Despre femei si masini
Articol de , 6 martie 2015, 18:18
Peste 31% dintre managerii din Romania – adica persoane aflate in functii de conducere la toate nivelurile luate impreuna – sunt femei, mai precis 31,4%, ceea ce plasează ţara noastra pe locul 53 din 126 de state analizate de Organizaţia Internaţională al Muncii (OIM) in cel mai recent raport al sau
Macar din punctul asta de vedere avem motive sa ne laudam ca suntem mai buni decat multi dintre cei mai bogati europeni: in Germania, ponderea femeilor manager este de 31,1%, in Austria de 30%, in Olanda de 29%, in Danemarca proportie este de 28,4%.
Culmea, mai emancipate decat romancele sunt femeile din Republica Moldova, unde ponderea femeilor manager este de 44,1% (locul 10 in clasamentul OIM), dar si si femeile din Ungaria locul 28 în clasamentul OIM si din Bulgaria, locul 35.
Potrivit OIM, ţarile cu cea mai mare pondere a femeilor manager sunt Jamaica (59,35%), Columbia (53,1%), Filipine (47,6%), Panama (47,4%), si Belarus (46,2%).
Asta pare sa justifice misoginismul, pentru ca primele 20 tari ca proportie de mangeri femei sunt dintre cele mai sarace din lume in timp ce Germania, Austria, Spania, Finlanda, Danemarca sau Italia satu mai slab decat Romania la proportia de femei manager. Cea mai misogina tara dintre cele bogate este Japonia, unde doar 11,1% din mangeri sunt femei.
Acestea fiind zise, trebuie remarcat pe locul 21 al clasamentului OIM se afla Statele Unite, cu 42,7% manageri femei, pe 24 se afla Franta, pe 36 Canada, pe 41 Marea Britanie, pe 50 Norvegia. Deci misoginismul nu este o garantie a bogatiei tarii.
In schimb, este clar ca femeile sunt si mai studioase decat barbatii. Un studiu al Eurostat publicat anul trecut ara ca si la noi in trara si in Uniunea Europeana in general femeile merg mai mult la facultate decat barbatii, dar barbatii se angajeaza mai usor
Eurostat spune ca in 2012 in Romania, 23,2% dintre femeile cu varsta intre 30 si 34 de ani au absolvit facultatea, in timp ce numai 20,5% dintre barbatii din aceeasi categorie de varsta au facut facultate
Pentru comparatie: in medie, in UE 40% dintre femei cu varsta intre 30 si 34 de ani au facultate si 31% dintre barbati
Potrivit Eurostat, femeile dinRomania reprezinta peste 95% intre absolventii de facultate in domeniul educatiei, 71,7% in sanatate si asistenta sociala, 60,7% in stiinte, matematici si informatica, dar numai 35,4% in inginerie. Dar, atunci cand este vorba de a se angaja, doar 52% dintre romance au un serviciu, in timp ce barbatii din Romania ajung la 66,5%.
O bila alba pentru Romania este ca diferenta medie de salarizare intre barbati si femei este la noi de sub 10% ( 9,7%). Evident in favoarea barbatilor. In UE media diferentei este de peste 16%.
Cea mia misogina tara este Estonia, cu diferenta de 30%, dar nici Germania, cu diferenta de 22% nu dovedeste o gandirea prea moderna.
De ce accepta, totusi, femeile din tarile Occidentale aceste diferente? Pentru ca, in schimb, li se ofera o multime de facilitati pentru cresterea copiilor, iar daca sunt femei singure cu copii primesc niste indeminzatii deloc de neglijat. Asa se explica dece multe femei occidentale prefera sa nu se casatoreasca oficial.
De la femei la masini pentru ca vreau sa dau doua exemple pe care ar trebui sa le urmam si noi, in Romania.
Primul vine din Finlanda unde un om de afaceri a fost amendat 54.000 de euro pentru ca a depasit cu 23 km/h limita admisa de viteza. Asa scrie cotidianul italian Corriere della Sera, in editia online.
Legislatia rutiera finlandeza prevede amenzi proportionale cu veniturile autorului contraventiei. Omul de afaceri Reima Kuisla a avut, in anul fiscal precedent, venituri de 6,5 milioane de euro.
Tot in Finlanda, in 2002, un membru al conducerii companiei Nokia care avea salariul anual de 14 milioane de euro a platit o amenda de 116.000 de euro pentru depasirea vitezei maxime admise cu 25 de km/h.
In Elvetia, acum cativa ani, un milionar a fost amendat cu echivalentul a 290.000 $ pentru depăşirea vitezei legale cu 57 km/oră. Amenda a fost stabilită tinand cont de averea de circa 20 milioane dolari a şoferului.
Daca am ajuns la masini, vestile care vin dintre Ford Craiova si Dacia sunt destul de amestecate in acest inceput de an.
Aproape 500 de persoane din cei 3.200 de angajati ai uzinei Ford din Craiova vor parasi fabrica in baza programului de incetare voluntara a relatiilor de munca, iar constructorul auto a decis sa aiba un orar de lucru redus, astfel ca vor fi evitatate concedierile.
Anul trecut Ford a oprit productia de B-Max a fost oprita pentru aproximativ 40 de zile in primele noua luni. In 2013, productia de automobile a fabricii din Craiova a fost intrerupta pentru aproximativ 35 de zile.
Nici Dacia nu o duce foarte-foarte bine.
Inmatricularile de Dacia au inregistrat un avans de 18,4% in Marea Britanie in primele doua luni din acest an in comparative cu aceeasi perioada din 2014. Procentul a crescut de doua ori mai rapid decat piata britanica in ansamblul ei, care a consemnat o crestere de 8,3%.
In schimb, In Franta, cea mai mare piata a Dacia, inmatricularile au scazut cu 15,8% in primele doua luni ale anului comparativ cu acelasi interval din 2014. De asemenea, livrarile Dacia in Germania au scazut cu 11,2% in primele doua luni ale anului comparativ cu aceeasi perioada din 2014