Modernizarea Căii Victoriei un nou subiect de dispută între ONG-uri și Primăria Capitalei
Articol de Stefania Grigore, 6 octombrie 2015, 11:39 / actualizat: 6 octombrie 2015, 15:49
La sfârșitul lunii februarie 2014, Primăria Capitalei demara lucrările de modernizare a Căii Victoriei. Acestea aveau să dureze 9 luni și să coste puțin peste 5 milioane de euro.
Proiectul a constat în reducerea la două benzi de circulație a spațiului carosabil, lărgirea trotuarelor și amenajarea, pe carosabil a unei benzi pentru bicicliști cu dublu sens, având o lățime de trei metri. Aceasta este protejată de traficul auto printr-o bordură de 10 centimetri înălțime. Mărirea spațiului destinat pietonilor și amenajarea de piste pentru bicicliști au fost un răspuns al Municipalității la cererile exprese și foarte apăsate ale ONG-urilor.
Același proiect a mai inclus și inlocuirea asfaltului deteriorat al trotuarelor cu piatră naturală și înlocuirea mobilierului urban.
Acum, la un an de la finalizarea lucrărilor, Active Watch și OPTAR contestă această investiție pe motiv că ar fi fost realizată fără un proiect și fără autorizație de construcție, dar și pentru că modernizarea Căii Victoriei nu ar fi ținut cont de cerințele privind accesibilizarea spațiului public pentru persoanele cu dizabilitati și pentru că bolarzii instalați la marginea trotuarelor, pentru a împiedica accesul mașinilor, ar fi prea duri și ar putea răni persoanele care ar cădea peste ei.
În replică, Administrația Străzilor, din subordinea Primăriei Capitalei, spune că lucrările s-ar fi desfășurat în baza unui Certificat de Urbanism, numărul 255/12.09.2013, și a unei Autorizații de Construire, numărul 340/22.10.2013.
Cei de la Străzi mai spun că au respectat condițiile din Autorizația de construcție, respectiv „semnalizarea rutieră cu avizul Comisiei Tehnice de Circulație”, ca și pe cele din avizul Brigăzii de Poliție Rutieră:”pe trotuarele arterei se vor monta stâlpișori ornamentali…”. Specialiștii de la Administrația Străzilor explică și faptul că bolarzii instalați la marginea trotuarelor fac parte din semnalizarea rutieră verticală.
Lăsând la o parte discuțiile și părerile personale despre cât de necesară era parcarea cu piatră naturală sau despre cât de tari sunt bolarzii, dacă te prăbușești peste ei, trebuie să răspundem cu seriozitate și onestitate la niște întrebări simple. Vrem sau nu un spațiu pietonal larg, protejat de mașinile care folosesc orice metru pătrat de trotuar drept parcare? Dorim sau nu piste de biciclete pe carosabil, protejate, în mod real, de traficul auto?
Pentru că, dacă răspunsurile la aceste întrebări sunt afirmative, așa cum par ele a se desprinde din revendicările ONG-urilor, atunci trebuie să înțelegem că doar instalarea unor obstacole reale, puternice, va proteja atât spațiul pietonal, cât și pistele pentru bicicliști.
Citeste si: Lucrările de reabilitare din zona Calea Victoriei au fost finalizate! Încep săpăturile utilitariștilor
Autor: Mircea Apostolescu