Programul naţional de sprijin pentru utilizarea corectă a limbii române, derulat de Ministerul Educației
Articol de bucurestifm, 19 decembrie 2024, 12:18
Ministerul Educaţiei va derula „Programul naţional de sprijin pentru utilizarea corectă a limbii române” în cadrul căruia va fi pus la dispoziţia şcolilor noul „Îndreptar ortografic, ortoepic, morfologic şi de punctuaţie”, lansat recent de Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”.
„Noul ‘Îndreptar ortografic, ortoepic, morfologic şi de punctuaţie’ va putea fi folosit în şcoli! Le oferim copiilor şi profesorilor posibilitatea de a integra, în practicile de la clasă, acest instrument ce ghidează scrierea, vorbirea şi punctuaţia, pentru o comunicare corectă în limba română. Ministerul Educaţiei va derula ‘Programul naţional de sprijin pentru utilizarea corectă a limbii române’. În cadrul acestui program, va fi pus la dispoziţia şcolilor noul ‘Îndreptar ortografic, ortoepic, morfologic şi de punctuaţie’, lansat recent de Institutul de Lingvistică ‘Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti”, a anunţat ministrul Educaţiei, Ligia Deca, pe Facebook.
Ministerul Educaţiei a iniţiat un proiect de Hotărâre de Guvern pentru alocarea unei sume din Fondul valutar al Ministerului Educaţiei pentru achiziţia a aproximativ 17.000 de exemplare, care să fie distribuite în şcoli.
„Se aprobă finanţarea Programului naţional de sprijin pentru utilizarea corectă a limbii române pentru anul şcolar 2024 – 2025, cu suma de 270.000 de lei, din Fondul valutar al Ministerului Educaţiei, respectiv din bugetul activităţilor finanţate integral din venituri proprii, capitolul 65.10 ‘Învăţământ’, Titlul 57 ‘Asistenţă socială'”, prevede proiectul.
Obiectivul Programului naţional de sprijin pentru utilizarea corectă a limbii române îl reprezintă însuşirea şi valorificarea corectă de către elevi şi cadre didactice a limbii române, în concordanţă cu normele ortografice, ortoepice, morfologice şi de punctuaţie actuale.
Activităţile propuse în cadrul Programului naţional de sprijin pentru utilizarea corectă a limbii române constau în:
- activităţi de predare-învăţare-evaluare a limbii române, în care să fie evidenţiate raporturile dintre normă şi uz;
- introducerea şi dezvoltarea unei cutume didactice constând în inserarea în cadrul orelor de limba şi literatura română a unor secvenţe ortografice, ortoepice, morfologice şi de punctuaţie;
- întâlniri metodice ale cadrelor didactice din aria curriculară Limbă şi comunicare, în care să fie discutate şi accesibilizate informaţii despre norma lingvistică în vigoare;
- activităţi în cadrul bibliotecilor şcolare şi al centrelor de informare şi documentare, al cluburilor de lectură sau de dezbateri, despre dinamica limbii şi a societăţii şi utilizarea corectă a limbii în variate situaţii de comunicare orală şi scrisă;
- activităţi de pregătire pentru examene şi concursuri naţionale şi activităţi de educaţie media cu integrarea noutăţilor normative ale limbii române.