Dacia continuă să crească pe piaţă
Articol de , 19 ianuarie 2015, 18:52 / actualizat: 20 ianuarie 2015, 0:03
511 mii de automobile Dacia noi s -au vandut anul trecut in toata lumea.
Cifra a fost anuntata astazi de Jan Ptacek, directorul comercial al marcii Dacia, in conferinta de presa de bilant anual.
Este adevarat ca uzina de la Mioveni are o capacitate maxima in jur de 350.000 de automobile pe an, dar cifra de 511 mii se explica prin faptul ca automobile cu marca Dacia se fabrica la Mioveni, dar si in Maroc, la Tanger si la Casablanca, si in India, la Chennai.
Despre toate aceste masini a fost vorba in bilantul prezentat astazi.
Se mai fabrica Dacii Logan, Sandero si Duster si in alte tari, in uzinele Renault locale (de exemplu uzina din Rusia) dar acolo se vand sub marca Renault Logan, Renault Sandero, sau Renault Duster.
Este problema de snobism al cumparatorilor, dar si de lipsa de incredere a clientilor din acele tari in tot ceea ce nu este “occidental”.
Acestea fiind zise, cresterea vanzarilor Dacia in lume a fost de 19% in 2014 fata de 2013.
Cel mai bine vandut model de Dacia a fost Sandero, 169.000 de exemplare, adica peste 33% din totalul vanzarilor. 80% dintre acestea s-au vandut in Europa Occidentala, semn ca Sandero, cu silueta ei compacta si dinamica, corespunde cel mai bine ideii pe care occidentalii si-o fac despre ce trebuie sa insemne o masina ieftina.
Pe locul al doilea s-a situat Duster-ul, cu 160.000 de exemplare vandute, urmat de la mare distanta de Logan ( 99.000), Dokker (56.000) si Lodgy ( doar 27.000 de exemplare vandute) .
Cvasi-esecul lui Lodgy (desi nu este recunoscut oficial de cei de la Dacia) dovedeste ca este greu sa patrunzi pe segmentul monovolumelor.
In schimb, Dokker pare sa fie o alternativa viabila la Renault Kangoo, sau Peugeot Partner, care sunt tot utilitare, dar mult mai scumpe
In ce priveste pietele externe, Top 10 se prezinta cum urmeaza: 1. Frantacu mai mult de o cincime din vanzarile totale (105.000 de exemplare vandute in 2014) urmata de 2. Germania (50.000), 3. Spania (45.000), 4. Italia (39.000), 5. Algeria (39.000), 6. Turcia (34.000), 7. Maroc (33.000), 8. Marea Britanie (23.000 de masini vandute in primul an de vanzare pe aceasta piata), 9. Belgia 18.000 si 10. Polonia 14.000
Dacia stapaneste in continuare piata romaneasca, cu 29.000 de exemplare vandute anul trecut ( adica peste 31% din piata).
In Romania anul trecut cel mai bine s-au vandut Logan-urile (14.000), apoi Duster-urile (5700 de xemplare, adica +32% fata de 2013), Sandero ( 5000), Dokker (3900) si Lodgy (numai 600 de exemplare)
Esecul Lodgy si in Romania, nu doar in lume, are doua motive, cred eu.
Pe de o parte nisa monovolumelor este una mica pe o piata deja mica.
Pe de alta parte, chiar si in Romania, cei care isi cumpara un monovolum sunt familisti dispusi sa cheltuiasca ceva mai mult, dar sa aiba, totusi, finisaje mai bune si un motor care “sa poata duce” fara probleme greutatea masinii incarcate cu tot ce are nevoie o familie.
Tocmai problema sub-motorizarii este cea mai serioasa pentru Dacia, dar am impresia ca politica celor de la Renault este premeditata in aceasta privinta.
Cred ca, pur si simplu, vor sa se asigure ca Dacia nu “canibalizezaza” niciun Renault.
Altfel nu se explica de ce Loganul MCV initial, care, sa fim sinceri, nu era prea reusit estetic, avea in dotare si motoarele 16 supape de 110 cai putere, in vreme ce noul Logan MCV, desi are o estetica mult mai reusita, are doar motorul de 90 de cai putere, aflat la limita inferioara a “suportabilitatii” pentru un break.
Este ca si cum cei de la Renault s-ar teme ca Loganul MCV restilizat sa nu concureze, cumva, cu Renault Megane Touring (un break cu motor de 110 cp, mult mai putin spatios decat MCV-ul, dar considerabil mai scump).
Din lipsa de raspuns a lui Jan Ptacek la intrebarile presei tocmai pe tema submotorizarii am inteles ca situatia nu se va modifica in viitorul previzibil.