Scandal international : Volkswagen insala guvernele si cumparatorii
Articol de , 22 septembrie 2015, 08:32
Tocmai cand ajunsese in pozitita pe care o ravnea de mult, aceea de primul producator mondial de autoturisme, gigantul german Volkswagen (VW) risca sa se prabuseasca sub povara revelatiilor privind inselaciunea la scara mare la care a recurs pentru a-si vinde produsele pe piata americana.
Mai precis este vorba de aproape o jumatate de million de autoturisme cu motoare diesel patru cilindri, din marcile VW si Audi, care au fost puse in vanzare avand incorporat in calculatorul de bord un program interzis si foarte sofisticat cu ajutorul caruia autoritatile de control americane erau induse in eroare in ce priveste nivelul de poluare.
Aceste modele reprezentau circa un sfert din totalul vanzarilor VW pe piata SUA.
Agentia Americana de Protectia mediului (EPA) a descoperit inselaciunea, dar numai dupa cativa ani, timp in care VW a putut vinde in SUA 482.000 de vehicule necorespunzatoare. Sub presiunea dezvaluirilor conducerea VW a recunoscut public faptele. “Am recunoscut faptele in fata autoritatilor. Acuzatiile sunt justificate. Colaboram activ in rezolvarea acestui caz » a declarat un purtator de cuvant al grupului german citat de cotidianul francez Le Monde.
Efectul scandalului s-a simtit iimediat, ieri, pe bursa din Frankfurt, unde actiunile VW au pierdut aproape 18% din valoare intr-o singura zi, cea mai mare prabusire din istoria grupului intr-o singura sedinta bursiera. Capitalizarea bursiera a constructorurlui a scazut, astfel, cu 15 miliarde de dolari.
Mai mult, autoritatile americane intentioneaza sa amendeze VW cu nu mai putin de 18 miliarde de dolari (circa 16 miliarde de euro)
La aceasta suma se vor adauga, cu siguranta, costurile modificarii autovehiculelor respective (daca acest lucru este tehnic posibil) plus eventualele cereri de despagubire din partea cumparatorilor care au fost inselati, care ar mai putea reprezenta alte miliarde de euro.
Scandalul, care s-a declansat exaxct in perioada Salonului Auto de la Frankfurt, care se dorea o vitrina a succesului automobilului german, risca sa afecteze profund credibilitatea globala a VW si a industriei germane in ansamblul ei.
Ministrul german al economiei, Sigmar Gabriel, a luat imediat pozitie anuntand o ancheta la nivel federal pentru ca, a declarat el, prin actiunile sale VW a adus o lovitura grea reputatiei produselor germane in general.
Asta cu atat mai mult cu cat, dupa revelatiile EPA, au aparut intrebari firesti : VW a folosit acest program de calculator doar la masinile vandute in SUA ? Nu cumva si alti constructori auto au folosit acelasi truc ?
Pentru grupul german aceasta dubla lovitura – si financiara si de imagine – intervine chiar dupa ce reusise sa devina producatorul auto numarul 1 in lume, conform cifrei vanzarilor din primul semestru 2015.