La Volkswagen, mai rau ca la PCR?
Articol de , 14 octombrie 2015, 19:01 / actualizat: 15 octombrie 2015, 18:21
Am citit in presa niste stiri si comentarii aparute in scandalul Volkswagen care m-au facut sa ma simt ca in Romania in 1990.
La Volswagen, ca la defunctul CPEx
Din ce scrie presa internationala, dupa ce directorul general al VW, Martin Winterkorn, a fost mazilit, toti cei din posturile de conducere imediat inferioare il arata cu degetul ca el este singur vinovat.
Citind ce declara acum ceilalti directori executivi, sau directori de sucursale parca ii vad pe membrii Comitetului Politic Executiv al PCR, dupa moartea lui Ceausescu: el a fost singurul vinovat, noi nu aveam nicio putere, noi nu eram informati, nu ni se permitea sa-l contrazicem, nu luam parte la decizii, etc. etc. Pe scurt, Ceasescu singur stia tot, decidea tot si oricine indraznea sa-l contrazica nu doar ca nu era ascultat, dar isi punea capul in joc.
Culmea, la fostii membrii din CPEx strategia a functionat, tribunalele romanesti chiar i-au crezut, asa ca doar cativa au avut parte de pedepse, si alea destul de reduse, iar in unele cazuri rudele “fostilor” au ajuns chiar multimilionari cu banii acumulati inainte de 1990.
Intr-o forma foarte putin modificata regasesc acum aceeasi pledoarie in declaratiile directorilor de la VW citate de agentiile de presa.
Din ce spun agentiile de presa cititorul poate ajunge la concluzia ca Winterkorn a fost singurul care a nascocit planul diabolic pentru softul de calculator, a fost singurul care a decis care sunt masinile pe care sa fie montat acel soft, a fost singurul care a decis sa se vanda 11 milioane de masini trucate in lume, a fost singurul care ……. si asa mai departe.
Adica a fost un factotum diabolic, care instalase un regim de teroare printre subordonati si pe care nimeni nu a avut curajul sa-l dea in vileag.
Ca altfel, multi dintre ei spun acum ca erau indignati de situatie, ar fi vrut sa vorbeasca, sa proteze, dar nu au avut putere, nu li s-a permis, nu erau la curent etc. etc.
Pentru noi, romanii, aceasta pledoarie suna dramatic de familiar.
Dar una peste alta, cred ca pentru noi, romanii, scandalul VW are si o mare parte buna
Partea buna a unui scandal global
Partea buna este ca, sub presiunea faptelor facute publice, am inceput si noi, in Romania, sa demitizam companiile occidentale.
Incepem sa nu ne mai uitam la ele ca la niste exemple absolute de bune practici si profesionalism fara pata, in comparatie cu afaceristii autohtoni care – nu-i asa? – sunt lacomi, fara scrupule si corupti pana in maduva oaselor.
Asa cum s-a vazut si la VW, asa cum am vazut si la Microsoft, asa cum vedem si la Apa Nova, care este o sucursala a Veolia, o mare companie la nivel mondial, occidentalii nu sunt programati genetic sa fie cinstiti.
Daca gasesc cea mai mica portita sa minta si sa fure, occidentalii vor minti si vor fura fara sa aiba mai multe ezitari decat un afacerist roman.
O pot face la scara globala, asa cum a facut VW, sau o pot face la scara mai mica, asa cum au facut si Veolia sau italienii de la Salini-Impregilo cu autostrada Sibiu-Orastie, unde pur si simplu au facut rabat de la propriile lor standarde de calitate.
Odata ce am constientizat aceste lucruri vom lua masuri de aparare.
Ce masuri am putea sa luam
Pur si simplu sa prevedem in contracte conditii tehnice foarte ferme, termene foarte ferme si clauze penalizatoare atat de mari incat sa nu merite riscul de a fura.
VW nu este speriata de costul reparatiilor la cele 500.000 de masini vandute in SUA, nici macar la cele 11 milioane de masini vandute in lume, ei sunt ingroziti de penalitatile pe care vor trebui sa le plateasca guvernului american si eventual chiar clientilor americani, care penalitati sunt cu mult mai mari decat cheltuielile pentru readucerea masinilor in service.
In plus, nemtii, si occidentalii in general, sunt speriati si de ecoul international daca se afla despre un lucru pe care l-au facut prost.
Este clar ca reputatia internationala a Veolia, sau cea a Salini-Impregilo nu va fi prea mult afectata de scandalul Apa Nova, pentru ca Romania este considerata undeva la periferia lumii civilizate, deci, orice scandal nascut aici nu are mare ecou in lume.
Singura sansa a noastra este sa le aratam ca si noi putem fi la fel de duri cu penalitatile.
Oricum, uneori este riscant si chiar pagubos sa ne comparam cu altii
Comparatia care n-ar fi trebuit facuta
Este vorba de comparatia cu alte tari foste comuniste, care este folosita de multe ori pentru a comenta situatia Romaniei raportata la restul tarilor din Uniunea Europeana.
Ar trebui sa ne aducem mai des aminte de ce spun francezii: “comparaison n’est pas raison”, adica daca faci o comparatie nu insemna ca ai dreptate.
Stirile cele mai noi arata ca Ungaria, de exemplu, este un termen de comparatie gresit, pentru ca a ajuns in situatie critica, cu o datorie publica dubla decat a Romaniei. Datoria publica a guvernului de la Budapesta este au peste 77% din PIB, a Romaniei este putin peste 38% din PIB.
Din cate scrie Culmea, acea datorie publica a fost facuta in timp ce noi, romanii, ne uitam cu admiratie la unguri ce preturi mici au la benzina, sau la energia electrica, si in general ce taxe mici au ei in comparatie cu noi.
Acum a iesit la iveala faptul ca benzina si motorina si energia electrica in Ungaria erau atat de ieftine pentru ca guvernul a platit diferentele de taxe din banii confiscati de la ….. fondurile de pensii private!
In 2010 noul guvern al lui Victor Orban a desfiintat pur si simpu fondurile de pensii private si a readus banii din aceste fonduri la bugetul de stat. In total vre-o 10 miliarde de euro la momentul respectiv.
Cu acesti bani in plus in buzunar guvernul maghiar si-a permis sa-i scuteasca pe unguri de multe taxe timp de 5 ani, dar acum banii s-a terminat si nu mai au de unde sa-i puna la loc.
Asta este o dovada ca uneori este o gresela sa te raportezi la situatia din alte tari, fie ea si raportata de Eurostat, pentru ca nu stii niciodata ce se ascunde sub suprafata.