Privatizarea TAROM?
Articol de , 4 mai 2015, 18:49
Compania TAROM revine, periodic, si in atentia presei ca si in atentia decidentilor politici din Romania. Ultima stire referitoare la transportatorul aerian national a fost difuzata ieri, cand premierul Victor Ponta a declarat ca guvernul cauta in Emirate investitori potentiali pentru a scoate TAROM din situatia financiara dificila in care se afla. Ponta a adaugat ca guvernul este interesat sa privatizeze si Aeroportul Otopeni, eventual “la pachet” cu TAROM
Ce se intampla la TAROM
Este inca pe deficit, dar principalul esec este ca nu reuseste ca comunice faptul ca este pe care sa ajunga la echilibrul financiar.
In 2013, TAROM a avut pierderi de 230 milioane de lei, in 2014 pierderile s-au redus la 130 de milioane de lei, iar anul acesta se mizeaza pe pierderi de 8 milioane de lei dupa cum ne-a spus chiar directorul general al TAROM, Christian Heinzmann. Heinzmann spera ca la anul, adica in 2016, TAROM sa ajunga la echilibru financiar, poate chiar sa fie usor pe surplus
Deci din noiembrie 2013, cand la conducerea TAROM a ajuns actualul manager privat, pierderile s-au redus in ritm accelerat
Una din probleme este ca in Romania managentul privat este acceptat cu mare greutate. In urma presiunilor creditorilor internationali companiile de stat cu pierderi n-au avut de ales si au inceput, acum cativa ani, sa recruteze manageri privati straini, vazuti ca o solutie la situatia creata de numirile de directori generali care erau intotdeauna numiri politice.
Dintre toti managerii privati straini care au castigat concursurile acum 2 sau 3 ani la diferitele companii de stat, doar Christian Heinzmann a rezistat.
Asupra celorlalti s-au facut presiuni si au fost fortati sa-si dea demisia la numai cateva saptamani, sau luni de la instalare. Pentru ca degeaba este managerul privat, daca el trebuie sa discute cu un consiliu de administratie numit de guvern, adica pe baze pur politice.
Heinzmann a fost contestat de la inceput foarte puternic de Relu Fenechiu, care era ministrul Transporturilor la momentul in care el a preluat functia de director general. Aceste presiuni erau facute prin intermediul reprezentantilor in Consiliul de Administratie si au ajuns pana acolo incat un specialist precum Dan Pascariu, si el membru in Consiliul de Administratie din partea PNL, sa declare ca ideea in sine de a aduce manageri privati straini la companiile de stat romanesti este o prostie.
Au fost presiuni mari asupra lui Heizmann sa demisioneze, dar el a rezistat. Situatia incepe sa se redreseze, mai ales ca succesoarea lui Fenechiu la Transporturi, Ramona Manescu, a preferat sa-l sustina pe managerul privat.
Christian Heizmann sustine ca se intelege mult mai bine cu actualul ministru, Ioan Rus.
Nu este deloc simplu in primul rand pentru ca la TAROM toata lumea cu un post mai mult sau mai putin important de conducere, la diverse niveluri, “are pe cineva in spate”, deci masurile radicale, oricat de necesare si de bun simt ar fi ele, trebuie sa tina cont in primul rand de menajarea susceptibilitatilor.
Victor Ponta il sustine pe Heizmann, dar nu poate trece chiar total peste jocurile de interese si de ambitii din coalitia de guvernare.
Concurenta pe piata transporturilor aeriene
Asta este cea mai mare problema.
La nivel global, transporturile aeriene sunt o afacere de 700 de miliarde de euro pe an, in care unele tari baga bani foarte multi. Din cauza concurentei, asa cum remarca si premierul, companii nationale de la vecini, adica Balkan din Bulgaria, sau Malev din Ungaria, n-au rezistat.
La noi, anul trecut TAROM a transportat 2 milioane 300 de mii de pasageri in conditiile in care din ce in ce mai multe companii aeriene se dezvolta in Romania, inclusiv companiile low-cost.
In plus de companiile low-cost, TAROM intra in competitie pentru piata romaneasca cu giganti precum Air France-KLM, sau Lufthansa, sau British Airways.
Prin comparatie cu Lufthansa, sa zicem, care are peste 110.000 de angajati si o flota de peste 300 de avioane TAROM este companie mica: are numai 2000 de angajati si 24 de avioane. Alta comparatie: Air France isi permite sa aiba 4 curse zilnice intre Bucuresti si Paris, in vreme ce TAROM are doar 2 curse zilnice.
Ce ar insemna privatizarea TAROM ?
Statul ar putea sa ramana actionar majoritar, dar la fel de bine poate sa ramana actionar minoritar, asa cum statul francez are doar 16% din grupul Air France-KLM.
Sau statul poate sa vanda toate actiunile pe care le are la TAROM, asa cum s-a intamplat in Germania, unde statul german nu mai detine nicio actiune la Lufthahnsa, sau in Marea Britanie, unde Margaret Thatcher a vandut complet British Airways.
Privatizarea poate aduce bani pentru cumpararea, sau inchirierea de avioane noi. De exemplu TAROM ar vrea sa reia cursele spre Beijing, dar avioanele lung curier pe care la are acum, Airbus A 310, au autonomie de putin peste 8000 de kilometri, asa ca ar putea ajunge la Beijing doar daca ar avea permis de survol al spatiului aerian rusesc. Cum Rusia ne face mizerii din cauza politicii noastre externe, TAROM nu a primit aprobare de survol. Ca sa avem curse catre Beijing va trebui, deci, sa avem avioane cu autonomie mai mare, ca sa ocolim Rusia.
Ce inseamna aeroport privat
Ideea de aeroport privatizat partial, sau total nu trebuie sa sperie.
Compania Aeroports de Paris, care detine aeroporturile Roissy, Orly si Le Bourget este proprietatea statului francez doar in proportie de 50,6%, restul sunt actionari privati.
Aeroportul Hethrow, din Londra, este complet privat. De exemplu, 10% din actiunile de la Heathrow sunt detinute de chinezi, iar 20% din actiuni sunt detinute de fondul de investitii suveran din Qatar.
Aeroportul din Frankfurt pe Main este detinut in proportie de 31% de guvernul landului Hessa, 20% de primaria din Frankfurt, 10% de Lufthansa si 39% de alti actionari privati.
Si statul francez vrea sa privatizeze alte aeroporturi, ca de exemplu Toulouse sau Nisa. Dar aceste aeroporturi sunt privatizate pentru ca au probleme financiare, in vreme ce Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti este pe profit. Cred ca Victor Ponta vrea doar sa faca oferta TAROM mai tentanta, daca o baga in acelasi pachet cu o companie profitabila.
Sau vrea sa obtina bani pentru extinderea aeroportului Otopeni, fara sa mai cheltuiasca statul.