A fost lansat Barometrul de Consum Cultural 2023
Articol de andreiabarsanbfm, 12 noiembrie 2024, 20:32
Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) lansat marți, 12 noiembrie 2024, Barometrul de Consum Cultural 2023. Comunități de consum în contextul schimbărilor societale, cel mai amplu studiu care analizează practicile consumatorilor de cultură, la nivel național.
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), derulat în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%.
Barometrul de Consum Cultural 2023 prezintă, pentru prima dată, analiza și clasificarea extinsă a grupurilor de consum cultural active în spațiul public din România, din perspectiva efectelor pe care cultura, ca bun public, le are asupra societății în ansamblu. De asemenea, studiul măsoară schimbările înregistrate în activitățile culturale non-publice, cu accent pe profilurile de consum de muzică și lectură și evidențiază caracteristicile consumului de film în sistem de difuzare clasică și „în afara rețelei” („streaming”).
În 2023, frecvența vizitării obiectivelor cu relevanță culturală a crescut accelerat: 67% dintre respondenți au vizitat monumente istorice și situri arheologice cel puțin o dată pe an, față de 59% în 2022, iar 45% au vizitat un muzeu, o expoziție sau o galerie de artă cel puțin o dată pe an, față de 30% în 2022. Acest fapt se datorează și creșterii turismului, au remarcat autorii studiului.
A crescut interesul pentru vizionarea de filme, inclusiv vizionarea de filme româneşti.
34% dintre respondenți au mers la cinematograf cel puțin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei. Dar doar 10 procente reprezintă public fidel.
În ceea ce privește vizionarea filmelor românești, 33% dintre respondenți au declarat că preferă în egală măsură producțiile noi și producțiile vechi, iar 13% preferă producțiile mai vechi de 5 ani.
53% dintre respondenţi accesează platforme de streaming pentru a viziona filme şi sub 50% din gospodăriile de la nivel naţional sunt abonate la diferite platforme.
27% au vizionat filme săptămânal pe aceste platforme, în timp ce 29% dintre respondenți au vizionat filme în serie, timp de mai multe ore pe zi, practicând „binging”.
În 2023, 59% dintre respondenți au citit cărți în format tipărit și digital, iar dintre aceștia: 22% au citit între 1 și 5 cărți, 13% între 6 și 10 cărți, iar 10% au avut o medie de o carte în fiecare lună, citind 12 cărți sau mai multe
Cititorii fideli, care citesc cel puțin o carte pe lună, sunt bărbați din mediul urban, cu venituri medii și peste medie. Principalele motive pentru care cei mai mulți oameni citesc sunt legate de relaxare sau de plăcere.
20% dintre cei intervievați au mers cel puțin o dată pe an la bibliotecă pentru a împrumuta cărți, 16% au participat cel puțin o dată pe an la un târg de carte.
Contrar percepției multora, mai ales a bucureștenilor, precizează autorii, participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, în afara festivalurilor, rămâne scăzută: doar 25% dintre respondenți au mers la cel puțin un spectacol de teatru, iar 24% la cel puțin un spectacol de muzici culte în 2023.
Peste 50% dintre tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani au participat cel puțin o dată în 2023 la festivaluri de muzică, iar 40% au participat la festivaluri gastronomice.
Aproximativ 20% dintre tineri au participat în 2023 la festivaluri de filme și de teatru, iar 15% la festivaluri de literatură.
Chiar dacă toate aceste procente sunt în creștere, datele furnizate în Barometrul de Consum Cultural 2023 arată că, la nivelul comunităților de consum cultural identificate în societatea românească, un sfert din populație constituie publicul receptiv la cultură în spațiul public, iar la polul opus, jumătate dintre participanții la studiu nu au contact direct cu ceea ce presupune consumul de produse culturale sau artistice.
Lansarea Barometrului de Consum Cultural 2023 a avut loc cadrul unei dezbateri moderate de jurnalistul Matei Martin. Datele au fost prezentate de directorul general INCFC, conf. univ. dr. Carmen Croitoru, dr. Anda Becuţ Marinescu, director de cercetare INCFC, prof. univ. dr. Lucian Georgescu. La eveniment a fost prezentă Raluca Turcan, ministrul Culturii.
Studiul este disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.