Transportul in comun, pericol pentru calatori!
Articol de Stefania Grigore, 18 februarie 2015, 09:54
Siguranța călătorilor este grav periclitată din cauza lipsei pieselor de schimb și a proastei întrețineri a mijloacelor de transport, spune Valer Ciobănescu, liderul Sindicatului Șoferilor din RATB.
Conform șefului șoferilor, in cadrul RATB, se manifestă o acută lipsă a pieselor de schimb, atât pentru autobuze, cât și pentru troleibuze și tramvaie. La aceasta se adaugă proasta întreținere a mijloacelor de transport.
Aproximativ 350 dintre cele 1000 de autobuze livrate RATB începând din 2008 sunt acum pe butuci, in garaje.
Astfel, s-a ajuns la situația în care șoferii și vatmanii cumpăra piese de schimb, becuri de far, curele de transmisie etc. din banii lor, pentru a nu rămâne cu mașinile in garaj sau cu tramvaiele in depou.
In cazul în care mașina rămâne în garaj, șoferul nu își mai ia salariul, iar autobuzul va fi descompletat pentru a fi reparate altele, a afirmat Ciobănescu, pentru București Fm.
Siguranța călătorilor s-a deteriorat continuu, în ultimii ani, spune liderul șoferilor, ajungându-se la accidente, precum roți sărite, in timpul mersului, sau autobuze rămase fără frâne, pe traseu. Aceste accidente ar fi, însă, mușamalizate de către conducerea RATB, in opinia lui Ciobănescu.
El mai spune că și confortul oferit călătorilor lasă de dorit. Oamenii așteaptă mult in stații, deoarece, pe o linie care era deservită de 30 autobuze, acum mai circulă sub 20. Nici aerul condiționat nu mai funcționează, din cauza lipsei freonului din instalațiile de aer condiționat ale autobuzelor.
Scăderea gradului de confort face ca șoferii să fie agresați verbal și, uneori, chiar fizic de către călători, iar controlorii si șoferii nu beneficiază de o protecție specială din partea Poliției, in cazul unor incidente cu unul sau mai mulți călători susține liderul Sindicatului Șoferilor din RATB.
Pe de altă parte, există foarte multe linii tip buclă, spre exemplu toate cele care își au capătul la Piața Română-131, 168, 368, 226, 301, care nu au staționare la capăt de linie, iar șoferii nu dispun de condițiile igienico-sanitare minime necesare, de grupuri sanitare, spre exemplu.
In plus, personalul de bord și cel de la casele de bilete RATB este in scădere, iar, în ultimii ani, a fost angajat doar personal TESA, spune Ciobănescu. El acuză conducerea regiei de transport de un management defectuos și in ceea ce privește liniile neperformante.
Declarațiile vin în contextul în care, la sfârșitul anului trecut, Autoritatea pentru Monitorizarea si Reglementarea Serviciilor Publice (AMRSP), finaliza „Raportul Final privind Analiza Diagnostic a activității RATB și măsurile de creștere a performanței acesteia”. In raport, specialiștii de la AMRSP constată o creștere a cheltuielilor totale și o scădere a cifrei de afaceri a RATB, in anul 2013, care ar constitui „indicii ale măscării realității situației financiare, in perioada 2009-2012”.
Tot raportul AMRSP arată o creștere a cheltuielilor de personal ale regiei de transport cu aproape 1,7 milioane de euro, in anul 2013 și spune că subvenția pentru diferență de tarif și gratuități nu ar fi fost utilizată pentru sustinerea activității de bază a RATB.
Cu trei zile in urmă, am solicitat, în scris, un punct de vedere al RATB, atât cu privire la acuzele aduse de către Sindicatul Șoferilor, cât și cu privire la problemele semnalate in Raportul Diagnostic asupra regiei de transport elaborat de către AMRSP. Până la publicarea acestui material, nu am primit un răspuns din partea RATB.
Text: Mircea Apostolescu