FNSA solicită Președintelui României să nu promulge modificările la Codul administrativ!
Articol de Mircea Apostolescu, 8 noiembrie 2024, 13:35
Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) îi solicită Preşedintelui României, prin adresa nr. 103/06.11.2024, ca, ȋn temeiul atribuțiilor constituționale de care dispune, conform art. 77 alin. (2) din Constituția României, să retrimită în Parlament spre reexaminare Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr.79/2024 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ (plx 485/01.10.2024), în forma în care a fost adoptată de către Parlamentul României.
De asemenea, FNSA i-a mai solicitatam solicitat Preşedintelui României să uzeze inclusiv de prerogativa sa constituţională de a sesiza Curtea Constituţională a priori, înainte de promulgarea ei, pentru aspecte de neconstituţionalitate, atât în procedura de adoptare, cât şi pe fond, vizând aceste modificări în raporturile de putere la nivelul administraţiei publice locale.
Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) trage un semnal de alarmă cu privire la un demers legislativ, pe care îl consideră fără precedent, și care ar amenința să submineze structura democratică a administrației publice locale din România şi să slăbească şi mai mult capacitatea funcţionarilor publici şi personalului contractual de a se împotrivi unor abuzuri sau demersuri nelegale ale conducătorilor instituţiilor.
„Adoptarea recentă a modificărilor la Codul administrativ, aprobată prin OUG nr. 79/2024, ar conferi puteri disproporționate primarilor și președinților consiliilor județene, care vor fi investiţi cu atribuții unilaterale de organizare și aprobare a structurii aparatului administrativ, funcții care, până acum, erau supuse controlului democratic al consiliilor locale și județene”, a declarat președintele FNSA, Bogdan Șchiop.
Ar urma să fie, practic, eliminat rolul consiliilor locale și județene, structuri alese democratic și menite să servească drept control și echilibru în administrația locală, fapt ce ar contraveni principiilor constituționale și ar creea o concentrare abuzivă de putere.
Transferarea acestor decizii esențiale către executivul local ar slăbi separația puterilor și ar pune în pericol funcționarea democratică și echilibrată a administrației locale, mai consideră sindicaliștii din administrația locală.
Prin această schimbare, primarii și președinții consiliilor județene ar dobândi autoritatea de a decide, fără o dezbatere publică transparentă și fără aprobare democratică, asupra structurilor administrative locale, fapt ce ar echivala cu o „privatizare a administrației publice locale”, în care deciziile ce influențează direct serviciile pentru cetățeni ar fi concentrate într-un cerc restrâns de putere, prin subjugarea aparatului administrativ local intereselor și agendelor personale ale executivului, şi vulnerabilizarea funcționarilor publici şi a personalului contractual în fața deciziilor politice, mai spun sindicaliștii.
„Federația Națională a Sindicatelor din Administrație va continua să susțină transparența, echilibrul democratic și protejarea drepturilor salariaţilor, funcţionari publici şi personal contractual, în fața abuzurilor de putere. Modul de organizare al administrației publice trebuie să reflecte nevoile comunității, nu ambițiile unei singure persoane, pentru a evita ca România să alunece pe calea unei „privatizări” abuzive a puterii administrative locale”, mai spune Bogdan Șchiop.