împărți pe algoritm (… al formațiunilor politice reprezentare în Consiliul General n.r.)”?
Nicusor Dan: „Nu, ele sunt pe concurs, bineînțeles. Dar cred că ar fi onest, la un anumit moment, ca primarul să vină cu echipa lui de directori… sau să vină măcar cu arhitectul șef.”
Reporter: „Dar, la STB și la Administrația Străzilor…?”
Nicușor Dan: „Nu, eu vorbesc de aparatul de lucru al primarului, care înseamnă directorii din Primărie și, eventual, subordonatele, cum ar fi ALPAB…
Pentru că e complicat. Nu-ți place un director, el îți trimite niște hârtii, tu îi trimiți niște hârtii și toată lumea pierde timpul.
Asta e o chestiune de național. Deci, trebuie să reflectăm asupra funcției publice. Ce înseamă funcția publică de conducere?
Eu cred că ar fi onest ca… si ar fi mult mai eficient pentru toată lumea ca Primarul să vină cu echipa sa se directori sau măcar cu zece sau măcar cu cinci. Dar, bine, asta e o chestiune de Legislativ, n-o tranșez eu”.
În context, trebuie menționat faptul că, în conformitate cu prevederile Art. 464 din Codul funcționarilor publici „Calitatea de funcţionar public se dobândeşte prin concurs, la care poate participa orice persoană care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 465″.
Art. 465 din același act normativ stabilește condițiile de ocupare, prin concurs, a funcțiilor publice:
1) Poate ocupa o funcţie publică persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi;
d) are capacitate deplină de exerciţiu;
e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic să exercite o funcţie publică. Atestarea stării de sănătate se face pe bază de examen medical de specialitate, de către medicul de familie, respectiv pe bază de evaluare psihologică organizată prin intermediul unităţilor specializate acreditate în condiţiile legii;
f) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea funcţiei publice;
g) îndeplineşte condiţiile specifice, conform fişei postului, pentru ocuparea funcţiei publice;
h) nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcţiei publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia post-condamnatorie sau dezincriminarea faptei;
i) nu le-a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea în executarea căreia a săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;
j) nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 3 ani;
k) nu a fost lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică”.
Art. 467 al aceluiași Statut al funcționarilor publici dispune că:
1) Concursul pentru ocuparea unei funcţii publice are la bază principiile competiţiei, transparenţei, competenţei, precum şi pe cel al egalităţii accesului la funcţiile publice pentru fiecare cetăţean care îndeplineşte condiţiile legale.