Au intrat în vigoare noile reguli europene de etichetare alimentară
Articol de Stefania Grigore, 13 decembrie 2014, 13:00
Noile reguli de etichetare alimentară privind ingredientele alergene au intră în vigoare de astăzi, iar din 2016, etichetele vor conţine şi informaţii despre valoarea nutritivă a alimentelor, potrivit Federaţiei Patronale Române din Industria Alimentară – Romalimenta.
Această reglementare – Regulamentului UE 1169/2011- ar urma să-i ajute pe consumatorii din UE să mănânce mai sănătos, iar pe persoanele care suferă de intoleranţă alimentară să fie mai bine protejate.
Comisia Europeană a detaliat joi aceste noi măsuri, care intră în mod progresiv în vigoare începând din 13 decembrie, la trei ani după adoptarea lor, în urma unor numeroase confruntări şi compromisuri cu industria agroalimentară.
Reprezentanţii Federaţiei Patronale Române din Industria Alimentară şi cei ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au avut o dezbatere la începutul lunii decembrie pe această temă, clarificând o parte dintre problemele generate de regulamentul care va fi aplicat treptat din 13 decembrie 2014 şi a cărui respectare va fi obligatorie din 2016.
În cadrul întâlnirii s-a convenit îmbunătăţirea lizibilităţii prin introducerea unei dimensiuni minime a caracterului de literă, scoaterea în evidenţă a alergenilor în lista ingredientelor prin litere îngroşate, obligaţia ca alimentele ne-preambalate să aibă informaţii cu privire la prezenţa sau absenţa alergenilor şi să fie specificată pe etichetă originea cărnii neprocesate de porc, oaie, capră sau pasăre.
De asemenea, pe etichete vor fi introduşi termeni noi, care vor furniza informaţii suplimentare despre anumite caracteristici sau despre compoziţia produsului, de exemplu ‘peşte format’ şi suplimentar consumatorii vor putea afla de pe etichetele produselor şi informaţii despre conţinutul în energie şi în nutrienţii principali, raportaţi la consumul de referinţă.
Romalimenta a precizat că nu va fi obligatoriu ca toate produsele de pe rafturi să aibă noile etichete, din 13 decembrie, iar cele care nu sunt conforme cu cerinţele regulamentului pot fi comercializate până la epuizarea stocurilor.
Pentru a evita risipa de alimente, între altele, Regulamentul european permite vânzarea acestor produse indiferent cât de mare este perioada lor de valabilitate. Unele produse care sunt congelate, uscate sau în conservă au o durabilitate mare şi pot persista pe piaţă câţiva ani, deci este posibil să fie vândute produse cu tipul vechi de etichetă.
Potrivit Romalimenta, schimbarea etichetelor nu va avea drept consecinţă majorarea preţurilor.
Începând de sâmbătă, prezenţa a 14 presupuşi alergeni obişnuiţi (arahide, lapte, nuci, etc) va trebui să fie foarte clar indicată pe toate alimentele, inclusiv pentru produsele neambalate, ceea ce obligă brutăriile sau restaurantele să ia măsurile care se impun.
Pentru biscuiţi sau dulciuri care conţin ulei sau grăsimi ‘vegetale’, fabricanţii vor trebui să precizeze dacă este vorba de ulei de palmier, de floarea soarelui sau de alt tip. Obligatorie este şi menţionarea adaosului de apă sau de proteine, în timp ce ‘peştele’ sau ‘carnea’ reconstituite vor trebui etichetate ca atare.
Prezenţa de ‘nanomateriale manufacturate’ va trebui, de asemenea, să fie semnalată, o regulă menită să disipeze totala nebuloasă existentă astăzi în ceea ce priveşte utilizarea lor în industrie. Incluse foarte probabil în compoziţia diverselor preparate, de exemplu a deserturilor cu ciocolată, a mezelurilor sau a supelor, se crede că aceste substanţe minuscule pot dăuna sănătăţii umane.
Potrivit Comisiei Europene, ‘patriotismul alimentar’ va beneficia de extinderea, la carnea de porc, oaie, capră şi pasăre, a indicaţiei obligatorii de origine, impusă până acum doar cărnii de vită.
Transparenţă va trebui să existe şi în ceea ce priveşte provenienţa cărnii de peşte, al cărui nume comercial şi specie vor trebui să fie precizate, împreună cu zona de unde acesta a fost capturat şi modalitatea în care a fost pescuit.
În schimb, mousse-urile de ciocolată şi crenvurştii vor putea continua să fie comercializaţi încă doi ani fără etichetare nutriţională (valoarea energetică, cantitatea de sare, de zahăr, de materii grase). Afişarea acestor date nu va deveni obligatorie decât de la 13 decembrie 2016.
Însă, chiar dacă producătorii menţionează deja de bună voie aceste valori, de acum ei vor trebui să o facă de o manieră ‘lizibilă şi vizibilă’: în cifre sau cuvinte şi nu prin pictograme sau simboluri.
Aceste reglementări vor trebui să se aplice şi vânzărilor online. Pentru a garanta respectarea acestor reguli, UE examinează în prezent o înăsprire a controalelor şi sancţiunilor, care vor trebui să fie ‘disuasive’, potrivit unei surse europene.