Scandalul VW ia amploare, procuratura germana deschide ancheta penala pentru frauda
Articol de , 29 septembrie 2015, 09:27 / actualizat: 29 septembrie 2015, 17:51
Actiunile Volkswagen au scazut ieri inca 7% la Bursa din Frankfurt dupa ce noi informatii arata ca 2,1 milioane de Audi vandute in toata lumea, dintre care 1,4 numai in Europa Occidcentala, au fost echipate cu softul care falsifica datele privind emisiile poluante, scrie cotidianul The Telegraph in editia sa online.
In total, de la declansarea scandalului, valoarea in bursa a celei mai mari companii germane s-a prabusit cu peste 36%, de la 165 de euro/actiune, la numai 107 euro/actiune.
Softul pirat a fost montat pe motoarele turbo-diesel de 1,6 litri si 2 litri care echipeaza modelele Audi A1, A3, A4, A6, TT, Q3 si Q5 mai precizeaza The Telegraph.
La randul sau Skoda, care face parte si ea din Grupul VW, a anuntat ca 1,2 milioane dintre masinile sale vandute in toata lumea au fost echipate cu acelasi soft.
Un purtator de cuvant al Seat, deasemenea subsidiara a grupului VW, a declarat, la randul sau, ca 700.000 de automobile Seat au fost echipate cu softul incriminat, dar numai 3000 mai sunt inca la dealeri.
VW a anuntat astazi ca intentioneaza sa repare toate cele 11 milioane de vehicule dotate echipate cu motoare diesel care au softul pirat, iar costurile operatiunii sunt estimate la 6,5 miliarde de dolari.
Printre acestea se afla si 1,8 milioane de vehicule comerciale usoare.
In fata amplorii scandalului, parchetul german a deschis o ancheta penala pentru a descoperi cine sa face vinovat de aceasta frauda si primul vizat va fi fostul director executiv Martin Winterkorn.
Dar revelatiile nu se opresc aici. Agentia Reuters citeaza doua cotidiane germane conform carora chiar persoane din interiorul VW precum si un furnizor de subansamble au avertizat acum cativa ani conducerea grupului in privinta utilizarii dispozitivelor menite sa detecteze daca o masina este in testare, pentru a modifica emisiile de oxid de azot astfel incat ele sa se inscrie in norme.
Spania, Olanda, Italia, Elvetia si Belgia au retras de pe paita masinile VW cu motoare diesel echipate cu softul pirat, iar procurorii din Suedia iau in consideratie dechiderea unei investigatii pentru coruptie in acest caz.
In plus, Transport & Environment (T&E), un ONG anti-poluare, a anuntat ieri ca problema se extinde la intreaga industrie auto, si a publicat date conform carora cateva tipuri de Mercedes, BMW si Peugeot consuma, in realitate, cu 50% mai mult combustibil decat cifrele oficiale.
“Scandalul Volswagen nu este decat varful aisbergului” a declarat Greg Archer, reprezentant al T&E, citat de Reuters. El a adaugat ca diferenta intre performantele motoarelor din laborator si cele din circulatia reala il costa pe soferul european circa 450 de euro pe an, in medie.