Cum transformă inteligența artificială educația și piața muncii în era digitală?
Inteligența artificială devine un element cheie în redefinirea educației și a cerințelor de pe piața muncii. Am vorbit #ÎnComunitate cu Alex Mălureanu, cofondator și Director de Marketing al companiei Ascendia, despre modul în care AI influențează formarea noilor generații și adaptarea acestora la provocările viitorului.
Articol de Monica Liche, 13 ianuarie 2025, 16:57
Inteligența Artificială, oportunitate sau amenințare
Inteligența artificială este fără îndoială una dintre cele mai mari descoperiri ale epocii noastre. Ea nu mai este un concept SF – este deja aici, și schimbă felul în care învățăm și lucrăm. Cu ajutorul ei, putem face lucrurile mai simple, mai accesibile și mai eficiente. Asta, dacă o folosim corect.
„Tehnologia este puternică. Știm că în viitor va evolua mult mai agresiv și, prin urmare, va fi și o armă, și un mare ajutor. Va conta însă în mâinile cui va sta. Dacă va fi de sine stătătoare, autonomă și contra umanității, vom vedea. Încă nu știm acest lucru. Riscuri există, ca în orice.”
De la rutină la creativitate
Inteligența artificială vine cu o schimbare fundamentală a felului în care mucim. Automatizarea sarcinilor repetitive ne va oferi mai mult timp pe care îl vom putea folosi în proiecte creative ori strategice.
„Ce vine, în momentul ăsta, să facă tehnologia este să preia din lucrurile repetitive. Sunt automatizări și munca omului nu mai trebuie depusă pentru a muta o piuliță de la stânga la dreapta. Asta poate să facă o mașină pe baza indicațiilor venite de la un individ, de la un om. Munca devine mai puțin plictisitoare și ne duce într-o sferă în care să gândim procese, să gândim sisteme, să gândim cum funcționează și interacționează. Poți să spui că o să crească calitatea vieții la nivel de muncă depusă.”
Noile competențe cerute pe piața muncii
Piața muncii , sub umbrela AI, se află sub semnul evoluției, iar competențele necesare pentru a rămâne competitiv se schimbă constant. Locurile de muncă ale viitorului vor pune accent pe creativitate, gândire critică și capacitatea de a lucra alături de tehnologii avansate. Inteligența artificială nu elimină locurile de muncă, ci le transformă, însă cere adaptare și învățare continuă.
„Munca lor se va schimba, în bine aș putea să zic. Ei vor trebui să coordoneze. Poate vor trebui să deprindă niște skill-uri noi, niște capacități noi, dar ei nu vor fi înlocuiți. Poate nu mai mută piulița aia, dar vor trebui să gândească cum să evolueze din punctul acela, să gândească tot sistemul care mută piulița.”
Omenirea la start
Ne aflăm într-un moment istoric, similar cu începuturile internetului. “Suntem toți la linia de start” spune Alex Mălureanu, în ceea ce privește inteligența artificială, dar cursa va aparține celor care vor avea curaj și care vor fi pregătiți să avanseze rapid.
„Suntem în anii premergători puterii inteligenței artificiale. Este ca atunci când a apărut internetul: a avut nevoie de timp pentru a se amorsa la nivel global. La fel și cu AI. Avem luxul de a fi la începutul tehnologiei AI și de a fi deschiși să o adoptămă, să o integram în viețile noastre.”
Educația, punctul de sprijin al progresului
Într-o lume în care tehnologia avansează cu o viteză uluitoare, cheia succesului nu constă doar în utilizarea ei, ci în capacitatea noastră de a învăța și de a ne adapta continuu. Însă, fără lectură și învățare constantă, această adaptare rămâne doar un ideal ide neatins. Profesorii joacă un rol central în acest proces, fiind cei care pot insufla noilor generații curiozitatea și dorința de cunoaștere.
„Problema nu este că nu folosim tehnologia, ci că nu citim. Fără lectură, fără învățare continuă, nu putem înțelege cum să ne adaptăm noilor realități globale.
(…)Cheia schimbării societății și pregătirii noastre pentru viitor este în mâna profesorilor noștri. Din nefericire, efortul este pe zeci de ani, deci nu începem azi și terminăm mâine. Din fericire, foarte mulți dascăli sunt dispuși să învețe noile tehnologii. Noi avem peste 120.000 în momentul ăsta, din România și din Moldova. De oameni de genul ăsta avem nevoie, de oameni care pot să activeze pe toate palierele societății, în toate tipurile de licee, în toate tipurile de școli, în toate tipurile de grădinițe.”