Autobuze electrice pentru Bucuresti
Articol de , 30 aprilie 2015, 18:15
RATB pregateste revolutia verde in transportul in comun romanesc.
Incepand de astazi, in Capitala circula, cu titlu experimental, doua autobuze electrice. Ele vor fi folosite, timp de doua luni, pe linia 381, pe traseul Piaţa Reşiţa – Piaţa Sudului – Piaţa Unirii – Piaţa Universităţii – Piaţa Romană – Piaţa Victoriei.
Conform lui Ion Dedu, directorul executiv al Direcţiei Transporturi din cadrul Primăriei generale, in functie de rezultatele acestui test primaria ar putea sa decida achizitionarea unui numar mare de asemenea vehicule, dar cel mai devreme peste 18 luni.
Ce fel de autobuze
Sunt autobuze electrice produse de compania chineză BYD cu autonomie de 250 de kilometri, fara reincarcare, in conditii de trafic urban. Preţul unui autobuz este, conform reprezentanţilor Primăriei Capitalei, de aproximativ 350.000 de euro.
Autobuzul BYD a obţinut, la începutul anului 2013, omologarea de tip în Uniunea Europeană, deci are toate aprobările pentru a fi comercializat în toate statele membre EU fără alte certificări necesare.
Reprezentantii firmei CEFIN Trucks, care este vanzatorul acestor autobuze pe piata romaneasca, sustin ca economia la consum este peste 35.000 euro/an şi va creşte datorită evoluţiei diferite a preţurilor motorinei şi electricităţii.
Până în prezent, BYD a fost testat în şapte mari oraşe din România, a parcurs peste 14.000 kilometri. Calculul realizat pe baza datelor puse la dispoziţie de operatorii de transport în comun au aratat că media costurilor cu energia electrică necesară alimentării a fost de 10,30 euro/100 kilometri, faţă de 45,33 euro/100 kilometri cat este media costurilor la un autobuz diesel.
Solutia imperfecta
Autobuzul electric are, totusi, cateva probleme, si la noi si in toata lumea.
Prima a fost sesizata chiar de Ion Dedu, care a declarat ca inainte de cumparare : ,,trebuie să vedem ce autonomie au în condiţiile în care iarna vom încălzi vehiculul tot din baterii şi mai ales vara când trebuie să utilizăm instalaţia de aer condiţionat”.
Autonomia inca redusa este si obstacolul principal de care se lovesc municipalitati mult mai bogate, cum este cea a Parisului, de exemplu. Acolo, RATP, regia de transport local, utilizeaza de mai multi ani autobuze electrice. Dar sunt autobuze mici, de doua ori mai mici decat un autobuz normal, si sunt utilizate doar pe trasee scurte.
Problema este enuntata clar de firma germana MAN care a spus clar ca niciun constructor nu poate asigura nici acum, nici in viitorii ani autobuze 100% electrice care sa corespundea nevoilor traficului intr-un mare oras pentru ca greutatea bateriior este prea mare. MAN spune ca solutia fezabila in viitorul previzibil este autobuzul diesel-electric, adica cu propulsie hibrida, care, insa, costa cu 50% mai mult decat un autobuz clasic.
Cei de la MAN sustin ca autobuzele chinezesti BYD cu autonomie in jurul a 200 de kilometri, dar au o capacitate de maxim 60 de locuri, in timp de un autobuz normal utililzat intr-o capitala trebuie sa aiba minim 90 de locuri, iar RATP cere tocmai acest standard minim.
Ramane de vazut care sunt pretentiile RATB
Rezolvare partiala a problemei
O rezolvare partiala a problemei, in situatia actuala a tehnologiilor electrice, este ca, la capat de linie, autobuzele sa fie reincarcate. Ceea ce inseamna ca fiecare autobuz sa stea la capat de linie cateva zeci de minute.
Alta solutie, aplicata deocamdata doar la Nisa, este autobuzul Beebus, realizat de Siemes, care este echipat cu un sistem de reincarcare super-rapida, in cateva secunde numai, a bateriilor, in timpul opririi din fiecare statie. Asta inseamna ca in fiecare statie sa existe cate o asememea priza super-performanta.
Concluzia, este ca nu exista, in acest moment, si nu va exista in viitorul imediat, un autobuz electric de capacitate normala, care sa aiba o autonomie, numai din baterii, suficienta pentru utilizarea intr-un oras mare, fara reincarcare repetata in cursul aceleiasi zile.