Conținutul manualelor din clasele I-IV se repetă de ani de zile
Articol de , 4 iulie 2015, 17:59
Abecedarele, manualele de educatie civică și cele de limba și literatura română prezintă o lume învechită.
Discrepanţele dintre cărţi şi realitate le-au sărit în ochi studenţilor şi profesorilor de la Facultatea de Sociologie a Universităţii Bucureşti, care au analizat cărțile.
Autorii cercetării au găsit o serie de lacune.
Manualele ar trebui să conțină lucruri care să le trezească interesul copiilor, astfel încât ei sa fie direct implicați în procesul de învățare.
Un defect care a fost găsit la cele vechi este promovarea subtilă a unei discriminări de gen.
„Minorităţile sunt slab reprezentate. Când vorbim de minorităţi ne referim atât la cele etnice, ne referim la persoane cu dizabilităţi, copii care poartă ochelari sau care au probleme cu greutatea, ei nu apar”, spune Adela Sevastre, studentă la sociologie.
La lecţia despre ocupaţii, de exemplu, apar doar personaje masculine: scafandru, doctor, astronaut, fermieri, pompieri, constructor, poliţist, aviator și un singur cuvât feminin: florăreasă.
Discriminarea pe criterii de sex, stereotipurile şi inegalitatea de şanse sunt cele mai mari probleme identificate de profesorii şi studenţii de la Facultatea de Sociologie din Bucureşti, atât în abecedare, cât şi în restul manualelor de şcoală primară.
Studiul a vizat ediţiile din ultimii 28 de ani.
Studiul va fi trimis şi Ministerului Educaţiei, în speranţa că se va găsi cineva acolo care să înţeleagă nevoia de a moderniza manualele.