Taxa de parcare din Sectorul 4 există, deja, în București!
Ieri, după discuții aprinse, Consiliul Local al Sectorului 4 a adoptat o hotărâre prin care toți cei care dețin mașini, dar nu dețin un loc de parcare de reședință urmează să plătească o taxă anuală de 540 de lei.
În contul acestei taxe, ei vor putea parca atât în parcările publice amenajate de Primăria Sectorului 4, cât și pe domeniul public, acolo unde oprirea nu este interzisă prin lege.
Șoferii care vor plăti această taxă nu vor putea parca pe locurile de parcare de reședință închiriate prin contract cu Direcția de Mobilitate Urbană Durabilă a Primăriei Sectorului 4.
Sunt exceptați de la plata taxei cei care dețin un loc de parcare de reședință, fie că este închiriat prin contract cu Direcția de Mobilitate Urbană Durabilă, fie că este proprietate personală – în propria curte sau într-un complex rezidențial, fie că este închiriat de la o persoană fizică sau juridică.
Reglementări asemănătoare mai există în București.
Astfel, în Sectorul 3, conform Regulamentului de parcare adoptat de către Consiliul Local
„Prin excepție de la prevederile regulamentului, un procent de până la 60% din totalul locurilor de parcare, vor avea destinația de locuri nenominale, acestea putând fi utilizate de către posesorii autorizațiilor de parcare nenominale”.
Același Regulament precizează că „Persoanele fizice si persoanele juridice care vor depune solicitări pentru locurile de parcare nenominale din perimetrul zonei aferente domiciliului acestora, se vor încadra pentru oricare dintre locurile nenominale disponibile, fără nominalizarea unui anumit loc de parcare. Ocuparea fizică a locurilor de parcare făcându-se pe criteriul „primul venit, primul servit”.
Aceste autorizații de parcare nenominală le dau dreptul posesorilor lor de a parca pe locurile de parcare nenominale din zona menționată, de luni până duminică, între orele 8:00 – 18:00. În timp ce locurile de parcare nominale nu sunt limitate de un orar.
Dacă un loc de parcare nominal este liber, e acesta poate parca orice persoană care tranzitează zona, cu condiția de a afișa vizibil un număr de telefon pentru a putea fi contactată, iar, în maxim 15 minute de la momentul contactării de către titular să elibereze locul de parcare.
Măsura adoptată, ieri, de către Consiliul Local al Sectorului 4 este, de asemenea similară unei măsuri adoptate de către Primăria Municipiului București.
Astfel, încă de acum doi ani, în cadrul politicii de extindere a parcărilor publice administrate de către Compania Municipală Parking, Consiliul General adopta HCGMB 705/2022 prin care instituția abonamente pentru persoanele fizice riverane.
Conform HCGMB 705/2022 „Abonamentul pentru utilizatorii riverani este valabil pentru”persoane fizice cu domiciliul sau reședința adiacente parcajului, și care posedă autoturisme înmatriculate în București, sau utilizate în baza unor contracte de leasing, precum și în baza unor contracte de comodat.”
Tariful pentru aceste abonamente este apropiat de cel instituit prin taxa de parcare din Sectorul 4, adică de 50 lei lunar sau 500 de lei pe an, cu TVA inclus.
Conform aceleiași Hotărâri de Consiliu General 705/2022, se pot aloca maximum două abonamente de riveran pentru fiecare unitate locativă.
De altfel, atât primarul general al Capitalei Nicușor Dan, cât și viceprimarul general al Capitalei Stelian Bujduveanu au declarat, în repetate rânduri, că parcarea pe domeniul public trebuie taxată, ca modalitate de descurajare a utilizării mașinii personale. Bucureștenii trebuie să utilizeze mai mult transportul public, pentru că, numai în acest fel, se vor putea reduce congestia traficului și poluarea aerului generată de către acestea, au susținut, atât Nicușor Dan, cât și Stelian Bujduveanu.
Și în Municipiul Constanța există, încă de acum trei ani, prevederi asemănătoare, instituite prin Hotărârea Consiliului Local nr. 123/23.04.2021 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a parcărilor publice din municipiul Constanța.