Schimbări pentru îmbunătăţirea funcţionării sistemului medical
Articol de Sabina Lapadatescu, 1 aprilie 2015, 14:16
După multe dezbateri între specialiștii în sănătate, de astăzi trebuie sa intre în vigoare o serie de măsuri pentru îmbunătăţirea funcţionării sistemului medical.
Scopul este ca atât asigurații, cât și neasigurații să beneficieze de cât mai multe servicii medicale.
Prevenția este una dintre măsurile principale asupra căreia insistă autorităţile.
Astfel, în pachetul minimal, de care beneficiază pacientul neasigurat, a fost introdusă „consultația preventivă“.
Pachet de bază pt asiguraţi
Medicii de familie vor acorda la domiciliu maximum 42 de consultaţii pe lună (trei pe zi), pentru persoane care beneficiază de pachetul de bază. Anterior, numărul acestora era de 21.
Consultaţiile sunt destinate asiguraţilor care nu se pot deplasa (invalizi), celor cu boli cronice, copiilor care au cel mult un an, copiilor cu vârsta de până la 18 ani cu boli infectocontagioase şi lăuzelor.
Este considerată consultaţie la domiciliu inclusiv examinarea pentru constatarea decesului.
În cazurile suspecte, în care este necesară o expertiză medico-legală, medicul nu va putea să elibereze certificatul de deces.
Persoanele asigurate vor putea schimba medicul de familie, după cel puţin şase luni de la momentul înscrierii pe lista medicului, în baza cardului de sanatate şi a unei cereri de înscriere prin transfer.
Pachetul de servicii de bază este destinat persoanelor asigurate, pentru servicii medicale, de îngrijire a sănătăţii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi alte servicii la care au dreptul asiguraţii.
Pachetul minimal de servicii este destinat persoanelor neasigurate în sistemul de sănătate şi include servicii de îngrijire a sănătăţii, medicamente şi materiale sanitare numai în cazul urgenţelor medico-chirurgicale şi al bolilor cu potenţial endemoepidemic, monitorizarea evoluţiei sarcinii şi a lăuzei, servicii de planificare familială, servicii de prevenţie.
În baza pachetului minimal, la supravegherea sarcinii şi a lăuziei, pacientele vor beneficia de o consultaţie pentru fiecare trimestru de sarcină şi de o consultatie în primul trimestru de după naştere.
Au fost eliminate consultaţiile pentru serviciile de planificare familială.
La fiecare urgenţă pentru care se acordă primul ajutor sau care este rezolvată la cabinetul medical, se acordă o singură consultaţie pentru fiecare persoană.
Pentru afecţiunile cronice se acordă patru consultaţii pe trimestru, anterior fiind prevăzută doar una pe trimestru.
Pacienţii asiguraţi vor putea apela la medicul de familie, în timpul programului de lucru în cabinet, pentru administrarea de medicamente injectabile.
Se introduce spirometria – stabilirea funcţiei şi capacităţii respiratorii a plămânilor cu ajutorul unui aparat special de măsurare – pe lista serviciilor medicale adiţionale pe care le pot oferi medicii de familie.
Nu va mai fi nevoie de bilet de internare pentru spitalizare continuă şi de zi în cazul pacienţilor neasiguraţi.
Internarea în spitalizare de zi va fi posibilă şi pentru urgenţe medico-chirurgicale, dar şi în cazul epidemiologic (pentru bolnavii ale caror afectiuni nu necesită izolare).
Nu este necesar bilet de trimitere pentru:
– spitalizare continuă: naştere, urgenţe medico-chirurgicale; boli cu potenţial endemoepidemic, care necesită izolare şi tratament, tratamentul pacienţilor din penitenciare ale căror afecţiuni necesită monitorizare şi reevaluare în cadrul penitenciarelor-spital; pentru bolnavii care necesită asistenţă medicală spitalicească de lungă durată (ani); cazurile care au recomandare de internare într-un spital ca urmare a unei scrisori medicale acordate de medicii din ambulatoriul integrat al spitalului respectiv; transferul intraspitalicesc, dacă se schimbă tipul de ingrijire; transferul interspitalicesc;
– spitalizare de zi: urgenţă medico-chirurgicală, chimioterapie, radioterapie, administrare de medicamente pentru care este necesară aprobarea comisiilor de experţi constituite la nivelul CNAS, monitorizare a bolnavilor cu HIV/SIDA, evaluare a răspunsului viro-imunologic, monitorizare şi tratament ale bolnavilor cu talasemie, monitorizare a bolnavilor oncologici, administrare a tratamentului pentru profilaxia rabiei, monitorizarea sifilisului, rezolvarea cazurilor care au recomandare de internare într-un spital ca urmare a unei scrisori medicale acordate de medicii din ambulatoriul integrat al spitalului respectiv, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate.
Servicii diagnostice şi terapeutice noi: recoltarea de material bioptic, tratamentul postoperator al rănilor abdominale, intervenţiilor chirurgicale după cezariană, sarcinei extrauterine operate, histerectomiei (îndepărtarea chirurgicală a uterului), endometriozei, sfatul genetic; psihoterapia pentru copii/adulţi, kinetoterapia pentru copiii cu autism; ecografia transrectală, examenul radiologic al articulaţiilor sacro-iliace, examenul radiologic al coloanei vertebrale/segment, CT buco-maxilo-facial nativ, CT sinusuri, RMN sinusuri, RMN abdominal cu substanţă de contrast şi colangio RMN.
Și serviciile stomatologice se întind pe o plajă mai largă, în sensul că serviciile de care beneficiau până acum doar copiii au fost extinse tuturor asiguraților. Proteza acrilică mobilizabilă pe arcadă se acordă o dată la cinci ani, iar până acum se acorda o dată la zece ani.
Noutăți apar și în cazul spitalelor.
Unitățile medicale în care bolnavilor li se va cere să-şi cumpere medicamente sau materiale sanitare pe durata internării vor fi sancţionate pentru început cu reţinerea a 1% din valoarea contractului cu casa de asigurări de sănătate.
Se poate ajunge însă, până la rezilierea contractului.
Persoanele neasigurate trebuie să suporte în totalitate costurile investigaţiilor paraclinice recomandate, tratamentul prescris de medicii de familie şi activităţile de suport (exceptand, aici, examinarea pentru constatarea morţii şi eliberarea certificatului de deces).
Autor: Mihaela Arion