4 din 10 copii de gimnaziu nu doresc să meargă la liceu, ci să se angajeze
Scopul principal al proiectului “Educație pentru Bunăstare” îl constituie reducerea inegalității de șanse pentru elevii din mediul rural în vederea continuării studiilor și atingerii potențialului maxim de dezvoltare personală și profesională.
Articol de arionmihaela, 23 ianuarie 2025, 11:15
Patru din zece copii de gimnaziu (41%) nu doresc să meargă la liceu, ci să se angajeze, să lucreze în familie sau să urmeze un curs de calificare, iar aproximativ jumătate dintre liceeni fac mai mult de o oră dus-întors până la școală, conform raportului “Bunăstarea copiilor din mediul rural”, 2024, World Vision România.
Totodată, 2 din 10 copii (19%) din mediul rural nu sunt ajutați niciodată la teme, deoarece locuiesc în familii în care majoritatea adulților au maximum 8 clase absolvite, potrivit aceluiași studiu, iar în același timp 49% dintre părinți se declară nemulțumiți de progresul școlar realizat în ultimul an de copiii lor.
Fundația World Vision România și PEPCO România continuă și în anul 2025 sprijinirea educației copiilor și adolescenților din comunitățile dezavantajate prin proiectul “Educație pentru Bunăstare”, din cadrul programului „Vreau în clasa a 9-a”.
Scopul principal al proiectului “Educație pentru Bunăstare” îl constituie reducerea inegalității de șanse pentru elevii din mediul rural în vederea continuării studiilor și atingerii potențialului maxim de dezvoltare personală și profesională.
Prin acest parteneriat au fost susținuti în anul școlar 2023-2024, 110 de elevi din mediul rural să își continue studiile și să meargă la liceu și încă 40 de elevi să susțină practică de specialitate, în cadrul programului „Vreau în clasa a 9-a”.
Cei 110 elevi, participanți în cadrul proiectului, au provenit din 90 de comunități rurale din 12 județe și au avut oportunitatea de a participa la mai multe activități formale și non-formale, precum și să beneficieze de o serie de facilități printre care:
- sesiuni de mentorat vocațional cu angajați din companii și alți specialiști;
- activități lunare de educație non-formală pentru dezvoltarea abilităților: de la auto-cunoaștere, comunicare și integrare într-un grup, recunoașterea bullying-ului și altor tipuri de violență (inclusiv în familie și în mediul școlar) la rezolvarea de conflicte;
- sprijin financiar pentru acoperirea unor cheltuieli de bază pentru accesul la școală precum transport, rechizite sau alimente;
- vizite în cadrul universităților și în companii;
- consiliere vocațională, socială, școlară și psihologică;
- activități de responsabilitate socială pentru a produce schimbare în propriile comunități;
- participarea la două școli de vară dedicate, cu activități educative susținute de elevii beneficiari ai programului pentru elevi din ciclul primar
- workshop-uri și webinarii pe diverse tematici, precum Educație emoțională, educație financiară, Drepturile copilului
- 40 de elevi au beneficiat și de stagii de practică pentru dezvoltarea profesională.
Pentru anul 2025, vor primi suport în dobândirea cunoștințelor și competențelor specifice educației non-formale și a celei pentru dezvoltare durabilă pentru 86 elevi de liceu din mediul rural (în vara anului 2024, 24 de elevi au absolvit studiile liceale, din cei 110 elevi din proiect).
Proiectul „Educație pentru Bunăstare” extinde conceptul proiectelor implementate anterior cu sprijinul financiar al PEPCO. Suplimentar activităților non-formale (workshop-uri, webinarii) vor fi adăugate sesiuni individuale, ateliere de lucru și focus grupuri cu scop de consiliere privind sănătatea mentală și bunăstare, dezvoltare personală și dezvoltare durabilă, alături de părinții și profesorii acestora. De asemenea, vor fi realizate 4 școli de vară, câte una în fiecare locație de implementare.
„Fiecare copil care descoperă o pasiune, care reușește să continue școala și mai mult decât atât, își găsește un loc de muncă, este mărturia cea mai puternică a eforturilor noastre comune în vederea sprijinirii copiilor din mediile defavorizate. În mediul rural este nevoie de multă intervenție susținută și de soluții concrete care să reducă abandonul școlar în rândul acestor elevi, inclusiv pentru a reduce deficitul de forță de muncă, cu care ne confruntăm din ce în ce mai mult. Prin intermediul programului „Vreau în clasa a 9-a”, World Vision România conturează un context specific educației non-formale, de învățare, dezvoltare și implicare civică și socială pentru adolescenții din mediile defavorizate, oferindu-le șansa de a-și continua studiile liceale. Mulțumim, Pepco România, pentru susținere și pentru viziunea comună a unui viitor mai bun pentru copiii României”, a declarat Mihaela Nabăr, Director-Executiv World Vision România.